title
کد خبر: 13380
00
آشنایی با همه فواید سبوس

این روزها که تب کاهش وزن بالا گرفته، بیشتر خانم‌ها به دنبال مواد غذایی ای با سبوس کامل هستند و حتی عده‌ای سبوس را جداگانه می‌خرند و در غذاهایشان استفاده می‌کنند تا از خواص آن بهره ببرند.

به گزارش «بهداشت نیوز»

چرا سبوس

مغذی بودن سبوس به علت وجود ویتامین ‌های گروه B است. وقتی سبوس غلات جدا می‌شود، ویتامین‌های B یا تیامین، B۳ یا نیاسین و بیوتین در آن‌ها کم می‌شود. در واقع، منبع اصلی ویتامین‌های گروه B غلات هستند. اما نان‌های سفید و بدون سبوس از این لحاظ فقیر تلقی می‌شوند. به علاوه، در غلات، انواع مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر نیز وجود دارد اما وجود فیبر در سبوس غلات جذب این مواد معدنی به خصوص آهن و کلسیم را تأمین می کند.

زیاده روی در مصرف سبوس

بهتر است سبوس غلات مختلف را با غلات مصرف کنیم نه جداگانه. دلیل اصلی مغذی بودن سبوس، وجود ویتامین های گروه B است. وقتی سبوس غلات جدا می‌شود، ویتامین های  B۱ یا تیامین، B۳ یا نیاسین و بیوتین در آن ها کم می شود.

سبوس غلات همان طور که خواص مفیدی دارد اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند مشکل ‌ساز شود. اگر میزان مصرف سبوس از حد اعتدال خارج شود، باعث کاهش جذب املاح دو ظرفیتی خواهد شد. مثلاً کلسیم، آهن و روی به ترکیب‌های موجود در فیبر سبوس مانند فیتات ‌ها و فسفات‌ ها متصل می‌شوند و جذب شان کاهش پیدا می‌کند.

حداکثر فیبر مجاز مصرفی روزی ۳۰ گرم است یعنی اگر نان ها را سبوس دار انتخاب کنیم و در روز ۳-۲ واحد میوه و ۲ فنجان سبزی مصرف کنیم، این مقدار فیبر به دست می‌آید. افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند و نمی‌توانند فیبر سبوس را تحمل کنند باید میزان مصرف خود را کاهش دهند./تبیان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز