title
کد خبر: 19858
00
 آیا با وجود معده درد هم می توان روزه گرفت؟

اگر از معده درد رنج می برید، بهتر است بدانید که اگر زبان معده‌ خود را بلد باشید و بدانید چطور باید با آن مدارا کنید، می‌توانید بدون ترس از آسیب به معده و معده درد تا پایان ماه رمضان روزه‌داری کنید.

به گزارش «بهداشت نیوز» ماه رمضان و روزه داری همیشه با حال و هوای خاص معنوی، اثرات جسمانی بسیار زیادی داردو در مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده شده است. یکی از این موارد که همواره مورد توجه بوده است معده درد و مشکلات روده می باشد. در این مقاله به بررسی تعدادی از انواع معده درد می پردازیم.

کسانی که ترش می کنند

اگر معده شما ترش می‌کند یا برگشت غذا دارید و سوزش پشت جناق سینه را تجربه می‌کنید، ممکن است ریفلاکس معده داشته باشید. در صورتی که در مراحل اولیه ریفلاکس هستید، ریفلاکس‌تان شدید نیست و مجبور نیستید داروهایی با دوز بالا مصرف کنید، می‌توانید روزه بگیرید. تنها افرادی که ریفلاکس شدید دارند نباید به مدت طولانی معده‌شان خالی بماند و روزه‌ داری برای‌شان مضر است در غیر این صورت فقط باید رژیم غذایی‌ تان را حفظ کنید و داروهایی که اسید معده را کم می‌کند، مصرف کنید.

افراد دچار سوزش معده

در روزهای اول روزه‌داری، تغییر سیکل سیکاردین یا همان ریتم اسید ترشح معده‌تان است که باعث چنین دردهایی شده است. این سیکل ترشح اسید معده بر اساس سه بار غذا خوردن شما در روز تنظیم شده است و به همین علت است که ظهرها هیپوتالاموس و مراکزی که مربوط به اشتها است، به‌طور شرطی فعال می‌شوند و اسید معده‌تان ترشح می‌شود؛ این ریتم هم تطبیق‌پذیر است. فقط باید کمی تامل کنید تا این سیستم شرطی خودش را با شرایط جدید عادت دهد. اگر می‌خواهید به این مشکلات دچار نشوید، یک هفته قبل از ماه رمضان غذای‌تان را کم کنید و معده‌تان تان را سبک‌تر نگه دارید. اگرهم معده‌تان خیلی اذیت شد، می‌توانید از شربت معده، قرص‌های معمولی گوارشی مثل امپرازول یا رانیتیدین استفاده کنید. با همه این توضیحات اگر باز هم معده درد داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.

کسانی که دچار زخم اثنی عشر

دکتر  اسحاق حسینی در این رابطه گفته است: « افرادی که در حال حاضر مبتلا به زخم اثنی عشر هستند، اگر وجود زخم با آندوسکوپی تایید شده و بیش از ۲ ماه از بیماریشان نمی گذرد مبتلا به زخم حاد هستند و ماه رمضان امسال را نمی توانند روزه بگیرند. روزه داری برای بیمارانی که زخم اثنی عشر حاد دارند خطرناک است چون در این بیماران زخم جدید است و هنوز ترمیم نشده، روزه داری باعث سوراخ شده، پارگی و خونریزی می شود.

اگر سال گذشته زخم داشته اند و هم اکنون علامتی ندارند، روزه داری برایشان منعی ندارد. در واقع ۱۰ درصد مردم کشورمان به این بیماری مبتلا هستند که در حال حاضر زخمشان بهبود یافته، بنابراین روزه داری برای آنها در صورت رعایت نکات لازم بلامانع است. این افراد باید از مصرف غذاهای ادویه دار، نوشابه و شکلات که اسید معده را افزایش می دهد، پرهیز کنند، و اگر بین ساعات ۲ تا ۳ بعداز ظهر دچار معده درد شدند یعنی اسید معده بالا رفته و نمی توانند روزه بگیرند، بهتر است روزه خود را در فصل سرما ادا کنند که روزها کوتاهتر است، ولی اگر بیماران دچار سوزش، خارش یا مالش معده شدند، می توانند روزه را ادامه دهند.

 همواره به خانواده ام تاکید می کنم، ماه رمضان حتما روزه بگیرند، دستگاه گوارش نیاز به یکماه استراحت دارد، البته اگر برنامه غذایی افطار و سحر مناسب باشد، در هنگام صرف افطار و سحر از پرخوری جدا اجتناب ورزند، از مواد غذایی حاوی قندها، چربی ها و ویتامین ها که در میوه و سبزیجات وجود دارد، در حد تعادل استفاده کنند و حتما همه  گروه ها را روزانه در برنامه غذاییشان بگنجانند.»

کسانی که دچار نفخ می شوند

نفخ هم در ماه رمضان و به‌خصوص در روزهای اول بسیار شایع است. سر سفره افطار ولع خوردن‌تان را کنترل کنید و با آرامش غذا بخورید. اگر هنگام غذا خوردن حساب زمان از دست‌تان در می‌رود، می‌توانید از ساعت استفاده کنید. سعی کنید زمان صرف غذای افطارتان طولانی باشد. افطارتان را هم با غذاهایی که راحت هضم می‌شوند، شروع کنید. فرنی یا شله‌زرد خورده و به اندازه معده‌تان هم غذا بخورید.

معده هرکس حجم معینی دارد که‌گیرنده‌های دیواره معده به آن عادت کرده‌اند. اگر بعد از یک مدت طولانی گرسنگی به یکباره به غذا حمله ببرید و شکم‌تان را پر کنید، نفخ می‌کنید. حتی اگر شکم‌تان را با مایعات بیشتر از حد معمول هم پر کنید، نفخ معده‌تان زیاد می‌شود. ورم معده هم بیشتر در سوءهاضمه دیده می‌شود. اگر معده‌تان ورم کرده‌است و سوزش و معده درد دارید، غذاهای حجیم مثل‌ آش رشته و سوپ‌های سنگین را مصرف نکنید.

شاید دوست داشته باشید

آمادگی معده برای ماه رمضان

نوشیدن ترکیب عرق نعنا، بارهنگ، آب جوش، کمی گلاب و مقداری عسل یا نبات در مدت باقی مانده تا ماه رمضان و در طول ۳۰ روز روه داری موجب تقویت و آمادگی دستگاه گوارش شده و افراد سالم و بیماران دارای اختلالات گوارشی به آسانی و بدون معده درد می‌توانند روزه بگیرند.

میوه‌ها و سبزیجات در این مدت  باید به میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا این موادغذایی در عملکرد دستگاه گوارش، دفع و شادابی بدن نقش مهمی داشته و یبوست را از بین می‌برد، یبوست مانع از تولید ویتامین‌ها و موجب کم خونی می‌شود، نیمی از ویتامین‌ها در روده‌ها ساخته می‌شود و یک فرد سالم باید حداقل روزی ۲ بار دفع داشته باشد.

به خودتان برچسب نزنید

اگر قبلا سابقه بیماری معده داشته‌اید یا دستگاه گوارش‌تان خوب کار نمی‌کرد یا حتی به بیماری‌های اثنی‌عشر و معده دچار بوده‌اید، انگ بیماری خاص را به خودتان نچسبانید. اگر داروی خاصی مصرف نمی‌کنید،  تنها با رعایت نکاتی در تغذیه و شیوه غذا خوردن‌تان می‌توانید روزه بگیرید. بسیاری از افرادی که قبلا بیماری‌های معده را تجربه کرده‌اند هم می‌توانند گرسنگی‌های طولانی مدت را تحمل کنند؛ پس در مقابل دردهای ساده و معمولی به خودتان استرس راه ندهید.

برترین ها، باشگاه خبرنگاران، جام جم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز