title
کد خبر: 13559
00
تبدیل زباله از معضل طبیعت به ثروت ملی

ریختن زباله در طبیعت همواره یکی از معضلات اساسی زیست محیطی و آزاری برای محیط طبیعی محسوب می شود، در حالی که جمع آوری اصولی آن در محل های در نظر گرفته شده و پس از آن بازیافت بر اساس فناوری های روز می تواند آن را به ثروت ملی مبدل سازد.

به گزارش «بهداشت نیوز»همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی انباشت زباله به یکی از معضلات اساسی طبیعت در سراسر ایران مبدل می شود. همه ما زباله را در طبیعت رها می کنیم در حالی که غافل هستیم از اینکه در صورت قرار دادن آن در مکان های در نظر گرفته شده این امکان را به وجود می آوریم که با جمع آوری اصولی آن نه تنها محیط زیست را آلوده نمی کنیم، بلکه مقدمات تبدیل این زباله به ثروت ملی را فراهم می آوریم.
پاکسازی حاشیه رودخانه کرج و جاده چالوس، برخورد قانونی با خودروهای تخلیه کننده زباله یا نخاله درحاشیه جاده ها، برخورد با پرتاب زباله ازخودروها درمحیط زیست، تهیه و توزیع کیسه های زباله در مسیر تفرجگاه ها و اماکن گردشگری، نصب سطل زباله در پارکینگ ها، تهیه و نصب بنرهای اطلاع رسانی در محورهای ارتباطی و محدوده شهرها از جمله اقداماتی است که همه ساله صورت می گیرد اما لازم است که از مزیت هایی که طلای کثیف می تواند داشته باشد نیز با مردم سخن گفت و اینکه برخی کشورها از محل بازیافت زباله درآمد ملی کسب می کنند، این در حالی است که زباله همواره یکی از معضلات ما از جمله در استان البرز است که هنوز برای آن برنامه ای اساسی اجرا نشده است.
مجتبی اسکندری مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج در این باره گفت که با توجه به اینکه روزانه بالغ بر هزار و 500 تن زباله از شهر کرج و شهرهای اقماری در مرکز حلقه دره دفن می شود، پذیرش و دفن پسماندهای شهری از ضروری ترین مواردی است که باید به صورت مدرن انجام شود.
حسین محمدی مدیرکل محیط زیست استان البرز اما در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که امکانات و زیرساخت های لازم برای مدیریت زباله نداریم و این امر چهره نامنظمی را ایجاد کرده است که براساس تفاهم نامه بین محیط زیست و استانداری البرز درایام نوروز پاکسازی مسیرهای پرتردد و مسیرهایی که به استانهای شمالی منتهی می شود در قالب این طرح مد نظر قرار گرفته است.
محمدی بحث تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت:‌ در استان البرز روزانه بالغ بر 1700 تن زباله عادی و 13 تن زباله بیمارستانی و مقادیر زیادی زباله های دیگر از جمله صنعتی، نخاله های ساختمانی، الکترونیکی و کشاورزی تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه تمام پسماندهای استان به جز طالقان به منطقه حلقه دره منتقل می شود، بیان داشت: برای مدیریت اصولی پسماند در طالقان که مشکل از سال های دور وجود دارد مجوز یک دستگاه زباله سوز را صادر کردیم و شهرداری به دنبال ایجاد این زباله سوز است.
محمدی گفت: حدود 98 تا 99 درصد زباله های عادی به حلقه دره می آید و کمتر از نیم درصد آن به صورت تفکیک از مبدا و بازیافت زباله انجام می شود.
وی با بیان اینکه بحث تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن از مصادیق اقتصاد مقاومتی است، افزود: زباله های دفنی می توانند به عنوان مواد اولیه در بخش تولید مورد استفاده قرار گرفته و می توانند از آن استحصال انرژی داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار داشت: از شهرداری انتظار داریم طرح جامع مدیریت پسماند را با رویکرد تفکیک از مبدا و بازیافت از تکنولوژی نوین انجام دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: در کل کشور حدود 7 درصد زباله ها تفکیک از مبدا می شوند.
محمدی در مورد تولید زباله های ویژه و بیمارستانی در استان، گفت: روزانه 13 تن زباله بیمارستانی در استان تولید می شود که بیمارستان ها همه دارای مجوز بوده و به سیستم بی خطرسازی مجهز هستند ولی مشکل اصلی ما برای مراکز دیگر خدماتی درمانی همچون درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، کلینیک و مطب ها است.
وی افزود: این مراکز به دستگاه های بی خطرساز مجهز نیستند ولی در شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ از یک سال گذشته تا کنون یک شرکت در بخش خصوصی که به تایید دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز رسیده ، تمام پسماندهای پزشکی این 2 شهرستان را در بیمارستانی در نظرآباد که مجهز به این دستگاه است بی خطر می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: علاوه بر این پسماندها، پسماندهای دیگری داریم که قانون گذار در رابطه با پسماندهای ویژه و صنعتی تکلیف کرده محیط زیست محل مناسب را برای مدیریت این پسماندها مشخص کند و به وزارت کشور و صنعت و معدن معرفی کند.
وی گفت: اقدامی که ما برای مدیریت این گونه پسماندها که در استان صنعتی ما مقدارش کم نیست و با چالش و مشکل جدی برای مدیریت آن روبرو هستیم، کرده ایم مطرح کردن و پیگیری موضوع در کارگروه مدیریت پسماند است.
وی افزود: به همین منظور 4 سرمایه گذار بخش خصوصی از طریق فراخوان انتخاب شدند و قرار است آن سرمایه گذارانی که امکانات و تجهیزات لازم مثل لندفیل، کوره زباله سوز و سایر تجهیزات و امکانات را دارند در آن محل که محدوده ای حدود 30 هکتار در محله قشلاق طلایی است، فعالیت خود را آغاز کنند.
محمدی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در این مراکز تمام زباله های پزشکی، صنعتی و سایر پسماندهای ویژه را به صورت اصولی مدیریت کنیم.
وی بیان داشت: اولویت اول در فرایند مدیریت این زباله ها ابتدا بازیافت، سوزندان و سپس دفن است که در این 4 شرکت همه امکانات و تجهیزات لازم را فراهم می کنند.
وی گفت: این اقدامی است که باید از 10 سال گذشته انجام می شد تا این مشکلات امروز خود را بروز نمی داد که این امر از جمله اقدامات مهم حوزه مدیریت پسماند است که امیدواریم هر چه زودتر انجام شود که اکنون این مراکز تحویل موقت شده اند.
طرح پاکسازی مسیرسبز به سمت ساحل پاک در محورهای ارتباطی البرز پیش از پایان سال 95 بررسی و برنامه ریزی شد. این طرح چند سالی است در تفاهم نامه ای بین محیط زیست و استانداری ها در دستور کار قرار گرفته است که در ایام نوروز و پس از آن همگام با زیباسازی طبیعت بامشارکت مردم انجام می شود.
اما بهتر است که همزمان با اجرای چنین طرح هایی فکری هم برای جمع آوری اصولی زباله و استفاده اقتصادی از آن داشت تا زباله ها را از معضلی برای طبیعت به وسیله ای برای کسب ثروت ملی مبدل کرد.
استان البرز علاوه بر تنوع بالای پوشش گیاهی، تنوع جانوری بالایی در 5 رده پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان دارد و چیزی که محیط زیست و طبیعی استان را به خطر می اندازد، علاوه بر مهاجرپذیربودن و وجود واحدهای صنعتی مجاز و غیرمجاز، گردشگرانی است که در ایام خوش آب و هوایی و به خصوص در ایام تعطیلات نوروز آن را مقصد گذران ساعاتی خوش می کنند.
بعضی از این گردشگران این محیط طبیعی را فقط برای ساعاتی می خواهند و می بینند و از آیندگان غافل هستند، به طوریکه پس از اتراقی چند ساعته، می توان پیامدهایی همچون انباشت زباله، آتش زدن گیاهان، کنده و شاخه درختان و برداشت بی رویه گیاهان دارویی و سبزی های کوهی را مشاهده کرد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به خبرنگار ایرنا در خصوص عوامل تخریب منابع طبیعی، گفت: به طور کلی عوامل تخریب منابع طبیعی با توجه به رشد فزاینده جمعیت و توسعه صنعت و اشتغال به 2 صورت طبیعی و غیر طبیعی انجام می شود.
سرهنگ اردشیر جابری عوامل طبیعی را همچون زلزله، سیل و حریق و عوامل غیر طبیعی را همان عوامل انسانی برشمرد و افزود: این 2 عامل منابع طبیعی را در معرض نابودی قرار می دهد.
وی عمده ترین عوامل تخریب را به شکل های گوناگون تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: رشد جمعیت و نیاز روزافزون بشر به منابع جنگلی و مرتعی و تخریب و تصرف اراضی ملی و مرتعی توسط افراد سودجو از جمله این عوامل است.
جابری ادامه داد: برداشت بی رویه و خارج از ظرفیت گیاهان دارویی و مرتعی و تخلیه و انباشت زباله در مناطق جنگلی و مرتعی و همچنین آتش سوزی های حادث شده در طبیعت اعم از طبیعی و غیر طبیعی از دیگر این عوامل است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی برای منابع طبیعی توصیه کرد که قبل از ورود به طبیعت تصمیم بگیریم که تفرجی بدون آسیب به طبیعت داشته باشیم.
وی گفت: همچنین کیسه زباله به همراه داشته باشیم و در پایان تفریح آن را به اولین مکان جمع آوری زباله منتقل کنند و همچنین از شکستن شاخه های درختان و افروختن آتش در مناطقی که دارای پوشش گیاهی است جلوگیری کنند.
جابری همچنین از مردم وگردشگران خواست تا منابع آبی استان و رودخانه ها را آلوده نکنند و زباله های خود را به رودخانه ها نریزند و از رها کردن ظروف یکبار مصرف در طبیعت خودداری کنند.

 

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز