title
کد خبر: 13346
00
۴۲ درمان خانگی افسردگی

آیا شما سر مسائل بسیار کوچک به راحتی تحریک می‌شوید و از شدت عصبانیت به مرز انفجار می‌رسید؟ آیا کارهای روزانه برای‌تان دشوار می‌شود؟ اگر درحال‌حاضر این علائم را دارید، پس حتما مستعد ابتلا به افسردگی هستند. افسردگی حالتی است که در آن فرد دچار بی‌خوابی می‌شود، احساس می‌کند انرژی کمی دارد، و احساس گناه، ناآگاهی، بی‌تفاوتی و ناامیدی دارد. افراد افسرده قادر به حفظ روابط معمولی خود نیستند.

به گزارش «بهداشت نیوز»عدم توانایی در اتخاذ تصمیم حتی در مورد ساده‌ترین امور، عدم تمرکز، حرکات سست و بی‌حال، اضطراب، بی‌قراری، از دست دادن اشتها، تغییرات خلقی و برخی دیگر، علائمی هستند که نشان می‌دهند شما افسرده هستید. علل اصلی افسردگی عبارتند از تغییرات هورمونی، استفاده از برخی داروها، حوادث دلخراش مانند مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و مشکلات پولی و غیره. و در برخی موارد دیگر، عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز مانند دوپامین، سلنیوم، نوراپی‌نفرین و سروتونین رخ می‌دهد.

اگر چه مردان و زنان علائم یکسانی را تجربه می‌کنند، اما زنان ممکن است برخی علائم دیگر را نیز از خود بروز بدهند، مانند افسردگی آتیپیک که باعث می‌شود آنها بیش‌تر بخورند، بیش از حد بخوابند و وزن‌شان افزایش بیابد. اختلال عاطفی فصلی (نور خورشید کم در زمستان باعث می‌شود زنان افسرده شوند) نشانه‌ی دیگر است. عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی مختلف با تجربه‌ی سودازدگی یا مالیخولیا در زنان، مانند ناباروری، بارداری، مشکلات پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان، یائسگی، تمرکز بر احساسات منفی، مشکلات زناشویی، تبعیض در محل کار و غیره مرتبط است.

چند درمان گیاهی و خانگی برای غلبه بر حملات افسردگی خفیف وجود دارد. اما در موارد شدید، یعنی زمانی که این احتمال وجود دارد که شخص خودکشی کند، مراجعه به پزشک در اسرع وقت ضروری است.
درمان‌های خانگی برای افسردگی
هر زمان که احساس غم و اندوه یا افسرگی داشتید، داروهای خانگی زیر را امتحان کنید.
۱. سیب

“خوردن یک سیب در روز افسردگی را از شما دور نگه می‌دارد.” هزاران سال است که سیب به عنوان میوه‌ای که تمام انواع بیماری‌ها را از انسان دور نگه می‌دارد، شناخته شده‌است. این میوه برای افسردگی بسیار موثر است. تکه‌های ریز و خرد شده‌ی نیمی از یک سیب و نصف قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان شیر بریزید. این ترکیب را به صورت روزانه مصرف کنید. اگر شیر دوست ندارید، می‌توانید آب سیب بنوشید.

۲. زعفران

زعفران سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد، در نتیجه افسردگی خفیف را درمان می‌کند. این گیاه یک چاشنی خوشمزه برای تهیه‌ی غذاها و خوراکی‌ها است. شما می‌توانید کمی از آن را به طور منظم بخورید یا آن را به غذاهای‌تان اضافه کنید.

۳. گلبرگ گل رز

۲۵-۳۰ گلبرگ گل رز تازه را در آب بریزید. آن را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. صبر کنید تا خنک شود و سپس به آن شکر اضافه کنید. این مخلوط را دو یا سه بار در روز بنوشید. این درمان خانگی موثر شما را از حملات افسردگی خلاص می‌کند.
۴. هل

بوی دل‌انگیز هل عصب‌های مغزمان را آرام می‌کند. کمی چای برای خودتان آماده کنید. پودر دانه‌های هل را به آن اضافه کنید. چای‌تان را کم‌کم بنوشید.

– روش دیگر این است که می‌توانید شکر و پودر ۲ عدد دانه‌ی هل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. آن را بجوشانید. سپس به صورت گرم آن را جرعه جرعه بنوشید.
۵. قهوه

با یک فنجان قهوه روزتان را پرطراوت آغاز کنید. کافئین موجود در قهوه بهبود دهنده‌ی خوب خلق و خوی است و باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید. ۱ تا ۲ فنجان قهوه در روز افسردگی خفیف را از بین می‌برد. اما اجازه ندهید مصرف‌تان از ۲ فنجان در روز فراتر رود. در غیر این صورت، ممکن است افسردگی‌تان افزایش بیابد.

توجه داشته باشید که این پیشنهاد فقط برای کسانی است که قهوه دوست دارند، دیگران ممکن است از آن پرهیز کنند.
۶. زردچوبه

اگر شما مبتلا به افسردگی ناشی از تغییرات فصلی هستید، زردچوبه می‌تواند درمان بسیار خوبی برای شما باشد. کورکومین موجود در زردچوبه به شیوه‌ای مثبت بر مسیرهای سروتونین در مغز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه، افسردگی را کاهش می‌دهد.
۷. چای سبز

نوشیدن ۲-۳ فنجان چای سبز در روز به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. چای سبز به دلیل وجود اسیدهای آمینه در آن، دارای اثرات تسکین‌دهنده در مغز است.
۸. چای زنجبیل

۱ قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در آب داغ به مدت چند دقیقه بجوشانید. اجازه بدهید که این مایع خنک شود. آن را دو بار در روز بنوشید. این نوشیدنی، درمان فوق‌العاده‌ای برای افسردگی است.
۹. سیر

به غذاهای‌تان سیر اضافه کنید چرا که این ماده‌ی خوراکی علائم مربوط به افسردگی، خستگی و بی‌خوابی را از بین می‌برد.
۱۰. رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل مانع از این می‌شود که بیمار شوید. یک رژیم غذایی غنی از فولات، ویتامین B (به خصوص B۶) و C داشته باشید.

– همه‌ی سبزیجات برگ‌دار تیره غنی از فولات هستند.

– غذاهای غنی از B۶ عبارتند از اسفناج، مارچوبه، تخمه‌ی آفتابگردان، هویج، مرکبات و چغندر. منابع این ویتامین برای کسانی که گیاه‌خوار نیستند، عبارتند از گوشت خوک بدون چربی، پرندگان، ماهی، مرغ، گوشت گاو بدون چربی، اسفناج، آووکادو و موز است.

– برای دریافت ویتامین C گوجه‌فرنگی، پرتقال، آب تازه، برنج قهوه ای، نخود، سبزیجات سبز، انگور فرنگی هندی و غیره.

– منیزیم موجود در مواد غذایی برای مقابله با میل به خودکشی مورد نیاز است. تخمه‌ی کدو، تخمه‌ی آفتابگردان و دانه‌ی کنجد مصرف کنید. مغزهایی مانند بادام و بادام هندی نیز همین فایده را دارند. علاوه بر این‌ها می‌توانید لوبیا سیاه، لوبیای سفید، سویا، اسفناج، کلم کالی، برگ چغندر، کولارد سبز و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.

– مواد غذایی حاوی سلنیوم مانند ماهی تن، شمشیر ماهی، صدف، و تخمه‌ی آفتابگردان مصرف کنید.
۱۱. بلغور جوی دوسر

۴ تا ۵ قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر را در ۱ فنجان شیر سویا یا شیرِ برنج بپزید. میوه‌های خشک، بادام، آجیل، عسل یا شیره‌ی افرا به آن اضافه کنید. این ترکیب آرام‌تان می‌کند و افسردگی را از شما دور نگه می‌دارد، بنابراین، آن را به صورت منظم مصرف کنید.
۱۲. بادام زمینی

بادام زمینی قلب‌تان را سالم نگه می‌دارد چرا که سرشار از ویتامین B و B۲ است. این مغز ذهن‌تان را نیز زنده و سالم نگه می‌دارد. شما همچنین می‌توانید ۵ تا ۸ بادام زمینی را پودر کنید و هر روز آن را با یک لیوان شیر بخورید.
۱۳. تخمه‌ی کدو تنبل

تخمه‌ی کدو نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه سرشار است از عناصر مغذی مانند اسید گلوتامیک، آرژینین، فسفر، منیزیم، مس، آهن، فیبر، پروتئین و غیره. عطر و طعم این دانه‌ها شبیه به عطر بادام زمینی است و می‌توانید آنها را به سوپ یا سالاد اضافه کنید، و حتی می‌توانید آنها را به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید. دیگر غذاهای غنی از منیزیم کنجد و تخمه‌ی آفتابگردان هستند.
۱۴. اسید فولیک

کلم پیچ به خوبی استرس را از بین می‌برد چرا که منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C و اسید فولیک است. شما می‌توانید خوراک کاری کلم بخار‌پز یا سوپ کلم درست کنید یا می‌توانید آن را به صورت سالاد مصرف کنید.

– اسفناج منبع خوبی از اسید فولیک است که عملکرد خوبی در برابر افسردگی دارد. شما باید برای تامین نیاز روزانه‌تان به اسید فولیک ۴/۳ فنجان اسفناج در روز مصرف کنید.

توجه داشته باشید که مطابق با چند پژوهش اسید فولیک ممکن است به سرطان منجر شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم در مورد مصرف آن با پزشک‌تان مشورت کنید. اسید فولیک همچنین به سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد می‌کند.
۱۵. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ مانند اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) برای عملکرد بهینه‌ی مغز و کاهش خطر ابتلا به افسردگی ضروری هستند. ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون یا ماهی تن، تخم کتان، ماهی روغن، سویا، پولاک (زغال ماهی)، کفشک ماهی و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. روغنِ ماهی نیز در برابر افسردگی مقاومت می‌کند. بنابراین، شما باید ماهی و روغن ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
۱۶. خنده

خنده با بهبود خلق و خو و تأثیر مطلوب بر روابط اجتماعی، به تعدیل علائم افسردگی کمک می‌کند. گذشته از این‌ها، “خنده بهترین دارو است.”
۱۷. ورزش

برای بهبود خلق و خوی، آرامش ذهن، بالا بردن عزت نفس، و حفظ سلامت روان‌تان، بسیار مهم است که مشغول نوعی فعالیت فیزیکی ملایم شوید. تمرینات تنفسی و شل‌کننده‌ی عضلات برای افراد مبتلا به افسردگی عالی در نظر گرفته می‌شوند. آرام دویدن و راه رفتن نیز به همان اندازه موثر هستند.
۱۸. یوگا و مراقبه

مراقبه (مدیتیشن) و یوگا بیوشیمی مغز را تغییر می‌دهد. زمانی که در طول یوگا بدن‌تان را کش می‌دهید، از طریق نخاع پیامی به مغزتان می‌فرستید. این پیام باعث بروز “احساس خوب” می‌شود. انجام تمرینات آسانا و پرانایاما به طور روزانه شما را از سودازدگی دور نگه می‌دارد.
۱۹. حمام آفتاب

سطح مواد ضد افسردگی که به صورت طبیعی در مغز وجود دارد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می‌یابد. یک تحقیق نشان داده‌است که مغز ما در روزهای آفتابی سروتونین بیش‌تری – یک ماده شیمیایی که خلق و خوی را بهبود می‌دهد- تولید می‌کند در مقایسه با روزهایی که هوا تاریک و ابری است. بنابراین، هر زمانی که نیاز دارید گرم شوید، به مدت دست کم ۳۰ دقیقه حمام آفتاب بگیرید.
۲۰. استحمام

از آنجا‌یی که حمام آفتاب گرفتن در شب یا روزهایی که هوا به شدت گرم است، امکان‌پذیر نیست، هر بار که احساس اندوه و افسردگی داشتید، دوش بگیرید. غافلگیر شدید؟ محققان کشف کرده‌اند که حمام کردن یا غوطه‌ور شدن در آب ذهن را آرام می‌کند و خلق و خوی را بهبودی می‌بخشد.
۲۱. پاهای‌تان را در آب داغ خیس کنید.

اگر حمام کردن به هر دلیلی برای‌تان ممکن نیست، می‌توانید این روش درمانی را امتحان کنید. یک لگن را پر از آب داغ کنید و کمی صابون، کلر و برگ رزماری به آن اضافه کنید. پای خود را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در لگن بگذارید. این کار ذهن خسته‌ی شما را آرام خواهد کرد.
۲۲. ماساژ

قبل از رفتن به رختخواب، کف پای‌تان را با روغن آفتابگردان یا نارگیل ماساژ بدهید. این کار اعصاب‌تان را احیا می‌کند و باعث می‌شود شما احساس بهتری پیدا کنید.
۲۳. طب سوزنی

طب سوزنی به عنوان یک راه طبیعی برای دور شدن از افسردگی در نظر گرفته می‌شود چرا که خلق و خوی فرد را بهبود می‌دهد و ذهن را آرام می‌کند. مطالعات این واقعیت را کشف کرده‌اند که طب سوزنی آزاد شدن نورهورمون‌ها (هورمون ساخته شده توسط بافت عصبی) و انتقال دهنده‌های عصبی را تغییر می‌دهد، در نتیجه شیمی مغز به طرز مطلوبی تغییر می‌کند.
۲۴. تجسم خلاق

تجسم خلاق روشی است که در آن ذهن و بدن‌تان از طریق لامسه، چشایی، بویایی و بینایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این روش شامل تجسم چیزهایی است که افکار مثبت را به ذهن‌تان می‌آورد چیزهایی مانند کوه، آبشار، طلوع و غروب خورشید در ساحل و غیره. شما تلاش می‌کنید که نسیم و بوی گل را احساس کنید و صدای طبیعت را بشنوید. شما می‌توانید این کار را در طول لمس‌درمانی و ماساژ درمانی تمرین کنید. مهارت‌های تجسم فکری را نمی‌توانید یک شبه کسب کنید. باید به طور مداوم تمرین کنید و صبر داشته باشید و زمان بگذارید تا در آن مهارت پیدا کنید.
۲۵. موسیقی درمانی

موسیقی درمانی یک روش غیر پزشکی برای غلبه بر غم و اندوه، اضطراب، ترس و استرس است. این روش روح‌تان را به طور طبیعی آرام می‌کند و برای همه‌ی آدم‌ها در هر سنی که باشند، خوب است. هدفون را در گوش‌تان بگذارید و به ملودی‌های قدیمی و کلاسیک یا راک بسته به سلیقه و خلق و خوی‌تان گوش بدهید.
۲۶. نور درمانی

در این روش درمانی، فرد افسرده نزدیک به یک جعبه‌ی چراغ به شدت روشن می‌نشیند. این جعبه محیط بیرون را تقلید می‌کند. در ابتدا، بیمار به مدت ۱۵ دقیقه در معرض این جعبه قرار می‌گیرد، اما بسته به شدت علائم، محدوده‌ی زمانی ممکن است تا ۲ ساعت در هر روز گسترش بیابد. شدت نور نیز با توجه به میزان افسردگی تعیین می‌شود. این روش درمانی تنها علائم مرتبط با سودازدگی را تسکین می‌دهد؛ اما به طور کامل افسردگی را درمان نمی‌کند.
۲۷. نوشتن درمانی

یک دفترچه مخصوص یادداشت کردن خلق و خو‌ی‌تان و یک قلم داشته باشید تا همه‌ی چیزهای مثبتی که در اطراف‌تان رخ می‌دهد را یادداشت کنید. در مورد رخدادهای منفی چیزی ننویسید. اگر احساس کردید هر روز نوشتن در این دفترچه برای‌تان دشوار است، دست کم یک بار در هفته بنویسید. هر زمان که احساس اندوه داشتید، دفترچه‌تان را بردارید و آن را بخوانید. این کار روزهای خوب خود را به یادتان می‌آورد و کمک می‌کند که لبخند روی صورت‌تان بنشیند.

به طور کلی، بیرون ریختن مکنونات قلبی‌تان از طریق نوشتن به گفته‌ی محققان شفابخش است. بنابراین، توصیه‌ی ما به شما این است که بیش‌تر بنویسید، مطمئنا این کار عوارض جانبی ندارد.
۲۸. درمان شناختی- رفتاری

این روش درمانی روی افکار شما متمرکز است. شما می‌توانید با توسعه‌ی یک چشم‌انداز خوش‌بینانه و تغییر شیوه‌ی تفکرتان به راحتی در برابر افسردگی مقاومت کنید. افکار بدبینانه سبب بروز احساس تنهایی و کم‌اهمیت بودن به شما می‌دهد، اما شما می‌توانید با تمرکز صرف بر جنبه‌ی مثبت هر چیزی که برای‌تان رخ می‌دهد، بر این وضعیت غلبه کنید. این یک درمان کوتاه مدت است که به مدت ۱۰ تا ۲۰ جلسه طول می‌کشد و افسردگی خفیف تا متوسط را به طور موثر درمان می‌کند.
داروهای گیاهی برای درمان افسردگی

در این بخش از نوشتار حاضر برخی از داروهای گیاهی که واقعا تاثیر شگرفی روی افسردگی دارند را می‌بینیم.
۲۹. گیاه دارویی به‌لیمو

۲۵ گرم گیاه به‌لیمو را در آب سرد بریزید. اجازه بدهید که به مدت ۱۲ تا ۱۵ ساعت بماند. این مرهم را دو یا سه بار در روز استفاده کنید.
۳۰. مارچوبه

ریشه‌ی خشک مارچوبه را به شکل پودر دربیاورید. ۱ تا ۲ گرم از این پودر را حداقل یک بار در روز همراه کمی آب بخورید.
۳۱. سنبل هندی

گفته می‌شود که عصاره‌ی ساقه‌ی زیرزمینی و ریشه‌های گیاه سنبل هندی اثرات آرامش‌بخش روی مغز دارد. این گیاه یک آرام‌بخش ملایم است که باعث می‌شود پرخاشگری کاهش بیابد.
۳۲. جینسنگ هندی

این گیاه دارای خواص ضد افسردگی است. برای غلبه بر سودازدگی ۲ قاشق غذاخوری پودر جینسنگ هندی را با یک لیوان آب بخورید.
۳۳. جوز هندی

آب انگور فرنگی هندی را بگیرید. ۸/۱ قاشق چایخوری پودر جوز هندی به آن اضافه کنید. این ترکیب را سه بار در روز بنوشید.
۳۴. شیرین‌بیان

۱ تا ۳ فنجان چای شیرین‌بیان در روز افسردگی را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید پودر شیرین بیان را با شیر مصرف کنید.

نکته– زنان شیرده و باردار به هیچ صورتی نباید شیرین‌بیان مصرف کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، قلبی و کبد، فشار خون بالا و کسانی که آسپرین و وارفارین (کمادین) مصرف می‌کنند، باید از خوردن شیرین‌بیان پرهیز کنند.
۳۵. مریم‌گلی و برگ ریحان

با اضافه کردن ۲/۱ قاشق چایخوری مریم گلی و ۴/۱ قاشق چایخوری برگ ریحان به یک فنجان آب گرم، برای خودتان دمنوش این دو گیاه را آماده کنید. این دمنوش را دو بار در روز برای کاهش افسردگی بنوشید.
۳۶. برگ اسطوخودوس

۱ فنجان آب را بجوشانید و سپس ۱ قاشق چای‌خوری برگ اسطوخودوس در آن بریزید. کمی صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و محلول حاصل را به صورت گرم سه بار در روز بنوشید.
۳۷. پودر چوب صندل

پودر چوب صندل را به صورت روزانه روی پیشانی‌تان بمالید. این ماده ذهن افراد افسرده را آرام می‌کند.
۳۸. گیاه مقل

این گیاه علاوه بر این‌که وزن را کاهش می‌دهد، سیستم عصبی را نیز تقویت می‌کند. گیاه مقل به صورت مکمل و کپسول گیاهی در فروشگاه‌های پزشکی در دسترس است. روش دیگر استفاده از این گیاه این است که صمغ آن را خشک کنید و آن را روی زغال داغ و سوزان بپاشید. این دود را به مدت چند دقیقه استنشاق کنید. گفته می‌شود که دود آن برای جوان کردن ذهن مفید است.
۳۹. گیاه ناز باتلاقی

۵ گرم از گیاه ناز باتلاقی را با یک لیوان شیر به طور منظم مصرف کنید. همچنین می‌توانید کمی شیرین‌بیان به آن اضافه کنید.

– سرتان را با روغن ناز بتلاقی ماساژ بدهید. این کار افسردگی را برطرف می‌کند.

– ریختن قطره‌ی روغن گرم گیاه ناز باتلاقی یا کنجد در بینی (۱ تا ۲ قطره در هر بینی) نیز علائم افسردگی را درمان می‌کند.
۴۰. جینکو بیلوبا (کهن‌دار)

این گیاه دارویی مغز را جهت تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی که به نوبه‌ی خود افسردگی را را تسکین می‌دهند، تحریک می‌کنند. مکمل جینکو با استفاه از عصاره‌ی آن که حاوی همه‌ی مواد تشکیل دهنده‌ی فعالش است و از برگ‌های خشک و خرد شده‌ی این درخت گرفته شده، تهیه می‌شود. این گیاه دمانس (زوال عقل) و افسردگی را با افزایش جریان خون به مغز بهبود می‌دهد.
۴۱. گل راعی

۳۰۰ میلی‌گرم از این گیاه را سه بار در روز مصرف کنید.

نکته: در حالی که از گل راعی استفاده می‌کنید، نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

– مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه برای یک دوره‌ی طولانی مدت ممکن است سبب بروز حساسیت به نور خورشید شود به خصوص در افرادی که دارای پوست روشن هستند.

– زمانی که از این گیاه استفاده می‌کنید، از مصرف ترشی شاه ماهی، مخمر و پنیر پرهیز کنید.

– زنان باردار نباید گل راعی استفاده کنند.

– مصرف این گیاه برای کسانی که در حال مصرف داروهای ضد افسردگی تجویز‌شده توسط پزشک‌شان هستند، توصیه نمی‌شود.
۴۲. آروماتراپی

آروماتراپی به درمان برخی از علائم افسردگی مانند بی‌خوابی و خستگی ذهنی کمک می‌کند. روغن‌های معطر مورد استفاده در این نوع درمان عبارتند از اسطوخدوس، چوب صندل، درخت کانانگا، ریحان، روغن معطر مریم گلی، سنبل ختایی، گل شمعدانی، اُرس، نعناع، رزماری، بابونه، و روغن معطر گل یاس. از این روغن‌ها به نسبت صحیح در دستگاه بخور، حمام و ماساژ استفاده کنید تا به نتایح عالی برسید.

– اتاق خود را با استفاده از لامپ آروماتراپی معطر کنید.

– هر اسانسی که مورد علاقه‌تان است را روی یک پارچه یا دستمال بریزید و آن را قبل از خواب در داخل بالش‌تان قرار بدهید.

نکته: کسانی که به عطرها آلرژی دارند می‌توانند از این روش درمانی پرهیز کنند. بهتر است قبل از شروع آن با یک متخصص رایحه‌درمانی مشورت کنید.
کارهایی که باید انجام بدهید:

– دست کم به مدت ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.

– هر بار که افکار منفی در ذهن‌تان پرسه زدند، خودتان را مشغول انجام کاری کنید، مثل خواندن یک کتاب خوب یا گوش دادن به یک موسیقی شاد.

– نگرشی خوش‌بینانه را در خود توسعه بدهید. سعی کنید هر روز تلاش تازه‌ای برای مشغول کردن ذهن‌تان به موضوعات لذت‌بخش داشته باشید.
– اگر حجم زیاد کارهای‌تان دلیل افسردگی شما است، سعی کنید کمی از مسئولیت‌های‌تان را بر عهده‌ی شخص دیگری بگذارید. در صورت امکان، مدتی از محل کارتان مرخصی بگیرید.

– یادتان باشد در مورد مشکلات یا احساسات‌تان صحبت کنید یا آنها را با دوستان یا اعضای خانواده‌تان در میان بگذارید. این کار ابدا نشانه‌ای از ضعف و ناتوانی شما نیست. در واقع، انجام این کار کمک‌تان می‌کند تا کمی از استرس‌تان کاسته شود.
کارهایی که نباید انجام بدهید:

– از مصرف افزودنی‌های شیمیایی، شکر، هله هوله، کوکا کولا، الکل، چای، ادویه و چاشنی‌های قوی و رنگ‌های خوراکی پرهیز کنید.

– از مصرف بیش از حد داروهای روان‌تنی یا ضد افسردگی پرهیز کنید.

– اهداف دست نیافتنی و غیرواقعی برای خودتان تعیین نکنید. در عوض، اهداف کوچکی برای خودتان مشخص کنید و با تمام وجودتان تلاش کنید به آنها دست بیابید.

– هرگز وعده‌های غذایی را حذف نکنید. یک وعده‌ی غذایی مناسب قند خون‌تان را تثبیت می‌کند و در نتیجه نوسانات خلقی کاهش می‌یابد.

– علائم افسردگی را نادیده نگیرید چرا که آن‌هاممکن است به بیماری‌های قلبی منجر شوند.

اگر شما احساس می‌کنید که افسرده هستید، یکی از راه‌حل‌های بالا را برای مقابله با این مشکل امتحان کنید.

منبع: بازده


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز