title
کد خبر: 19821
00
همه فاکتورهایی که باعث می‌شود زودتر دچار یائسگی شوید

هیچ ‌آزمایش مشخصی برای پیش‌بینی زمان وقوع یائسگی وجود ندارد، اما بهترین کار این است که برای تخمین زمان یائسگی به مادر و خواهران بزرگ‌تر خود نگاه کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ ‌آزمایش مشخصی برای پیش‌بینی زمان وقوع یائسگی وجود ندارد، اما بهترین کار این است که برای تخمین زمان یائسگی به مادر و خواهران بزرگ‌تر خود نگاه کنید.

یائسگی زودرس می‌تواند مشکلات زیادی را برای خانم‌ها ایجاد کند که اگر به سبک زندگی خود توجه نداشته باشید، ممکن است شما هم به آن دچار شوید.

به گفته مری جین مینکین ، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ییل، سابقه خانوادگی مؤثرترین عامل در زمان بروز این مسئله است، اما به تنهایی موجب یائسگی زودرس نمی‌شود. عوامل مختلفی برای بروز زودرس یائسگی وجود دارد که با دانستن این عوامل می‌توانید از چنین عارضه‌ای پیشگیری کنید.

مسلماً هیچ خانمی دوست ندارد زودتر از سن خود پی پیر و شکسته شود و عوارض ناشی از عدم عادت ماهانه را تجربه کند. اگر شما هم می‌خواهید عوامل ایجادکننده یائسگی زودرس را بشناسید و از آن پیشگیری کنید این مطلب مخصوص شماست.

یائسگی زودرس یعنی چه؟

یائسگی به لحاظ تخصصی عارضه ای است که در آن تعداد فولیکول‌های تخمدانی حامل تخمک از حد مشخصی پایین‌تر می‌آید و خانمی که دستخوش این عارضه می‌شود، برای ۱۲ ماه متوالی عادت ماهانه نمی‌شود. خانم‌ها می‌توانند با بررسی عوامل مؤثر بر این عارضه از وقوع زودرس آن جلوگیری کنند.

یائسگی زودرس به عنوان یکی از نشانه‌های پیری بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شود. این عارضه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در سال‌های آتی را افزایش می‌دهد. زنانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، پوکی استخوان، افسردگی و زوال عقل قرار دارند و اگر استورژن دریافت نکنند،

در معرض خطر بالقوه‌ای قرار خواهند گرفت. اگر فکر می‌کنید به یائسگی زودرس دچار شده‌اید، بهتر است به کمک استورژن درمان را هرچه سریع‌تر آغاز کنید.

چه زمانی بروز می‌کند؟

بر اساس آمار انجمن یائسگی آمریکای‌شمالی، میانگین سن یائسگی در ایالات متحده۵۱ و بازه زمانی طبیعی این عارضه بین ۴۰ تا ۵۸ سال است.

با این حال، محققان بر این باورند که شیوه زندگی فرد می‌تواند این دامنه سنی را دو سال پیش تر طرح جلو بیندازد. بسیاری چیزها برای تخمدان سمی هستند و می‌توانند بر سن یائسگی اثر بگذارد. در ادامه عواملی که می‌تواند یائسگی شما را تسریع کند آورده ایم.

بهترین حامل یائسگی زودرس را بشناسید

مطالعه منتشر شده در نشریه BMJ در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعال و غیرفعال، یعنی آنهایی که سیگار می‌کشند و آنهایی که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند یک تا دو سال زودتر از کسانی که سیگار نمی‌کشند در معرض دود سیگار زندگی نمی‌کنند، یائسه می‌شوند.

دیانا بیتنر، استادیار کالج ایالتی میشیگان در رشته پزشکی، در این باره می‌گوید: «وقتی در روز یک پاکت یا بیشتر سیگار می‌کشید، به طور مداوم به سلول‌های بدن تان آسیب می‌رسانید و هنگامی که فولیکول‌های تخمدانی آسیب می‌بینند، سریع تر یائسه می‌شوید. اگر به سلامت و طول عمر خود علاقه‌مند هستید، به طور جدی این عادت ناپسند را کنار بگذارید.»

دور استرس خط بکشید

یافته‌های محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون نشان می‌دهد که خانم‌هایی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه  نرم می‌کنند ۸۰% زودتر به سن یائسگی می‌رسند. به گفته آنان، استرس نقش بسزایی در وقوع این حادثه دارد. سیستم ایمنی و استرس از همه تأثیر می‌پذیرند، اما ماهیت این آثار کاملاً مشخص نیست.

در مورد مشکلات مالی، عوامل زیادی دخیل‌اند؛ این افراد به طور بالقوه اضافه وزن دارند یا از دیابت، پرخوری و بی‌خوابی رنج می برند. مجموعه این عوامل بر کل بدن از جمله تخمدان اثر می‌گذارد. خواب کافی و تغذیه مناسب می‌تواند از این عارضه جلوگیری کرده و از شدت استرس بکاهد.

 یائسگی با دود سیگار

سیگار های فعال و غیرفعال، یعنی آنهایی که سیگار می‌کشند و آنهایی که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند، یک تا دو سال زودتر از کسانی که سیگار نمی‌کشند و در معرض دود سیگار زندگی نمی‌کنند، یائسه می‌شوند.

رژیم‌های عجیب را فراموش کنید.

بی‌اشتهایی، پرخوری ورزش حرفه‌ای می‌تواند موجب تضعیف عملکرد تخمدان شود، اما باید توجه داشت که افتاده تخمدان به معنای یائسگی نیست. در مورد خانم‌هایی که خیلی لاغر کند، این هیپوتالاموس است که از فعالیت باز می‌ماند. این خانم‌ها در صورت تزریق عصاره هیپوتالاموس یا اضافه وزن می‌توانند به کارکرد مجدد تخمدان شان امیدوار باشند.

به گفتة جولیا اشلام، استاد دانشکده پزشکی هاروارد، اختلالات غذایی با وقوع یائسگی زودرس در ارتباط هستند. براساس آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، شاخص توده بدنی سالم باید بین ۱۸/۵ و ۲۴/۹ باشد. شاخص ۱۸/۵ کم وزن در نظر گرفته می شود که می تواندموجب تسریع زمان وقوع یائسگی در خانم‌ها شود.

 اختلالات ژنتیکی هم متهم هستند؟

اگر فکر می‌کنید به یائسگی زودرس مبتلا هستید، ممکن است حامل سندرم X شکننده باشید؛ شایع‌ترین عارضه ای که به دلایل ارثی موجب عقب‌ماندگی ذهنی بیمار می‌شود. با توجه به مطالعات محققان در کالج آمریکایی زنان و زایمان، از هر ۲۵۹خانم یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند و ممکن است دچار نارسایی زودرس تخمدان یا یائسگی دائمی می‌شود.

نارسایی تخمدان‌ها عارضه ای است که در آن تخمدان‌ها قادر به تولید استروژن کافی نیستند و تخمک آزاد نمی‌کنند. محققان بر این باورند که جهش‌های ژنتیکی نقش قابل توجهی در وقوع نارسایی تخمدان‌ها دارند، با این حال بسیار نادرند.

یائسگی؛ عارضه ی یک جراحی زنانه

اگر آندومتریوز دارید یا از یک کیست بالقوه سرطانی و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های التهابی لگن (عارضه‌ای که در آن تخمدان‌ها در یک بافت لیف مانند محبوس می‌شوند) ، رنج می برید، به احتمال زیاد باید تخمدان‌های خود را از طریق جراحی بیرون بیاورید.بدون تخمدان، تولید مثل امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیرون آوردن تخمدان‌ها از طریق اعمال جراحی باعث یائسگی فوری خانم‌ها می‌شود. این مورد درباره عمل جراحی برداشتن رحم صدق نمی‌کند،

اگرچه این جراحی می‌تواند خونریزی قاعدگی را متوقف کند، بنابراین هیچ وقت مشخص نیست که یائسگی از چه زمانی شروع می‌شود.مهم‌ترین نکته این است که بعد از مطمئن شدن از وجود چنین اختلال ژنتیکی باید احتمال وجود آن در نزدیکان را بررسی کنید و برای پیشگیری اقدام کنید.

اگر شیمی‌درمانی می‌کنید

شیمی درمانی برای جلوگیری از تقسیم سلول‌های سرطانی در بدن انجام می‌گیرد، بنابراین جای تعجب نیست که این متد درمانی موجب تضعیف عملکرد تخمدان‌ها شود. مطالعات نشان می‌دهد که این عارضه در خانم‌های بالای ۴۰ سال شایع‌تر است. شیمی‌درمانی معمولاً باعث توقف فعالیت تخمدان می‌شود. این یائسگی بسته به سن خانم‌ها ممکن است موقت یا دائمی باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که صفز تا ۴۰% از خانم‌های زیر ۴۰ سال پس از شیمی درمانی به یائسگی دائمی مبتلا می‌شوند، درحالی‌که این آمار برای خانم‌های بالای ۴۰ سال، بین ۷۰ تا ۹۰% گزارش شده است. حتی اگر تخمدان‌ها تحلیل نروند، این خانم‌ها در معرض خطر نارسایی قرار می‌گیرد.

 دکتر مری جین مینکین متخصص زنان و زایمان

چرا یائسگی زودرس؟

چند وقت پیش مراجعه کننده‌ای داشتم که به تازگی ۳۶ سالگی را پشت سر گذاشته بود. او مدتی بود دچار آلودگی‌های نامنظم و فواصل طولانی شده بود و از اختلال خواب و گر گرفتگی شکایت داشته و می‌گفت گهگاه احساس گر گرفتگی سراغش می‌آید. این علائم با توجه به سن و سال این خانم نشانه یائسگی زودرس بود. اما چرا زندگی یائسگی زودرس سراغ این زن آماده بود.

عوامل مختلفی را باید بررسی می‌کردم؛ سابقه وراثت، احتمال ابتلا به عفونت‌های زنانه و بیماری‌های تخمدان از جمله آنها بود. البته نباید از شیوه غلط سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب هم غافل شد. این‌ها همه عواملی هستند که می‌توانند یائسگی زودرس را با خود به همراه بیاورند.

اما نگران نباشید پیشگیری از بروز یائسگی زودرس در صورتی که وراثتی نباشد، راهی است که با مشورت متخصص خود می‌توان آن را تجربه کرد.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز