title
کد خبر: 17063
00
۳ نکته مهم از جذابیت ظاهر افراد که باید بدانید

ویژگی‌هایی را تصور کنید که همواره برای یک جفت مطلوب درنظر گرفته می‌شوند ـ حس شوخ‌طبعی، هوش، مهربانی، درک، خانواده محوری، ظاهر خوب. از نظر شما برای یک شریک عاطفی کدام یک مهم‌ترین است؟ کدام یک کم اهمیت‌ترین است؟ تحقیقات همواره نشان می‌دهد که ما همه یا بیش‌تر این خصوصیات را مهم‌تر از ظاهر خوب می‌دانیم. یا این حال، آگاهانه رده‌بندی کردن این خصوصیات به عنوان مهم‌تر یا کم‌اهمیت‌تر، شاید نحوه‌ی تصمیم‌گیری ما در قرارهای واقعی را بازتاب نکند. در این مقاله ۳ نکته مهم از جذابیت ظاهر افراد که باید بدانید را با هم میخوانیم.

به گزارش «بهداشت نیوز» چند ماه قبل کنار دوستم لوییز نشته بودم و او پروفایل‌های دوست‌یابی آنلاین را نگاه می‌کرد. لوییز گفت ظاهر برای او چندان مهم نیست، اما حس شوخ‌طبعی زیاد یک ضرورت است. در حالی که لوییز برای تمام ویژگی‌هایی که پیش‌تر ذکر کردم ارزش قائل بود، یک بار هم نگفتیم ”به نظر می‌رسد این یارو خیلی شوخ‌طبع باشد“ یا ”این مرد خیلی مهربانی است“. ما فقط پروفایل مردانی را بررسی کردیم که از نظر ظاهری جذاب بودند.

۱. جذابیت ظاهر افراد بیش از آن که فکرش را می‌کنیم مهم است

جذابیت ظاهری ممکن است مانند دربانی عمل کند که ما را به سوی شریکانی سالم، با سن مناسب، و قادر به تولیدمثل هدایت می‌کند. و تحقیقات نشان می‌دهد وقتی در زندگی واقعی تصمیم می‌گیریم قرار بگذاریم و یک جفت پیدا کنیم، ظاهر جسمانی غالب است: تصمیم‌ می‌گیریم با کسانی رابطه داشته باشیم که برایمان جذاب هستند.

به نظر می‌رسد مردان (همجنس‌گرا و غیرهمجنس‌گرا) بیش از زنان (همجنس‌گرا و غیرهمجنس‌گرا) آگاهانه اهمیت جذابیت ظاهری را تشخیص می‌دهند. با این حال، یک تحقیق تجربی، و شواهد حاصل از دوست‌یابی‌های آنلاین نشان می‌دهد جذابیت ظاهری برای مردان و زنان به یک اندازه اهمیت دارد. هم‌چنین به نظر می‌رسد در تصمیم‌گیری برای پیدا کردن یک شریک عاطفی، جذابیت ظاهری نسبت به خصوصیات دیگری مانند شخصیت، تحصیلات، و هوش، عامل مهم‌تری باشد.

جذابیت ظاهری می‌تواند برای ما خیلی مهم باشد زیرا دیگر ویژگی‌های مثبت را به ظاهری خوشایند ارتباط می‌دهیم. برای مثال، انتظار می‌رود افراد جذاب نسبت به افراد غیرجذاب، خوشحال‌تر باشند و تجارب رضایت‌بخش‌تری در زندگی‌شان داشته باشند. این تمایل به برقراری ارتباط بین جذابیت و ویژگی‌های مثبت در بین فرهنگ‌ها مشترک است.

۲. جذابیت ظاهر افراد کمتر از آن‌چه فکر می‌کنیم اهمیت دارد

یکی از دلایل آن که ممکن است آگاهانه، اهمیت جذابیت ظاهری را درک نکنیم آن است که لزوما به دنبال شریک عاطفی نیستیم که شدیدا جذاب باشد ـ فقط شریک عاطفی می‌خواهیم که به اندازه‌ی کافی جذاب باشد. در تحقیقی که توسط دیون و همکارانش (۱۹۷۲) انجام گرفت، افراد جذاب و افراد نسبتا جذاب، در مقایسه با همتایان نه چندان جذاب‌شان نگاه مثبت‌تری دریافت کردند. هم‌چنین در تحقیق گریفین و لانگلوس (۲۰۰۶)، کمبود جذابیت به ویژگی‌های منفی ارتباط داده شد بود اما برای مثبت شدن این ارتباط فقط سطح متوسطی از جذابیت نیاز بود. بنابراین برای علاقه‌مند کردن ما، جفت‌های بالقوه نباید به شکل فوق‌العاده‌ای جذاب باشند، جذابت متوسط کافی است.

تمایز بین ضرورت‌ها و تجملات می‌تواند به ما کمک کند اهمیت سطح متوسطی از جذابیت را درک کنیم. بنابر تحقیق لی و همکارانش (۲۰۱۱) ”یک ضرورت چیزی است که در ابتدا به شدت خواستنی است … اما وقتی مقدار بیش‌تری از آن کسب شود، ارزش خود را از دست می‌دهد. برعکس، تجملات در فقدان ضرورت‌ها اهمیتی ندارند اما به محض آن‌که نیازهای اساسی برآورده شوند، خواستنی‌تر می‌شوند.“

این تحقیق می‌گوید بیش‌ترمان، آگاهانه یا غیرآگاهانه، سطح متوسطی از جذابیت ظاهری را بک ”ضرورت“ می‌دانیم، در حالی‌که سطح بالاتری از جذابیت می‌تواند ”تجملات“ باشد. وقتی می‌گوییم جذابیت ظاهری برای‌مان مهم نیست، احتمالا به آن جذابیت استثنایی و تجملاتی اشاره می‌کنیم و نه به ضرورت سطح حداقلی از جذابیت.

۳.اما جذابیت “متوسط” چقدر جذاب است؟

برای پیدا کردن جفت لازم نیست سوپرمدل باشیم، اما این که چه کسی را “نسبتا جذاب” می‌دانیم، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از نظر افراد جذاب‌تر، تعداد کمتر از دیگران جذابیت ظاهری دارند، در حالی‌که اشخاص نه چندان جذاب ممکن است طیف گسترده‌تری از افراد را جذاب بدانند. و جستجو به دنبال کسی که همان سطح جذابیت ظاهری شما را داشته باشد، می‌تواند موفقیت رابطه‌ی طولانی‌مدت شما را ارتقا دهد.

اما صرف نظر از سطح جذابیت شخصی‌مان، یا جذابیت شریک‌مان، وقتی بیش‌تر یکدیگر را بشناسیم، دوست داشته باشبم، و به هم احترام بگذاریم، جذابیت‌مان به طور طبیعی رشد کرده و عمیق‌تر می‌شود. هرچه مدت زمان طولانی‌تری یکدیگر را بشناسیم، جذابیت ظاهری برای شروع و حفظ یک رابطه‌ی طولانی‌مدت اهمیت کمتری می‌یابد.

 

منبع: بازده


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز