title
کد خبر: 13999
00
بیماران اسکیزوفرنی ماهی بخورند

اسکیزوفرنی، نوعی اختلال‌ روانی یا مجموعه ای از اختلالات است که با آشفتگی در فکر( مثل توهم)، در خلق و خوی،در احساس خود با دنیای خارج و در رفتار مشخص می‌شود

به گزارش بهداشت نیوز ، علائم خاص این بیماری شامل احساس فریفتگی، خیال‌های باطل، توهم، از بین رفتن معانی در گفتار، از بین رفتن تفکر منطقی،  پراکندگی و عدم انسجام در گفتار و غیر قابل فهم بودن گفتار است.

درمانهای رایج اسکیزوفرنی

معمولاً از داروهای آرام بخش، داروهای اعصاب و ضد افسردگی استفاده می‌شود. روان درمانی همراه با دارو درمانی در بهبود نتیجه درمان در برخی افراد می‌تواند بسیار موثر باشد.

مواد غذایی مفید در اسکیزوفرنی

اسیدهای چرب ضروری و اسکیزوفرنی

ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد و کیلکا از منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که ممکن است در مبتلایان به اسکیزوفرنیا تحلیل رفته باشند.

مایعات و اسکیزوفرنی

جانشین کردن آب میوه‌های کم کالری به جای نوشیدنی‌های قندی برای افرادی که دچار خشکی دهان و تشنگی ناشی از مصرف دارو هستند، توصیه می‌گردد.

ویتامین B و اسکیزوفرنی

غلات صبحانه، نان‌ها، برنج و ماکارونی سبوسدار دارای مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه  B هستند. کمبود این ویتامین‌ها باعث برانگیختن و تشدید علائم اسکیزوفرنیا می‌شود.

مواد غذایی که باید در اسکیزوفرنی پرهیز شوند

غلات و اسکیزوفرنی

غذاهای تهیه شده از گندم و فرآورده‌های لبنی گاه باعث تشدید علائم بیماری می‌شوند. در برخی افراد حذف این مواد از رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود علائم بیماران شود.

چربیها و اسکیزوفرنی

کره، مارگارین و  روغن، توسط افرادی که از فنوتیازین و دی‌بنزودیازپین استفاده می‌کنند، بایدکاهش یابد زیرا افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند در معرض خطر افزایش وزن قرار دارند.

سایر اقدامات در اسکیزوفرنی

  • مکمل 10 گرم روغن ماهی در روز به مدت 6 هفته باعث بهبود علائم بیماری می‌شود.
  • مکمل‌های ویتامین3 B، C، E و اسید فولیک در پیشگیری از افزایش مشکلات عصبی و رفتاری مرتبط با اسکیزوفرنیا موثرند.

 

منبع: زندگی آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز