title
کد خبر: 16425
00
راهنمای کامل علل درد سمت راست پایین کمر

در برخی از موارد، درد کمر به طور کامل و یا در درجه اول، به جایی که به طور مساوی در تمام کمر پخش شود در سمت راست پایین آن احساس می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، درک علل احتمالی دردسمت راست پایین کمر و همچنین ویژگی های معمولی آن، می تواند منجر به تشخیص دقیق و درمان موثر تر شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد درد در قسمت پایین و راست کمر صحبت خواهیم کرد.

علل عمومی درد سمت راست پایین کمر

درد سمت راست پایین کمر عموما از منابع زیر ناشی می شود:

آسیب به عضلات، رباط ها (در مجموع به آن ها بافت نرم گفته می شود) و تاندون های اطراف ستون فقرات که از آن حمایت می کنند.

مشکلات ساختارهای ستون فقرات، مانند مفاصل فاست یا دیسک مهره ها . مسائل و یا بیماری های موثر بر اندام های داخلی در وسط کمر، شکم و یا لگن.

اگر درد سمت راست پایین کمر بیش از چند روز ادامه داشت و یا بدتر شد، یا اگر به صورت ناگهانی و شدید شروع شد و یا اگر با سایر علائم مربوط رخ داد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اغلب موارد درد سمت راست پایین کمر از آسیب های جزئی به عضلات و یا رباط های پایین کمر ناشی می شود. در حالی که درد اولیه ناشی از یک فشار عضلانی ممکن است قابل توجه باشد، اما این درد معمولا بعد از چند روز یا چند هفته فروکش خواهد کرد.

درد سمت راست پایین کمر و علائم اضطراری آن

در برخی موارد، درد سمت راست پایین کمر می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد که نیاز به معاینه سریع پزشک دارد. به عنوان مثال، علائم برخی از بیماری های بالقوه جدی که ممکن است شامل درد سمت راست و پایین کمر باشد به شرح زیر می باشند:

آپاندیسیت: این وضعیت زمانی رخ می دهد که آپاندیس، واقع در سمت پایین و راست شکم، ملتهب و یا دچار پارگی شده باشد. در این حالت درد ممکن است شدید بوده و علاوه بر سمت راست و پایین شکم، سمت راست و پایین کمر را نیز درگیر کند. علائم این بیماری متفاوت است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تهوع
استفراغ
تب
سندرم دم اسب: این وضعیت زمانی رخ می دهد که ریشه های عصبی خارج شده از پایین کانال نخاعی در منطقه کمر فشرده و ملتهب شود. علائم سندرم دم اسب متفاوت است، اما معمولا شامل موارد زیر می باشد:

درجاتی از اختلالات روده
اختلال عملکرد مثانه
درد شدید و ضعف قابل توجه
بی حسی
سوزن سوزن شدن پایین تنه

آنوریسم آئورت شکمی: آنوریسم در ناحیه شکم به بالونی شدن یا پارگی آئورت شکمی اشاره دارد. طیف وسیعی از علائم با این بیماری وجود دارد که معمولا شامل موارد زیر است:

درد شدید و ناگهانی شکم و کمر
نشانه هایی از فشار خون پایین مانند غش
حالت تهوع

استئومیلیت: این بیماری به عفونت در ستون فقرات گفته می شود. این نوع از کمر درد معمولا با تب همراه خواهد بود. سایر علائم عبارتند از:

کاهش وزن غیر قابل توضیح
تورم، قرمزی، حساسیت به لمس در اطراف و یا در خود ستون فقرات

بیمارانی که درد شدید دارند و با انجام فعالیت های مانند راه رفتن، ایستادن یا خوابیدن درد بیشتری احساس می کنند. و بیمارانی که درد ناگهانی دارند و با استراحت و استفاده از مسکن بهتر نمی شوند باید برای درمان هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

درد سمت راست پایین کمر ناشی از بافت ها و ساختارهای ستون فقرات

کمر درد در سمت راست و پایین معمولا توسط آسیب و صدمه به ساختارهای ستون فقرات، مانند عضلات سمت راست و پایین کمر، دیسک مهرهای کمری، یا مفاصل فاست ایجاد می شود. در حالی که ایجاد این نوع از مشکلات به احتمال زیاد دردی متمرکز در اطراف ستون فقرات ایجاد می کند، اما ممکن است درد در درجه اول و یا به طور کامل در یک طرف ستون فقرات احساس شود.

درد ناشی از فشار عضلانی

فشار عضلانی رایج ترین منبع کمردرد است و ممکن است به طور عمده در سمت پایین و راست احساس شود. علائم این درد عبارتند از:

محدود شدن دامنه حرکت (حرکت هایی مانند خم شدن به جلو و یا به سمت درد ممکن است دردناک و یا غیر ممکن باشد)
حساسیت به لمس و یا تورم در پایین سمت راست کمر
اسپاسم های عضلانی کمر
دردی که در برخی از حالت های بدن مانند دو زانو نشستن و یا لم دادن بهتر می شود.
دردی که با یخ درمانی و بستن ناحیه بهتر می شود.
دردی که با مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن خوب می شود.
این درد در زمان بلند شدن از رختخواب و نشستن بدتر می شود.
درد سمت راست پایین کمر ناشی از ستون فقرات

منابع درد در ستون فقرات ممکن است شامل هر ترکیبی از ساختارهای پیوسته به هم مانند مفاصل کوچک که در امتداد ستون فقرات وجود دارند، دیسک ها و یا ریشه های عصبی باشد. رایج ترین بیماری ها و شرایطی که موجب درد سمت راست پایین کمر به این دلیل می شوند عبارتند از:

فتق دیسک کمر: دیسک بین دو مهره ها در کمر ممکن است به فتق منجر شوند. این موضوع باعث می شود مایع ژله مانند بین مهره ها بیرون بزند. این بیرون زدگی موجب التهاب و درد می شود. این درد معمولا به باسن و پای راست سرایت می کند. اما همیشه این طور نیست و ممکن است درد به پای چپ نیز بزند.

درد مفاصل (آرتروز): سختی، ناراحتی، و درد موضعی در پایین سمت راست کمر علائم بروز آرتروز موثر بر مفاصل فاست در ستون فقرات می باشد. در برخی موارد، یک عصب در سمت راست ستون فقرات توسط یک زائده استخوانی ناشی از آرتروز در مفاصل بین مهرهای کمر فشرده شده، و ممکن است به درد سمت راست پایین کمر منجر شود.

تنگی کانال نخاعی: کانال نخاعی ممکن است به دلیل فتق دیسک، زائده استخوانی، یا دیگر موانع تنگ شده و باعث درد و یا ضعف در باسن سمت راست و پا شود.

اختلال مفصل ساکروایلیاک: مفاصل ساکروایلیاک، استخوان لگن را به پایه ستون فقرات متصل می کنند. اگر مفصل ساکروایلیاک در سمت راست لگن بیش از حد یا خیلی کم حرکت کند، دردی در کمر و ران راست ایجاد می شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان: این وضعیت التهابی ممکن است از مفصل ساکروایلیاک سرچشمه بگیرد. نشانه های اولیه اسپوندیلیت آنکیلوزان درد پایین سمت راست کمر و یا درد ران راست است. در طی یک دوره زمانی طولانی، اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است مفاصل ستون فقرات و مهره را درگیر کرده و حرکت در ستون فقرات را محدود کند.

درمان این مشکلات در ستون فقرات بسته به شرایط بیمار و شدت علائم متفاوت است. به همین منظور طیف گسترده ای از گزینه های درمانی مانند گرما و یا سرما درمانی، استفاده از داروهای مسکن، فیزیوتراپی، تزریق، یا جراحی وجود دارد.

علل کمتر شایع درد سمت راست پایین کمر ناشی از ستون فقرات

برخی از شرایطی که منجر به درد سمت راست پایین کمر شده اما کمتر شایع هستند عبارتند از:

اسپوندیلولیستزی دژنراتیو: زمانی که یکی از مهره های استخوانی به علت سایش وابسته به سن و پارگی ستون فقرات تضعیف شده، به جلو حرکت کند اسپوندیلولیستزی دژنراتیو ایجاد می شود. این بیماری می تواند فشار بر روی عضلات حمایتی کمر به وجود آورد. حتی ممکن است ریشه های عصبی فشرده و تحریک شود.

سندرم درد مزمن: فیبرومیالژی و سندرم درد میوفاسیال مزمن هستند و باعث درد عضلانی تمام بدن شده و ممکن است باعث درد متمرکز در یک طرف کمر شود. سایر علائم شامل حساسیت به لمس در مناطق خاص و نیز خستگی مداوم است.

تومور نخاعی:  معمولا منشاء سرطان در ستون فقرات نیست، و بسیاری از تومورهای نخاعی از بخش دیگری از بدن ناشی می شوند. اگر توموری که در سمت راست ستون فقرات قرار دارد ریشه های عصبی را تحت فشار قرار دهد، درد سمت راست پایین کمر ایجاد می شود.

درد سمت راست پایین کمر ناشی از اندام های داخلی

منابع احتمالی متعددی برای درد پایین کمر در اندام های میانی کمر، شکم، و یا لگن وجود دارد. درد ممکن است به دلیل التهاب یا تحریک ارگان های داخلی شروع شده و یا نشانه عفونت باشد. این شرایط معمولا علائم دیگری به غیر از درد کمر دارند. چند علت داخلی شایع درد سمت راست پایین کمر عبارتند از:

مشکلات کلیوی: علائم سنگ کلیه و عفونت کلیه می تواند بسیار مشابه باشند. هر دو بیماری می توانند کمر درد در یک طرف، درد هنگام ادرار کردن و تهوع یا استفراغ ایجاد کنند.

مشکل در ادرار کردن معمولا به دلیل حرکت سنگ در کلیه و ورود آن به حالب، مثانه یا مجاری اداری است. در این حالت ممکن است خون در ادرار وجود داشته باشد. عفونت در کلیه راست می توانید علائمی مانند تب، التهاب موضعی و حساسیت به لمس در پایین سمت راست کمر و سراسر کلیه داشته باشد.

کولیت اولسراتیو: این بیماری التهابی روده است که با التهاب مداوم در روده بزرگ ایجاد می شود. دل درد مکرر ناشی از کولیت اولسراتیو می تواند از درد سمت راست کمر ایجاد شود. علائم دیگر شامل مشکلات گوارشی مزمن مانند اسهال، درد رکتوم، کاهش وزن و خستگی است.

آپاندیسیت: آپاندیس در سمت پایین و راست شکم واقع شده است. اگر آپاندیس ملتهب شده، نشت کرده و یا پاره شود، ممکن است یکی از  علائم آن درد سمت راست و پایین کمر باشد. علائم در هر فرد متفاوت است، و بحث در مورد شروع تدریجی این درد یا مزمن بودن آن وجود دارد. اما شواهد نشان می دهد که علائم درد مزمن در ربع تحتانی راست شکم ایجاد می شود.

درد ناگهانی شکم با یک نقطه کانونی در سمت راست و پایین شکم شروع شده، با نشانه های بیشتری ار جمله تب، تهوع و استفراغ و یا درد سمت راست پایین کمر همراه است.

بیماری های زنان: اندام های تناسلی مختلفی در لگن زنان واقع شده است که ممکن است به درد کمر منجر شوند. به عنوان مثال، اندومتریوز یک بیماری شایع است که ممکن است پراکنده شده و درد شدید در ناحیه لگن به سمت راست و پایین کمر ایجاد کند. فیبروئید، توده بافتی است که در داخل و اطراف رحم رشد می کند.

این درد نیز ممکن است به کمر سرایت کرده و علائمی مانند قاعدگی غیر طبیعی، تکرر ادرار، و یا درد با مقاربت ایجاد کند.

بارداری: درد پایین سمت راست و رو به عقب، به طور کلی، در دوران بارداری شایع است. استراحت، ورزش و درمان های مکمل برای این زنان کاهنده درد می باشند.

علل کمتر شایع درد سمت راست پایین کمر ناشی از اندام های داخلی

شرایط زیر نیز ممکن است باعث ایجاد درد سمت راست پایین کمر شوند. اما این موارد کمتر شایع هستند و بیشتر درد را در قسمت های دیگر بدن مانند شکم ایجاد می کنند. به این ترتیب درد کمر یکی از اولین علائم بیماری های زیر است:

التهاب کیسه صفرا: التهاب و یا اختلال کیسه صفرا معمولا با سوء هاضمه شدید بعد از خوردن غذا مشخص می شود. اختلال عملکرد کیسه صفرا معمولا باعث ایجاد درد در ناحیه سمت راست بالا شکم و کمر درد در سمت راست می شود.

مشکلات کبدی: درد مربوط به کبد ممکن است با التهاب (هپاتیت)، آبسه، زخم کبد (سیروز)، و یا بزرگ شدن کبد ایجاد شود. علائم مشکلات کبدی شامل درد در سمت راست بالا شکم یا کمر، خستگی، تهوع و یا فقدان اشتها، و زردی می باشد.

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
امیر
1397/11/17 - 17:489 46
سلام
من بتازگی باشگاه بدنسازی میرم حدود یک ماه میشه دوروز پیش نم نم وسط تمرینا درد سمت پایین کمرم گودیش سمت راستش شروع شده دردش زیاد نیست ولی موقع خم شدنا و چرخیدنا و اینا اذیت میکنه نمیدونم مشکل کمرم چیه ممکنه خطرناک باشه؟؟؟
شادی
1398/11/27 - 03:173 15
تشکر از مطلب
حامد
1398/11/27 - 03:196 17
من ديسك خفيف كمر دارم ١٤ساله از بسكتبال يادگارى مونده ولى با اين حال ورزش ميكنم بدنسازى سياتيك هم تجربه كردم ولى ١٠ روز ميشه كه اين درد كمر من متفاوت هستش از سمت راست موقع خوابيدن درد ميكنه راه رفتن زياد از كرما به سرما رفتنى درد ميكنه ولى بيشترين درد يه جا كهدراز ميكشمبخوابم بيدار شدنى فوق العاده درد ميكنه به زحمت بيدار ميشم بعد چند دقيقه راه ميرم ميشنمخوب مشه
سکینه کریمی
1399/06/17 - 04:274 14
با سلام من چندروز پیش درد شدیدی پشت کمر و سمت راست دارم بطوری که نمیتوانم درست راه برم بعد از شدت درد پشت کمرم تاول زده امروز هم دست راستم با کف دستم قفل کرد زیاد وسط کمرم با سمت راست پشتم خی
موسوی
1399/06/30 - 13:051 14
سلام من کمردرد دارم و باعث شده پاهام هم دردمیکنن وبه سختی راه میرم .علت چیست و باید به چه دکتری مراجعه کنم.
باتشکر
ابوالفضل
1399/10/13 - 23:573 6
سلام من ۱۴ سالمه طی یک ماه اخیر درد خفیفی در سمت راست کمر دارم که یهو میگیره بعد ول میکنه لطفا بگید که بر چه اثریه
حسین
1401/07/03 - 21:400 0
سلام خسته نباشید
چند روزی هست قسمت راست کمرم درد میکنه طوری که دست بزنی عضلات کمر هم درد میگره
میتونین راهنمایی کنین‌ ممنون
اینستاگرام بهداشت نیوز