title
کد خبر: 17898
00
۲۰ راهکار استفاده از روانشناسی رنگها در دکوراسیون منزل

هنگامی که شما به موضوع طراحی خانه می‌پردازید، به احتمال زیاد این کار را به چند شیوه‌ی مختلف انجام می‌دهید – انتخاب اشیاء و رنگ که به سادگی جذاب به نظر می‌رسد یا از یک الگو یا تم دکور برای مدیریت تصمیمات‌تان استفاده می‌کنید. با این حال، رنگ یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند برای الهام بخشیدن به احساسات، ایجاد خطای دید در فضا یا به سادگی تنظیم خلق و خوی و جو برای هر اتاقی مورد استفاده قرار گیرد. روانشناسی رنگها به ویژه هنگامی که در داخل و خارج ساختمان به کار رود، راه بسیار خوبی برای خلق یک خانه‌ی زنده و زیبا است. در این نوشتار ۲۰ شیوه برای استفاده از روانشناسی رنگها در دکوراسیون منزل می‌بینید.

به گزارش «بهداشت نیوز»

1) با استفاده از رنگ‌های روشن خطای دید در فضا ایجاد کنید:

اگر می‌خواهید کاری کنید که خانه‌تان بزرگ‌تر از آن‌چه واقعا هست به نظر برسد- به ویژه هنگامی که قرار است آن را به فروش برسانید – می‌توانید رنگ‌های روشن و درخشانی مانند زرد و پوست تخم‌مرغی را برای اضافه کردن فضا به قسمت بیرونی خانه‌تان استفاده کنید. یادتان باشد که از به کار بردن رنگ شایع سفید پرهیز کنید. اگر چه این رنگ می‌تواند فضا را بزرگ‌تر نشان دهد، اما به هیچ وجه به اندازه‌ی رنگ‌های شاد و روشن موثر نیست.

۲) با استفاده از رنگ‌های پیچیده آدم‌های بسیار تحصیل‌کرده را جذب کنید:

برای فضای بیرونی و فضای داخلی خانه، با استفاده از رنگ‌هایی که از بیش از یک کلمه تشکیل شده‌اند، اغلب می‌تواند برای آدم‌های بسیار تحصیل‌کرده جذاب باشد. از سوی دیگر، رنگ‌های ساده برای کسانی که بودجه‌ی پایین‌تر و سطح تحصیلات پایین‌تری دارند، جذاب است. در هنگام انتخاب رنگ‌های پیچیده، به نام‌هایی مانند سبز جنگلی یا سفید پوست تخم‌مرغی فکر کنید.

۳) با استفاده از رنگ قرمز در آشپزخانه‌تان اشتهای اعضای خانواده را تحریک کنید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه

ثابت شده است که رنگ قرمز اشتها را در بسیاری از افراد افزایش می‌دهد. یکی از دلایل این‌که بسیاری از رستوران‌ها الگوهای قرمز را در سالن خود انتخاب می‌کنند همین است. استفاده از رنگ قرمز در آشپزخانه‌تان برای افزایش اشتها، به سادگیِ ترکیب کردن دیوار بژ با کرکره‌ی قرمز یا درب‌های کابینت به رنگ قرمز است.

۴) با به کار بردن ترکیبی از رنگ‌های فضای داخلی و خارجی، فضایی طبیعی در راهروی ورودی خانه خلق کنید:

یکی از بهترین راه‌ها برای شگفت‌زده کردن مهمانان‌تان زمانی که وارد خانه‌تان می‌شوند، استفاده از ترکیبی از رنگ‌های فضای داخلی و خارجی در سالن انتظار یا راهروی ورودی خانه است. شما همچنین می‌توانید رنگ قسمت بیرونی خود را در قسمت‌های از فضای داخلی‌تان برای رسیدن به اثر کلی مشابه استفاده کنید.

۵) فضای خانه‌تان را با تن‌های عمیق در طول زمستان گرم کنید:

با استفاده از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در طراحی داخلی و دکورتان، می‌توانید کاری کنید که فضای خانه مطبوع‌تر از بیرون و گرم‌تر در داخل به نظر برسد – به خصوص در زمستان. اگر شما در فصل زمستان قصد فروش خانه‌تان را دارید و در حال برنامه‌ریزی برای رنگ کردن خانه هستید، این موضوع را در ذهن داشته باشید.

۶) فضای خانه را در تابستان با استفاده از رنگ‌های سردتر، خنک کنید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه

درست مانند استفاده از رنگ‌های گرم در پاییز، رنگ‌های سرد، به خصوص آبی، باعث می‌شوند که فضای خانه‌تان در طول تابستان تازه، خنک و تمیز به نظر برسد. سفید بودن قسمت بیرونی همراه با حاشیه‌های آبی، انتخاب محبوبی برای خانه‌ها و پروژه‌های نقاشی خانه در تابستان است.

۷) رنگ‌هایی را از گذشته‌ی خود به کار ببرید:

بسیاری از مشاوران رنگ معتقدند که با استفاده از رنگ از دوران کودکی خود که شما را به یاد خاطرات‌تان می‌اندازد – به خصوص در آشپزخانه – می‌توانید آن خاطرات را دوباره حس کنید و فضای خوشایندی خلق کنید. اگر شما نمی‌توانید رنگی را از آشپزخانه‌ی خانه‌تان زمانی که داشتید بزرگ می‌شدید به یاد بیاورید، فقط یادتان باشد که قرمز و زرد برای یک آشپزخانه‌ی زنده و پرطروات رنگ‌های بسیار مناسبی هستند.

۸) از رنگ‌های آرامش‌بخش در اتاق‌هایی که مخصوص آرامش یافتن شما هستند، استفاده کنید:

در اتاق خواب و حمام‌تان، رنگ‌های سرد می‌تواند یک فضای آرامش‌بخش ایجاد کند. سایه‌های آبی، سبز و یا حتی اسطوخودوس را برای آرامش یافتن در اتاق‌تان در نظر بگیرید. هنگام استفاده از این تکنیک، به یاد داشته باشید که هرچه سایه‌ رنگ انتخابی‌تان تیره‌تر باشد، تاثیر آن آشکارتر خواهد بود.

۹) اگر فشار خون بالا دارید از به کار بردن رنگ قرمز پرهیز کنید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه

هرچند این رنگ می‌تواند در آشپزخانه اشتهای‌تان را افزایش دهد، اما تن تیره از رنگ‌های قرمز اغلب با فشار خون بالا و تحریک‌پذیری در اتاق‌های دیگر خانه همراه است. اگر می‌خواهید اتاق خواب یا اتاق نشیمن‌تان یک رنگ تیره‌تر داشته باشد، به جای انتخاب رنگ‌های گرم به سراغ رنگ‌های سرد بروید.

۱۰) با استفاده از یک رنگ آشنا در حمام به خودتان یک لذت درست و حسابی بدهید:

عاشق پوشیدن یک رنگ خاص هستید؟ استفاده از همان رنگ را در حمام در نظر بگیرید. فکر می‌کنید رنگ خاصی اصلا به شما نمی‌آید؟ از آن رنگ برای حمام به هیچ وجه استفاده نکنید. شما دوست دارید زمانی که خودتان را در آینه حمام نگاه می‌کنید، جذاب به نظر برسید. استفاده از رنگ مورد علاقه‌تان در پس زمینه واقعا کمک می‌کند.

۱۱) رنگ‌های مختلف را برای اتاق تمرینات ورزشی تهاجمی ترکیب کنید:

در روانشناسی رنگها هرچند ممکن است استفاده از رنگ قرمز در یک اتاق مخصوص تمرینات ورزشی منطقی به نظر برسد اما در واقع می‌تواند باعث بروز احساس گرمای بیش از حد شود. اگر شما می‌خواهید از یک رنگ گرم در اتاق تمرین خود استفاده کنید، یک ترکیب لذت‌بخش از رنگ آبی و زرد را روی دیوار در نظر بگیرید. شما همچنین می‌توانید به سراغ یک ترکیب سبز آبی آرامش‌بخش بروید تا اثری خنک‌کننده روی شما داشته باشد و باعث شود بیش‌تر تمرین کنید.

۱۲.) با استفاده از رنگ سبز در دفتر کار خانگی‌تان تمرکزتان را بالا ببرید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه

سبز باعث بالا رفتن تمرکز در محیط دفتر کار خانگی‌تان می‌شود. گذشته از این‌، هر چه سریع‌تر کارتان را به انجام برسانید، زمان بیش‌تری را برای صرف کردن در کنار خانواده‌تان خواهید داشت. علاوه بر استفاده از گیاهان سبز، رنگ‌آمیزی اتاق را با نور سبز امتحان کنید. هرچند نباید دفتر کار خانگی‌تان را به یک جنگل تبدیل کنید. استفاده‌ی بیش از اندازه از رنگ سبز می‌تواند حواس‌تان را پرت کند. هر نقاش ساختمانی به شما خواهد گفت که سبز یکی از محبوب‌ترین رنگ‌هایی است که درحال‌حاضر در طراحی خانه استفاده می‌شود.

۱۳) با استفاده از رنگ زرد، خوش‌بینی در خود خلق کنید:

چنان‌چه احتمالا توقع دارید، رنگ زرد برای اتاق آفتاب مناسب است. با این حال، یک راه عالی برای استفاده از رنگ زرد در داخل خانه‌تان این است که آن را در ورودی یا ایوان محصور جلوی خانه استفاده کنید. همان‌طور که اول روز خانه را برای رفتن به محل کار یا مدرسه ترک می‌کنید، رنگ زرد در این قسمت از خانه خوش‌بینی شما را قبل از شروع یک روز سخت حسابی افزایش می‌دهد.

۱۴) گول بنفش را نخورید:

در روانشناسی رنگها باید بدانید که اگر چه رنگ بنفش ثروت و رمانتیسم را القاء می‌کند، اما در دنیای طبیعی رنگ بسیار نادری است و می‌تواند در دکور خانه‌تان بسیار مصنوعی به نظر برسد. اگر شما واقعا کمی بنفش در خانه‌تان می‌خواهید، ترکیب آن را با رنگ‌های طبیعی‌تری مانند زرد روشن یا انواع سبز امتحان کنید.

۱۵) برای داشتن ظاهری طبیعی در اتاق تفکر یا مطالعه‌تان کمی از رنگ قهوه‌ای استفاده کنید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه

اگر شما عاشق شکل و شمایل چوب یا چرم هستید یا درحال‌حاضر این جلوه‌ی طبیعت و خاک را در یکی از اتاق‌های خانه‌تان به کار برده‌اید، اضافه کردن کمی رنگ قهوه‌ای می‌تواند این جلوه را تقویت کند. البته فراموش نکنید که قهوه‌ای می‌تواند در برخی از آدم‌ها سبب بروز افسردگی شود.

۱۶) سیاه فقط برای اتاق یک نوجوان نیست:

استفاده از رنگ سیاه برای رنگ کردن دیوارهای خانه می‌تواند اشتباه باشد. مشکل رنگ سیاه این است که ممکن است باعث کوچک نشان دادن فضا شود. اگر می‌خواهید خواهش و تمنای فرزند نوجوان‌تان را برای داشتن یک اتاق سیاه ارضاء کنید، می‌توانید یک سقف سیاه همراه با طرحی از ستاره‌ها را در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید در کل اتاق از این رنگ استفاده کنید، می‌توانید اتاق را با تِمِ چشم‌اندازی از شب تزئین کنید.

۱۷) از رنگ صورتی برای آرامش در اتاق مدیتیشن (مراقبه) استفاده کنید:

اگر شما به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس هستید که فقط برای مدیتیشن و تمدد اعصاب یک قسمت جداگانه در خانه‌تان دارید، ممکن است از اثرات به کار بردن کمی رنگ صورتی در طراحی رنگ خانه‌تان متعجب شوید. برخی از تیم‌های ورزشی رنگ اتاق رختکن تیم میهمان را صورتی می‌کنند زیرا ثابت شده‌است که این رنگ باعث کم شدن انرژی می‌شود.

۱۸) لابد دلیلی وجود دارد که وسایل داخل حمام معمولا به رنگ سفید هستند:

در روانشناسی رنگها باید بدانید که سفید نه تنها نماد باروری و پاکیزگی است، بلکه باعث می‌شود که تمیز کردن در حمام آسان‌تر شود. شما حتما دوست ندارید که لکه‌ها پنهان شوند، چرا که در این صورت تمیز نمی‌شوند و باقی می‌مانند. آگاهی از این که حمام با آن رنگ سفید دوست‌داشتنی، تر و تمیز است، باعث می‌شود که آسوده خاطر و آرام باشید.

۱۹) برای اتاق بیمار یا کودکی که مبتلا به آسم است، به رنگ نارنجی اعتماد کنید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه

رنگ نارنجی، معمولا با بهبود عملکرد ریه و همچنین افزایش انرژی همراه است. و همچنین برای خوب تمرین کردن در اتاق ورزش نیز رنگ پرتقالی روشن می‌تواند به کسانی که دوره‌ی نقاهت را سپری می‌کنند یا با مشکلات ریوی دست به گریبان هستند، بسیار مفید باشد.

۲۰) وقتی هیچ چیز برای‌تان تاثیرگذار نیست، به طبیعت نگاه کنید:

هنگام استفاده از روانشناسی رنگها در خانه‌تان، رنگ‌هایی را به کار ببرید که طبیعت را به یاد شما می‌آورد. رنگ‌هایی که در طبیعت هستند کاملا در فضای داخلی خانه‌‌تان خود را جای می‌دهند. با این حال، برای محیط خارجی خانه‌تان، رنگ‌های روشن معمولا بهترین انتخاب برای داشتن یک فضای مطلوب و خوشایند هستند.

 

منبع: بازده


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز