title
کد خبر: 13861
00
پنیر یک عامل طبیعی مقابله با سرطان

بهتر است از میان انواع پنیر، پنیر های کم چرب را انتخاب کنیم.انواع پر چرب منبع عمده اسیدهای چرب اشباع هستند که برای سلامتی مضرند. بنابراین مصرف پنیر های پرچرب و خامهای به یک بار در هفته باید محدود شود.

به گزارش بهداشت نیوز، بهتر است از میان انواع پنیر، پنیر های کم چرب را انتخاب کنیم.انواع پر چرب منبع عمده اسیدهای چرب اشباع هستند که برای سلامتی مضرند. بنابراین مصرف پنیر های پرچرب و خامهای به یک بار در هفته باید محدود شود. مصرف پنیر های باز و محلی به علت احتمال آلودگیهای میکروبی توصیه نمیشود.چرا که میتواند حامل میکروبهای مسمومیتزای خطرناکی مثل سالمونلا، لیستریا، بروسلا و… باشد که ایجاد حصبه، مسمومیت ناشی از لیستریا و تب مالت میکنند.

چه کسانی باید در مصرف پنیر احتیاط کنند ؟
همانطور که میدانیم، برخی داروها در صورتی که همراه با برخی مواد غذایی مصرف شوند، واکنشهای نا مطلوبی ایجاد میکنند. در این صورت باید برخی مواد غذایی از رژیم غذایی حذف شوند. برخی افراد که به افسردگی مبتلا هستند تحت درمان با داروهایی مثل ایزوکربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین قرار میگیرند. همچنین آنتی بیوتیک فورازولیدون، داروی ضد سرطان پروکاربازین و داروی ضد سل ایزونیازید همگی جزو داروهای مهارکننده آنزیم مونوآمین اکسیداز محسوب میشوند.

پنیر ماده غذایی غنی از تیرامین است که در این افراد به علت مصرف داروهای فوق تجزیه نخواهد شد. عوارض شدیدی مثل تنگ شدن عروق و افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و نامنظمی ضربان قلب و در موارد شدیدتر خونریزی داخل جمجمهای و حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت. این افراد باید از مصرف انواع پنیر ها به ویژه پنیر های کهنه و رسیده و سخت، همچنین سوسیس و کالباس، غذاهای تخمیری مثل ماءالشعیر، گوشتهای کنسروهای گوشتی، شکلات و کاکائو، باقلا، بادام زمینی و ترشیها خودداری کنند. مصرف پنیر خامهای، نوشیدنیهای کولا و قهوه نیز باید با احتیاط صورت گیرد.

افرادی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند نیز باید بسیاری از غذاهای ذکر شده در فوق از جمله غذاهای حاوی تیرامین مثل پنیر را از برنامه غذایی خود حذف کنند. در فرآیند تولید پنیر از کازئین که پروتئین شیر است، کازومورفین و اوپیات تولید میشود. این مواد شبه مخدرند. البته جای نگرانی نیست. مواد شبه مخدری در خیلی از مواد غذایی در میزان کم وجود دارند. خاصیت آرام بخشی خیلی از مواد غذایی به طور مثال دم کرده گل گاوزبان وابسته به وجود همین مواد است. ولی مقدار این مواد خیلی کم است و در حالت طبیعی اعتیاد ایجاد نمیکند. ولیکن در برخی اختلالات رفتاری، کودکان بیش فعال و نیز افراد مبتلا به توهمزایی باید مصرف پنیر و این نوع مواد غذایی محدود شود.

 

منبع: پزشک آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز