title
کد خبر: 16957
00
آب سبک چیست و چه تاثیری بر شستشوی مو دارد؟

بد نیست بدانید وقتی از آبِ سبک صحبت می‌کنیم، در واقع منظور ما آبی است که میزانِ کلسیم کمی دارد؛

به گزارش بهداشت نیوز، بد نیست بدانید وقتی از آبِ سبک صحبت می‌کنیم، در واقع منظور ما آبی است که میزانِ کلسیم کمی دارد؛این خاصیت باعث می‌شود تا در حین استفاده از شامپو یا سایر شوینده‌ها، کف و حباب بیشتری ایجاد شود. استفاده از آب سبک در حین شستشوی مو، مزایایی دارد که تمیزی بیش‌ از اندازه مو، از مهم‌ترینِ این مزایا به حساب می‌آید.

این امر، به نفوذِ بهترِ شامپو به تارهای مو منجر می‌شود و در نتیجه، استفاده از آب سبک در شستشوی سر، به تمیزی بیشتر موها کمک می‌کند. ناگفته نماند که تمیز شدن بیشتر موها، چربی را هم از بین می‌برد که در نتیجه آن، پیچ‌ و تاب مو گرفته می‌شود و مو، حالتی لَخت و صاف پیدا می‌کند.

در این شرایط، افراد زیادی ممکن است ادعا کنند که حالت طبیعی موهای آنها از بین رفته است. این‌جاست که محصولات آرایش و زیبایی مو به کمک می‌آیند. البته برای حالت دادن به این گونه موها باید به فوت‌و‌فن‌های آرایشگری نیز آشنا باشید.

منظور از سبکی آب دقیقا چیست؟

عموما آب را به دو دسته آب سبک و آب سخت دسته‌بندی می‌کنند. همان‌‌گونه که در ابتدا هم اشاره شد، میزان وجود کلسیم در آب، بیانگر سختی یا سبکی آب است. کاملا مشخص است که به هر اندازه کلسیم موجود در آب بیشتر باشد، سختیِ آب بیشتر خواهد بود. به لحاظ جغرافیایی و زمین‌شناسی، مناطقی که در خاکِ آنها سنگِ‌آهک کمتری وجود دارد، از آب سبک‌تری برخوردار هستند.

جالب است بدانید ترکیبات شیمایی موجود در آب، نه‌تنها بر روی مو تاثیر می‌گذارند، بلکه بر روی سایر لوازم آشپزخانه که با آب در ارتباط هستند نیز موثرند.

این ترکیبات شیمیایی، باعث فرسودگی تدریجی لوازم آشپزخانه‌ می‌شوند.تشخیص آب سنگین از آب سبک از طریق نوشیدن آب، کار دشواری است. خوشبختانه به لحاظ سلامتی، نوشیدن هر کدام از این آب‌ها ضرر جدی و جبران‌ناپذیری به بدن وارد نمی‌کند.

در آب‌ سخت، علاوه بر کلسیم، عناصر شیمیایی دیگری نظیر منیزیم و منگنز هم وجود دارند. البته حضور این عناصر بسیار کمتر از کلسیم است. همان‌گونه که در ابتدا اشاره شد، به هر اندازه که محل استخراج آب به منابع سنگِ‌آهک نزدیک باشد، میزان کلسیم بیشتری در آب یافت می‌شود.

تاثیر آب سبک و شامپو بر فرآیند شستشوی مو

یکی از تاثیرهای مهم و چشمگیر آب سبک بر شامپو، میزان تمیزی موها پس از شستشو با این آب است. افرادی که موهای خود را با آب سبک می‌شویند، در بیشتر مواقع شاهد کف‌ و حباب زیادتری هستند،

اما در حین شستشو با آب سخت، شاهد کف کمتری هستیم، از طرف دیگر، یون‌های کلسیم موجود در آبِ سخت، به شامپو و تارهای مو می‌چسبند و در نتیجه در حین شستشوی مو با آب سخت، شامپو به سختی‌ از روی تارهای مو پاک می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت، شستشوی مو با آب سبک راحت‌تر است و تنها با چند قطره شامپو، به سادگی می‌توان تمامی موها را شست.

ناگفته نماند که شستشوی مو با صابون کاستیل (که صابونی سفت همراه با روغن زیتون و هیدروکسید سدیم است) باعث می‌شود تا باقیمانده این صابون بر روی پوست بماند، این امر به رشته‌رشته و چسبناک شدن تارهای مو منجر می‌شود. این‌جاست که شستن مو با آب سبک، تاثیر خود را نشان می‌دهد و در حین استفاده از چنین صابون‌هایی به راحتی شاهد پاک شدن باقیمانده صابون هستیم.

با توجه به این که افراد زیادی در شهرها زندگی می‌کنند و به راحتی به آب سبک دسترسی ندارند، سازندگانِ مواد شوینده‌ در محصولات خود از ترکیبات دیگری نظیر سدیم لاروئیل سولفات استفاده می‌کنند،

این ترکیبات، تعامل خوبی با آب سخت دارند. البته اگر به این مواد شوینده دسترسی ندارید یا به هر دلیلی تمایل دارید از آب سبک در منزل خود استفاده کنید، به راحتی قادر هستید دستگاه‌های تصفیه و سبک‌کننده آب را خریداری کنید.

آب سبک و درخشش مو

علی‌رغم این‌که آب سبک، خاصیت تمیزکنندگی بیشتری دارد، استفاده از این آب برای شستن مو، مشکلاتی هم ایجاد می‌کند که بد نیست در این قسمت نگاهی به آنها داشته باشیم.

همان‌‌گونه که در ابتدا اشاره شد، شستشوی مو با آب سبک باعث می‌شود تا مو حالتی صاف و لَخت داشته باشد. شستشوی موی سر با آب سبک، ترکیبات باقی‌مانده از شامپو و سایر مواد بهداشتی و آرایشی را از روی مو حذف می‌کند و این امر در نهایت به فدا کردن درخشش مو منجر می‌شود.

از طرف دیگر، در خصوص این‌که تارهای مو تا چه اندازه باید شسته و تمیز شوند بحث‌هایی نیز وجود دارد. ترکیبات شیمیایی حاضر در آب سبک تمامی چربی و باقی‌مانده شامپو و سایر محصولاتی که به موها زده‌اید را از بین می‌برد و در نتیجه می‌توان گفت، شستشوی موی سر با آب سبک باعث می‌شود تا مو بیش از اندازه تمیز شود،

در این حالت، موها به اندازه‌ای تمیز شده‌اند که صدای برخورد تارهای موی سر با یکدیگر را می‌توان تشخیص داد.

با این حساب می‌توان گفت شستشوی موی سر با آب سبک برای مواقعی که قصد دارید باقیمانده محصولات آرایشی را از روی موها پاک کنید،

انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد، اما در کنار پاک شدن مواد باقی‌مانده بر روی تارهای مو، چربی لازم و طبیعی مو نیز پاک می‌شود. بیشتر کارشناسان، پوست و مو بر این باور هستند که نیازی نیست تارهای مو تا این اندازه تمیز شوند چرا که این امر ممکن است به صدمه‌ دیدن تارهای مو منجر شود.

راه‌حل‌هایی‌ برای افرادی که تنها به آب سبک دسترسی دارند

دیده‌ شده‌ است افرادی که چاره‌ای به جز استفاده از آب سبک برای شستشوی موهای خود ندارند، میزان مصرف مواد شوینده‌های مو را در حین شستشو بیشتر می‌کنند تا از این طریق این مواد در معرض آب سبک، دوام بیشتری بر روی تارهای مو داشته باشند.

از طرف دیگر تجهیزات حالت دهنده مو نظیر سشوار و اتوی مو نیز برای حالت دادن موهای این دسته از افراد کاربرد دارد. ژل‌ و کرم‌های حالت دهنده موی زیادی نیز در بازار وجود دارد که در کنار حالت دادن به مو، طره موهای شما را درخشان‌تر می‌کنند.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز