title
کد خبر: 19654
00
شیرین‌بیان از منظر طب سنتی

شیرین‌بیان به عنوان یک ماده شیرین می‌تواند در درمان زخم‌های گوارشی یا درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مفید باشد.

به گزارش «بهداشت نیوز» شیرین‌بیان صرفا یک طعم‌دهنده یا شیرین‌کننده نیست، چون از صدها سال پیش جایگاه مشخصی در طب سنتی داشته است و امروز هم کاربردهای دارویی خاصی دارد. درواقع، قابلیت‌های شیرین‌بیان و اثرات مثبتش، همواره این خوراکی را در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد. اختلالات گوارشی عصاره شیرین‌بیان معمولا برای درمان زخم‌های گوارشی توصیه می‌شود. این خوراکی، در صورت ترکیب شدن با آنتی‌اسیدها، به نتایجی مشابه با بعضی از داروهای تجویزی منجر می‌شود. علاوه بر این، شیرین‌بیان می‌تواند علائم سوء هاضمه را تسکین بدهد و حتی برای درمان اختلال ریفلاکس (GERD) هم مفید باشد. استفاده از عصاره شیرین‌بیان همراه با نعناع و بابونه، به تسکین مشکلات گوارشی کمک می‌کند. مشکلات پوستی محققان دانشگاه مریلند می‌گویند که استفاده موضعی از شیرین‌بیان به‌عنوان ژل یا کرم، برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مفید است. غرغره کردن شیرین‌بیان یا عصاره شیرین‌بیان همراه با آب، می‌تواند دهان‌شویه مناسبی برای درمان زخم‌های دهانی باشد. مقابله با ویروس‌ها شیرین‌بیان می‌تواند کاربردهای مختلفی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی داشته باشد. ویروس هرپس سمپلکس، هپاتیت و HIV در همین گروه از بیماری‌ها قرار می‌گیرند. محققان درحال حاضر درباره این موضوع مطالعه می‌کنند که آیا مصرف شیرین‌بیان، همراه با داروی کربنوکسولون، می‌تواند به مهار ویروس‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها کمک کند یا خیر. مشکلات نفسی فوقانی شیرین‌بیان مانند داروهای خلط‌آور و ضدسرفه عمل می‌کند، و همواره برای مقابه با بیماری‌های تنفسی فوقانی، مثل گلودرد و سرفه ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هنوز هم در اروپا و آسیا، از عصاره شیرین‌بیان برای مقابه با سرفه‌ها استفاده می‌شود. نوشیدن چای شیرین‌بیان می‌تواند گرفتگی سینوس‌ها را باز کند و درنهایت به باز شدن مسیرهای تنفسی کمک کند. ویژگی‌های خاص ترکیب درمانی مهمی که شیرین‌بیان را متمایز می‌کند، گلیسیریزین نام دارد که فوق‌العاده شیرین است و مانع از تجزیه هورمون‌های آدرنال (مثل کورتیزول) می‌شود. بنابراین، شیرین‌بیان به گردش طولانی‌تر هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. پس اگر پایین بودن سطح کورتیزول، عامل ابتلای شما به بیماری‌هایی مانند سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا شده باشد، گلیسیریزین موجود در شیرین‌بیان می‌تواند علائم این بیماری‌ها را کمتر کند. عوارض جانبی در صورت مصرف دوز بالایی از شیرین‌بیان یا استفاده از این گیاه در درازمدت، احتمال بروز عوارض جانبی شدید وجود دارد. مهم‌ترین این عوارض جانبی عبارت‌اند از فشار خون بالا، تورم ناشی از احتباس مایعات و کاهش سطح پتاسیم در بدن. به یاد داشته باشید که کمبود شدید پتاسیم، در صورت درمان نشدن، می‌تواند باعث ابتلا به نارسایی قلبی شود. به‌علاوه، شیرین‌بیان می‌تواند با ریتم قلب هم تداخل کند و حتی باعث شکل‌گیری عدم تعادل هورمونی شود. به‌طور کلی، زنان بیشتر از مردان نسبت به عوارض هورمونی ناشی از مصرف شیرین‌بیان حساس هستند. در صورتی که میزان شیرین‌بیان در بدن به سطح سمی برسد، فرد با احساس بی‌حالی، خستگی و ضعف عضلانی مواجه می‌شود. نکته مهم اگر به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید، دوز بالایی از شیرین‌بیان را مصرف نکنید یا مصرف این گیاه را در درازمدت ادامه ندهید. شیرین‌بیان سیاه می‌تواند با بسیاری از داروها مانند آسپیرین و ایبوپروفن، بعضی از داروهای مدر، رقیق‌کننده‌های خون، داروهای تیروئید، استروئیدها و قرص‌های ضدبارداری خوراکی تداخل کند.

 

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز