title
کد خبر: 16830
00
بررسی ارزش غذایی سوپ‌ ها و آش ‌ها

یک پیش غذای خوب باید واقعاً خوب باشد. پیش غذایی که سوپ باشد و به منظور کاهش اشتها استفاده شود باید ویژگی هایی داشته باشد.

به گزارش «بهداشت نیوز»

سبزی ‌ها

بیشتر سوپ ‌ها و آش ‌ها حاوی مقدار زیادی سبزی هستند. مجموع کالری سوپ‌ ها و آش‌ ها به مواد تشکیل‌ دهنده آنها بستگی دارد اما به‌طور متوسط هر فنجان سوپ یا آش بین ۵۰ تا ۱۰۰ کالری انرژی دارد. البته این مقدار کالری در آش‌ هایی که در آنها پیازداغ یا نعناع داغ فراوان ریخته می‌شود بسیار بالاتر است. هرچند سبز‌ی‌ های پخته ‌شده طی فرآیند پخت برخی ویتامین‌ های خود را از دست می‌دهند اما حاوی فیبر بسیار بالایی هستند و فیبر می‌تواند به حرکات دودی دستگاه گوارش و دفع بهتر ‌بخصوص در افراد مبتلا به یبوست کمک کند.

هویج

بیشتر سوپ‌ ها حاوی هویج هستند. هویج علاوه بر این‌که حاوی بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A است دارای ویتامین‌ های B,C,D,E نیز هست و باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ های عفونی می‌شود.

پیاز

یکی از بهترین مواد ضد عفونی ‌کننده به‌ شمار می‌آید که نقش ضد میکروبی آن به اثبات رسیده است. علاوه بر این پیاز یک منبع خوب منگنز است و این ماده معدنی یک ضد درد طبیعی محسوب می‌شود بنابراین مصرف پیاز در سوپ به کاهش دردهای عضلانی هنگام سرماخوردگی کمک می‌کند.

گوشت

برخی از سوپ ‌ها و آش ‌ها هم دارای گوشت مرغ یا گوشت قرمز هستند و علاوه بر ویتامین و مواد معدنی، پروتئین نیز دارند. پروتئین گوشت به بازسازی سیستم ایمنی کمک می‌کند.

غلات

غلات موجود در آش‌ ها مانند جو، جو دوسر، گندم و… نیز منگنز بالایی دارند. مواد غذیی این گروه تامین ‌کننده انرژی بدن و حاوی فیبر، ویتامین‌ های گروه B و پروتئین هستند.

حبوبات

در گروه گوشت ‌ها قرار دارند زیرا از نظر پروتئین غنی هستند. حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری ‌ها افــزایـش مـی‌دهنـد. افرادی که ۲ بار یا بیشتر در هفته از حبوبات استفاده می‌کنند کمتر به سرطان روده بزرگ، پروستات، بیماری ‌های قلبی ـ‌ عروقی و دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

چه سبزی‌ هایی در سوپ و آش بریزیم

تقریبا همه سبزی‌ ها کم ‌کالری هستند و می‌توانید از آنها در سوپ‌ های کم ‌کالری استفاده کنید به جز نخود فرنگی، ذرت، چغندر، سیب زمینی و باقالی که باعنوان سبزیجات نشاسته ‌ای شناخته می‌شوند. سبزیجات نشاسته ‌ای با این‌که در گروه سبزیجات قرار دارند اما به‌ دلیل بافت نشاسته ‌ای شان کالری قابل‌ ملاحظه ‌ای دارند و بهتر است در سوپ‌ هایی که قرار است نقش کاهش ‌دهنده اشتها را بازی کنند، ریخته نشوند.

 

منبع: آشپزباشی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز