title
کد خبر: 15388
00
ابداع نخستین داروی ضد دردی که با نور فعال می‌شود!

گروهی از محققان از طراحی دارویی کاملا متفاوت با اسلاف ضد درد خود به نام JF-NP-26 خبر داده‌اند که گویا نخستین داروی فعال‌شونده با نور به شمار می‌رود و می‌تواند درد را به روشی جدید و موثر تسکین دهد و درمان کند

به گزارش «بهداشت نیوز» به طور کلی در فارماکولوژی متداول، محدودیت‌هایی مهم همانند توزیع نادرست و آهستهٔ دارو، مشکلات تنظیم دوز دارویی و.. می‌تواند عملکرد درمانی دارو را مختل و سخت کند. بر همین اساس، رشته اپتوفارماکولوژی در حال ظهور است که طبق آن، با استفاده از نور می‌توان فعالیت و اثر دارو را تحت کنترل قرار گرفت و برخی از محدودیت‌های دارویی را پشت سر گذاشت.
 عصب‌شناسان دانشگاه بارسلونا با انجام مطالعاتی یک داروی تصویری یا photo-drug به نام JF-NP-26 طراحی کرده‌اند که گفته شده کاربردهای درمانی قدرتمندی برای تسکین و درمان درد دارد.
به گفته «فرانسیسکو سیروئلا»، سرپرست گروه تحقیقات، این دارو در واقع استفاده از قابلیت مولکولی است که می‌تواند به طور خاص در هر لحظه‌ای با به کارگیری نور فعال و غیر فعال شود. همچنین اولین داروی فعال‌شونده با نور برای درمان درد به شمار می‌رود که در محلی از ارگانیسم داخلی بدن و در مدل حیوانی کار گذاشته شده است.
تابش نوری با طول موج مناسب و دقیق روی بافت هدف (مغز، پوست، مفصل و...)، سبب بروز واکنش شیمیایی خاصی می‌شود که مکانیزم اصلی عملکرد داروی نوری یا فتودراگ مذکور با رزولویشن بالا را تشکیل می‌دهد. این تابش سبب انتشار مولکول‌هایی می‌شود که سد راه گیرنده نوع پنج گلاتومیت متابوتروپیک (metabotropic glutamate type 5 receptor) یا به طور مخفف mGlu5 شده، از گسترش درد عصبی جلوگیری می‌کند. مسدود کردن این گیرنده عصبی جلوی ارسال پیام درد به مغز را می‌گیرد و در نتیجه اثری ضد درد را در پی می‌آورد.
«سیروئلا» اضافه کرد که این دارو به هیچ گروهی از فهرست داروهای ضد درد پیشین همانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا گروه موسوم به NSAID (شامل پاراستامول، ایبوپروفن و...) یا مخدرها (مورفین، فنتانیل و...) تعلق ندارد.
در یک کارآزمایی بالینی برای درمان میگرن، استفاده از این داروی نوری و مقایسه آن با داروی ضد درد مرسوم نشان داد که عوارض جانبی ناشی از داروی رایج بر روی کبد نیز در این داروی جدید مشاهده نشده و به طور کلی گویا مسیر جدیدی در تسکین و درمان درد و ساخت داروهای ضد درد کلید خورده است.

منبع: سلامت آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز