title
کد خبر: 19694
00
علل و عوامل اعتیاد به مواد مخدر

متأسفانه بسیاری از افراد جامعه، اعتیاد به مواد مخدر را معادل جرم دانسته و فرد معتاد را مجرم می‌دانند. این مسئله که در افراد معتاد به مواد مخدر میزان جرم و جنایت بیشتر از افراد عادی جامعه است شکی وجود ندارد؛ ولی هر فرد معتادی مجرم نیست و بسیاری از موارد جرم در افراد معتاد مستقیما در ارتباط با مشکل تهیه مواد مخدر و نیاز بدنی و روانی ایشان است. در واقع فردی که مصرف مواد مخدر نیازش را برطرف می‌کند؛ یک بیمار روانی محسوب می‌شود.

به گزارش «بهداشت نیوز»
چه افرادی مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند؟

مطالعات مشخص نموده اکثر افرادی که به مصرف مواد مخدر وابستگی جسمی و روانی پیدا می‌کنند از نظر ژنتیکی مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند و غالبا در نزدیکان‌شان اعتیاد به مواد مخدر شایع است. البته این مطلب دلیل آن نیست که هر شخصی که در بین نزدیکانش اعتیاد به مواد مخدر وجود ندارد، از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری اعتیاد نیست؛ زیرا اولا ممکن است نزدیکان شخص از نظر ژنتیک مستعد این مشکل باشند ولی تاکنون این استعداد به ظهور نرسیده و استفاده مواد مخدر را تجربه نکرده باشند؛ ثانیاً اعتیاد به مواد مخدر فقط در زمینه ژنتیکی نیست و تیپ شخصیتی افراد نیز نقش تعیین کننده دارد.

افرادی که شخصیت‌های خودشیفته، پرخاشگر و ضد اجتماعی دارند، مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند؛ زیرا مصرف مواد مخدر نیازهای روانی ایشان را کاملا برطرف می‌کند. از سوی دیگر افرادی با شخصیت‌های افسرده و اصطلاحا افراد با شخصیت‌های زود‌رنج و احساساتی نیز کاملا مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند. زیرا در این افراد نیز مصرف مواد مخدر نیازهای درونی و روانی را برطرف می‌کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت هر شخصی می‌تواند مستعد اعتیاد به مواد مخدر باشد. فرد با استفاده از مواد مخدر در مرتبه اول احساس سرخوشی می‌کند به گونه‌ای که احساس می‌کند نیازهای روانی یا ژنتیکی او را برطرف نموده است. بدین ترتیب از نظر روانی معتاد به مواد مخدر می‌شود و به مرور با استفاده‌های مکرر از مواد به آنها وابسته می‌گردد. در این مرحله این شخص، بیماری است که به مواد مخدر معتاد شده است                      
علل و عوامل اعتیاد

اعتیاد نیز همانند دیگر بیماری‌های مزمن دارای ویژگی‌هایی است که این بیماری را از لحاظ پزشکی تعریف می‌کند. آشنایی با این خصوصیات و شناخت علل و عوامل اعتیاد به ما کمک خواهد کرد که وضعیت خود را  بهتر شناسایی کرده و  درک کنیم که چرا اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن شناخته شده است.

علم پزشکی هنوز نتوانسته یک روش بخصوص برای درمان بیماری اعتیاد پیدا کند. تجربه نشان می‌دهد رهایی یافتن از بیماری اعتیاد و درمان آن به اتخاذ تدابیر مختلفی نیاز دارد.

درمورد علل اعتیاد نکات ضروری دیگری وجود دارد که لازم است مورد توجه بیشتر قرار گیرد. برای این‌که بتوانیم مسأله را از طریق روان‌شناسی حل کنیم بهتر است ابتدا علل و عوامل بوجود آورنده آن را بشناسیم. اعتیاد به عنوان یک مسأله اجتماعی دارای علل بوجود آورنده مختلفی است که عبارتند از:

    وراثت: والدین معتاد احتمال این‌که فرزندان معتاد داشته باشند بیشتر است.
    خستگی: خستگی ناشی از کارهای سنگین و یا مداوم منجر به استفاده از مواد مخدر می‌شود.
    خواب: بی‌نظمی در خواب بویژه شب‌بیداری منجر به استفاده از مواد مخدر می‌شود.
    کمبودهای جنسی: افرادی که از رابطه معمولی برخوردار نیستند، دچار اعتیاد می‌شوند.
    افراط در روابط جنسی: این عمل باعث ضعف قوای روانی و نیز قدرت جسمی و در نتیجه گرایش به مواد مخدر است.
    تقلید: برخی ازپدیده‌های اجتماعی بواسطه تقلید رواج می‌یابند که اعتیاد نیز از آن جمله است و تقلید در بین جوانان بیشتر است .
    ناکامی‌ها: شکست و ناکامی در زندگی برخی افراد که تحمل کمتری دارند موجب گرایش آنها به اعتیاد می‌شود.
    استقلال‌طلبی جوانان: چون بسیاری از خانواده‌ها واطرافیان جوانان نمی‌توانند همگام با رشد و تغییرات جوانان گام بردارند بین آنها تعارض پیش می‌آید و جوانان جهت رسیدن به استقلال شخصی، دست به کارهای متفاوت و ناهنجار می‌زنند.
    وجود مواد مخدر و یا در دسترس بودن آن
    مهاجرت و اختلافات فرهنگی
    وجود گروه‌های سودجو
    وجود گروه‌های معتاد
    اعتیاد همسر و افراد خانواده
    پاشیدگی نظام خانواده
    حرفه‌هایی که در ارتباط با مواد مخدر هستند
    تجویزات پزشکی
    نقش رسانه‌های گروهی
    ثروت بیش از اندازه
    فقر مالی
    بی‌کاری
    سهل انگاری دولت‌ها

منبع: ویکی روان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز