title
کد خبر: 11997
00
عوارض جبران ناپذیر قرص های لاغری

روش های سریع لاغری با استفاده از قرص های لاغری از مواردی است که در میان طیف گسترده ای از مردم به خصوص خانم ها رواج دارد. اما استفاده از قرص های لاغری بعضا با عوارضی هم همراه است که لازم است مدنظر داشته باشید.

به گزارش بهداشت نیوز، روشهای مختلفی جهت رسیدن به وزن ایده آل وجود دارد که پایه تمامی آنها کاهش کالری مصرفی از طریق رژیم غذایی مناسب و افزایش سوخت و ساز بدن از طریق افزایش فعالیت بدنی است. ورزش مناسب و پیاده روی به مدت ۴۰ دقیقه در روز می تواند تاثیر بسزایی در کاهش وزن داشته باشد.

این دو روش اساسی علاوه بر اینکه نیاز به ممارست و پیگیری دارد باید از جانب فرد متخصصی مانند متخصص تغذیه، پزشک معالج و یا مربی ورزشی ارائه گردد تا خطری برای فرد چاق ایجاد نکند. ولی متاسفانه اغلب افراد چاق تمایل به استفاده از روشهای میانبر و سریع را از خود نشان می دهند همچنین طیف زیادی از مردم به ویژه زنان در روزهای پایانی سال برای لاغر شدن و رقابت برای زیباتر شدن، به استفاده از قرص های لاغری روی می آورند که گاهی جانشان را به مخاطره می‌اندازد، بیشتر می‌کند.

یکی از روش‌های غیراصولی رژیم‌های کوتاه مدت با استفاده از قرص های لاغری است که به تصور خیلی از افراد نتیجه سریع و زودهنگام برای لاغر شدن در پی دارد.

اکبر خزائی مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی IFBB نسبت به عرضه قرص های لاغری ،چاقی و ترک اعتیاد در عطاری‌ها هشدار داد و گفت: در این کپسول‌ها از قرص‌های کورتون استفاده می‌شود که عوارضی چون پوکی استخوان، عقیمی، جوش‌های پوستی و بیماری‌ اعصاب را در بردارد.

وی افزود: در کپسول‌های لاغری بیشتر از قرص‌هایی که خاصیت ملین دارند و ضد یبوست هستند استفاده می‌کنند که این مواد فقط خاصیت ملین داشته و ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند و گاهاً هم از قرص‌های فروزماید و سایر داروهای مُدر که باعث افزایش ادرار و دفع آب بدن می‌شود استفاده می‌کنند که این مواد ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند.

عوارض جانبی قرص های لاغری

داروهای مورد استفاده در کاهش وزن به چند دسته تقسیم می شوند

قرص های لاغری که اشتها را کاهش می دهند

این داروها معمولاً محرک بوده و از طریق تأثیر بر سیستم مرکزی اعصاب باعث کاهش اشتها می شوند و اغلب منجر به بروز عوارض قلبی خطرناک می شوند. از سوی دیگر از آنجا که این داروها تأثیر کوتاه مدتی دارند، پس از مدتی اثر خود را از دست می دهند. در واقع اشتها به حالت اول برگشته و وزن نیز دوباره افزایش می یابد. عوارض جانبی این داروها عبارتند از: عوارض قلبی، ریزش مو، سوء تغذیه، ضعف، افسردگی، بی خوابی، سرگیجه، خشکی دهان، گیجی و منگی.

داروهایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند

از این دسته می توان داروهایی مثل هورمون های تیروئید را نام برد. عارضه جانبی این داروها پرکاری غدد تیروئید می باشد. داروهایی که تحت عنوان چربی سوز برای کاهش وزن توصیه می شود نیز باعث فعال تر شدن غده تیروئید و اختلال در عملکرد این غده می شود و به طور کلی سوخت و ساز بدن را تغییر می دهد. وقتی که مصرف این داروها پس از مدتی کنار گذاشته شود فرد با مشکلات هورمونی مواجه خواهد شد و غده تیروئید وی با اختلال مواجه می شود.

داروهای مدر و ملین

داروهای ادرارآور یا مدر و داروهای ملین و مسهل ها، مانع جذب آب و مواد غذایی از طریق کلیه و روده ها می شوند و در نتیجه فرد چاق با از دست دادن مقادیر بالایی از آب بدن، دچار کاهش وزن می شود. این داروها نه تنها روی چربی های ذخیره شده در بدن تاثیری ندارند، بلکه منجر به بی آبی بدن و سوء تغذیه خواهند شد. از آنجا که کاهش وزن ناشی از داروهای مدر به علت از دست رفتن آب بدن است نه چربی. به همین دلیل، پس از مدت زمان کوتاهی با مصرف آب و مایعات دوباره جایگزین می شود و مصرف این داروها روند طبیعی کار بدن را مختل می کند و موجب آسیب دیدن کلیه ها و کبد می شود.

داروهای کاهنده جذب چربی های خوراکی

این داروها از طریق کاهش جذب چربی رژیم غذایی عمل می کنند. البته این داروها در مورد همه افراد مؤثر نیستند ولی بعضی از افراد که از رژیم غذایی همراه با آنها استفاده می کنند، به میزان ۲-۱ کیلوگرم اضافه بر میزانی که با رژیم غذایی کم می شود، کاهش وزن پیدا می کنند. استفاده از این دارو هم روش مناسبی برای درمان چاقی نیست، زیرا بر چربی بدن بی تاثیر است و تنها مانع جذب چربی غذا خواهد شد. درصورتیکه غذای مصرفی بدون چربی و رژیمی باشد این دسته از داروها بی اثر خواهند بود. از سوی دیگر این داروها با ایجاد اختلال در جذب چربی ها، منجر به عدم جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، K،E خواهد شد و به دنبال آن عوارض پوستی از جمله خشکی پوست و مشکلات هورمونی برای فرد پیش می آید.

دیگر داروها

افدرین و کافئین از اجزای مهم و فعال بسیاری از داروها و مکمل ها و قرص های لاغری با منشا گیاهی می باشند که به دلیل بروز عوارض جانبی خطرناک به هیچ عنوان مصرف آنها توصیه نمی شود. هر گونه اشاره ای به بی خطری این قرص های لاغری به دلیل گیاهی بودن آن، کذب محض می باشد. چرا که داروهای با منشا گیاهی مانند داروهای با منشا شیمیایی هردو به یک اندازه می توانند خطرناک باشند.

آیا باید قرص های لاغری را کنار گذاشت؟

تصمیم درباره مصرف قرص‌ های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است. در عین حال به دلیل این که امروزه بسیاری از این محصولات دارای تاثیر و خطرات احتمالی هستند به معنی این که هیچ‌کس نباید از آن‌ها استفاده کند، نیست. تشخیص نوع قرص و میزان استفاده آن به عهده متخصص تغذیه است که بعد از معاینه کامل فرد صورت می‌گیرد. متخصصان در این زمینه هشدار می‌دهند که مصرف خودسرانه این قرص‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مصرف آنها باید زیر نظر یک متخصص صورت گیرد.

منبع: نبض ما


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز