title
کد خبر: 18720
00
 ساخت ارگانوید ریه در آزمایشگاه برای آزمایش‌ درمان‌های جدید

محققان دانشگاه کلمبیا موفق به تولید ارگانویدهای ریه در آزمایشگاه شدند. ارگانوید به مجموعه‌ای از سلول‌ها گفته می‌شود که عملکردشان دقیقا مشابه بافت طبیعی است و گزینه مناسبی برای آزمایش انواع روش های درمانی محسوب می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ساخت این مدل مینیاتوری سه بعدی ریه امکان مطالعه بیماری‌های تنفسی و روش‌های درمانی موثر را در اختیار محققان قرار می‌دهد.این مدل مینیاتوری ریه شامل انشعابات راه‌های هوایی و آلوئولار (یکی از اجزای سیستم تنفسی) است و اولین مدل آزمایشگاهی با حداکثر شباهت به بافت ریه واقعی است.


مطالعات نشان می‌دهد واکنش این ارگانوید در مقابل عفونت، دقیقا مشابه ریه واقعی انسان است. در این آزمایش محققان ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV را در این مدل بررسی کردند. علایم این عفونت ویروسی مشابه سرماخوردگی فصلی است، با این تفاوت که در نوزادان و سالمندان می‌تواند به عفونت جدی ریه و راه های هوایی منجر شود. واکنش ریه آزمایشگاهی دقیقا مشابه ریه طبیعی بود.


هدف از ساخت این ریه که با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی ویرایش شده تولید شده، آزمایش انواع دارو و روش‌های درمانی جدید و بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده است.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز