title
کد خبر: 19762
00
۹ دلیل برای رها کردن تلویزیون

مطمئنا تماشای تلویزیون به شما کمک می کند آرامش داشته باشید، اطلاعات زیادی در مورد مسائل مختلف کسب کنید و باعث گریه یا خنده ی شما وقتی که به آن ها نیاز دارید می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، مطمئنا تماشای تلویزیون به شما کمک می کند آرامش داشته باشید، اطلاعات زیادی در مورد مسائل مختلف کسب کنید و باعث گریه یا خنده ی شما وقتی که به آن ها نیاز دارید می شود.

اما اگر بگوییم مزایای خاموش کردن تلویزیون بسیار بیشتر از روشن نگه داشتن آن است چه!ممکن است در ابتدا احساس بی حوصلگی کنید.

اگر معتاد به تلویزیون هستید رها کردن تلویزیون- ویا صرفا خاموش کردن آن-درخواستی غیرممکن است. اما به ما گوش دهید: نگاه نکردن شما به صفحه ی نمایش می تواند شما را شادتر، پرانرژی تر و حتی لاغرتر کند. اما انتظار نداشته باشید بلافاصله تغییر ایجاد شود در واقع طبیعی است که برای برداشتن چند قدم به جلو چند قدم به عقب بروید.

دکتر مایک داو، روان درمان می گوید «وقتی به خانه می رسید ممکن است برای سرگرم کردن خودتان تلویزیون را روشن کنید اما تلویزیون به ندرت به ما کمک می کند که لذت واقعی را در زندگی تجربه کنیم.» در حالیکه ممکن است وقت های اضافی داشته باشید که نمیدانید باید چه کاری انجام دهید اما به تدریج فعالیت هایی خواهید یافت که قصد انجامشان را دارید.

اما به دلیل تماشای تلویزیون و پرکردن وقتتان با آن این کارها انجام نشده باقی مانده اند. کلسی پاتر، مربی در بورلی هیلز می گوید «این کار حتی ممکن است به شما کمک کند سازمان یافته تر شوید و از شلختگی و درهم برهمی خانه تان رها شوید. اگر مدت زیادی از تمیز کردن کمد یا انباریتان می گذرد،

چند شب را برای سازماندهی، بسته بندی و یا دور انداختن وسایلی که مدت زیادی است از آن ها استفاده نکرده اید یا دیگر به آن ها نیاز ندارید اختصاص دهید. تلویزیون را خاموش کنید و خواهید دید که ایجاد فضای بیشتر در منزلتان چه حسی دارد.»

کمتر احساس حواس پرتی و گیجی خواهید کرد.

به خصوص این روزها، با وجود انواع مختلفی از ابزارهای الکترونیکی در دسترس، شما چند وظیفه ای خواهید شد یعنی در واقع چند کار را به طور همزمان انجام می دهید از چک کردن ایمیل تا پرداخت قبوض و بازی های بی معنی و وقت تلف کن، اما هرقدر بیشتر این کار را انجام دهید بهره وری شما کمتر خواهد شد که در وهله ی اول دلیلش همان تماشای تلویزیون است.

بنابر چند پژوهش مختلف، مشاهده ی کمتر تلویزیون احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش خواهد داد. دکتر داو می گوید «از سوی دیگر، فعالیت هایی مانند ورزش، بازی های گروهی، رقص، آشپزی و یا یادگیری یک زبان جدید همه مرتبط با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل هستند.»

 شادتر باشید.

یک گرایش منفی اغلب در طول دیدن رسانه های مختلف در ما ایجاد می شود. دکتر داو می گوید «تبلیغ کنندگان می دانند که نشان دادن جدیدترین، بزرگترین و به روزترین ابزار شما را مضطرب تر می کند و نسبت به آنچه که دارید کمتر خوشحال و راضی خواهید بود. چرخه ی ۲۴ ساعته ی اخبار، اخبار سیاسی که شما را مأیوس می کند و خبرهای وحشتناک که شما را می ترسانند،

همه و همه می توانند باعث افزایش ترشح هورمون استرس (کورتیزول) شوند.» بالا بودن میزان کورتیزول منجر به تخریب سیستم ایمنی بدن شده و حتی شما را زودتر از تصورتان پیر می کند. زمانی که تلویزیون را رها می کنید ممکن است متوجه شادابی در چهره تان شوید. میشل اِلمان، مربی و بنیانگذار طرز فکر برای زندگی می گوید.

«اگر تبلیغات کمتری مشاهده کنید کمتر خود را با استانداردهای غیر واقعی زیبایی که از طریق تصاویر دستکاری شده بر روی صفحه نمایش قرار می گیرند مقایسه خواهید کرد، این تبلیغات در واقع باعث می شوند احساس کنید به این محصولات نیاز دارید اما در حقیقت هیچ نیازی به آن ها ندارید.»

روابطتان قوی تر می شود.

در هنگام تماشای تلویزیون اکثر مردم در هنگام پخش شدن پیام های بازرگانی با اطرافیانشان معاشرت می کنند. اما در حال حاضر که ما می توانیم روابط بهتر و عمیق تری داشته باشیم در واقع ساکت می مانیم. هنگامی که تلویزیون را کنار می گذارید ممکن است متوجه شوید که ارتباطاتتان تغییر کرده اند، معمولا بهتر خواهند شد.

المان می گوید «به جای داشتن مکالمات سطحی در مورد آخرین قسمت سریال مورد علاقه تان راه های جدیدتری برای ارتباط با دیگران خواهید یافت و بنابراین مکالمات شما عمیق تر و بهتر از آنچه قبلا بوده اند خواهند شد.» شما ممکن است برای بازی گروهی با کودکانتان، آغاز مکالمه ای معنادار با همسرتان و یا حتی تماس با دوستی قدیمی که در جایی بسیار دور از شما زندگی می کند مشتاق تر شوید

بهتر خواهید خوابید.

اگرچه غیر ممکن به نظر می رسد اما تماشای تصاویر متحرک در تلویزیون می تواند فعالیتی تحریک کننده برای سیستم عصبی شما باشد. کریستین آستین، استاد خبره سلامتی می گوید «تحریک شناختی، فعالیت الکتریکی در مغز ایجاد می کند و باعث می شود نورون ها زیادتر و به صورت درجا کار کنند.

وقتی که یک سریال هیجانی تماشا می کنید مضطرب می شوید و سطح ترشح هورمون کورتیزول در بدنتان افزایش می یابد.» این می تواند به خصوص در مواقعی که در حال استراحت هستید بسیار نگران کننده باشد.

نوری که از صفحه نمایش تلویزیون ساطع می شود در به تأخیر انداختن ترشح و انتقال ملاتونین، هورمون خواب آور تأثیر بسزایی دارد. دکتر هلن ادسکی، روانشناس می گوید مطالعه یا استراحت بدون نگاه کردن به صفحه نمایش خوابیدن را راحت تر می کند.

سلامت جسمانی شما بهبود خواهد یافت.

حتی اگر زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید روی تردمیل باشید تحرک کمتری خواهید داشت اما اگر عادت دیدن تلوزیون را ترک کنید کالری بیشتری می سوزانید و در نتیجه وزنتان کاهش می یابد. دکتر داو می گوید «حتی افرادی که به طور منظم به باشگاه می روند می توانند از تحرک سود ببرند.

یک ساعت متوالی نشستن می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش دهد به همین دلیل است که گاهی پزشکان برخی بیماری ها را ناشی از عدم تحرک و نشستن های طولانی مدت می دانند. شما ممکن است در حال تماشای تلویزیون بیشتر غذا بخورید و در عین حال لذت کمتری از غذایتان ببرید.

تماشای تلویزیون یک عمل غیرفعال است به این معنی که شما از خود نمی پرسید که آیا مایل به تماشای این برنامه هستم یا نه بلکه شما آن برنامه را تا زمانی که پایان یابد تماشا می کنید.» کاترین شافر، روان درمان نیویورکی توضیح می دهد «همین اتفاق زمانی که در حال تماشای تلویزیون مشغول به خوردن هستید رخ خواهد داد-

شما معمولا به این توجه نخواهید کرد که گرسنه هستید یا نه-شما فقط می خورید تا زمانی که آن غذا یا میان وعده تمام شود.»

متفکرتر خواهید شد.

اغلب چقدر این جمله را تکرار می کنید «من وقت ندارم». ۷۵ درصد والدین ادعا می کنند که برای خواندن داستانی شبانه برای کودکشان وقت ندارند. پر مشغله بودن بیان مدرن آن است. اما ما بیش از آنچه که فکر می کنیم بر روی زمان کنترل داریم. با زمان بندی های مناسب و برنامه ریزی و تماشای کمتر تلویزیون متوجه خواهید شد که قادر به انجام کارهایی هستید که در حالت عادی وقت انجام آن ها را نداشته اید،

مانند خواندن داستان برای کودکتان یا ارسال یک کارت پستال برای تبریک تولد یک دوست. آستین بیان می کند «کم کردن وظایف بی معنی برای انجام وظایف معنی دار به معنای توانمندی است.»

می توانید درک بهتری در مورد امور مالی خود داشته باشید.

آستین توضیح می دهد «با افزایش هزینه های درست کردن فیلم ها و برنامه های تلویزیون، کنار گاشتن کابل های قدیمی و استفاده از ماهواره هزینه های پرداختی نیز بیشتر می شوند. اگر برنامه ای که تماشا می کنید ماهانه ۱۰۰ دلار هزینه داشته باشد شما می توانید با ۱۲۰۰ دلار تعطیلات سالانه ی لذت بخش یا فرصتی برای سرمایه گذاری در توسعه یا نوسازی منزلتان داشته باشید.»

همچنین در صورت اجتناب از مشاهده ی تبلیغات آزاردهنده و دستکاری شده به خصوص وقتی کودکتان آن ها را تماشا می کند، شما مقدار زیادی پس انداز خواهید کرد. پاتل توصیه می کند «یک شب را برای محاسبه ی اینکه در ماه چقدر پول خرج کرده اید صرف کنید، نتیجه شما را متعجب خواهد کرد. همچنین می توانید در مورد چگونگی ذخیره ی پول فکر کنید.»

شما مشکل پسند و گزینشی خواهید شد.

زمانی که تصمیم می گیرید تلویزیون را کنار بگذارید، ممکن است در مورد برنامه ها و کانال هایی که مشاهده می کنید مشکل پسندتر شوید. در این زمان شما متوجه خواهید شد که وقت طلاست و ترجیح می دهید وقتتان را صرف تماشای برنامه هایی بکنید که واقعا به آن ها علاقه دارید و برایتان مفید هستند نه هر برنامه ای که در تلویزیون نشان داده می شود.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز