title
کد خبر: 19949
00
دلایل تاری دید همراه با سرگیجه

یکی از مشکلاتی که برای برخی از افراد ، مخصوصا آنهایی که بیشتر اهل مطالعه هستند ، در طول روز پیش می‌آید ، ابتلا به سردرد،‌ سرگیجه و تاری چشم هنگام مطالعه یا کم و زیاد شدن نور است.

 به گزارش بهداشت نیوز، یکی از مشکلاتی که برای برخی از افراد ، مخصوصا آنهایی که بیشتر اهل مطالعه هستند ، در طول روز پیش می‌آید ، ابتلا به سردرد،‌ سرگیجه و تاری چشم هنگام مطالعه یا کم و زیاد شدن نور است.

به‌طور کلی ، سرگیجه باعث ابتلا به مشکلات چشمی مانند تاری دید نمی‌شود . از این رو، توصیه اصلی به کسانی که دچار سرگیجه هستند ، این است که به پزشک متخصص داخلی و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند و مشکلاتی مثل کم‌خونی، میگرن و احتمال وجود مشکلات دیگر حوزه مغز و اعصاب را در نظر داشته باشند .

اگر سرگیجه با تاری دید همراه باشد و این همراهی برای مدت زمانی طولانی ادامه پیدا کند ، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فرد مشکل بینایی دارد ، یا حتی مبتلا به برخی از مشکلات چشمی مانند آستیگمات ، دوربینی یا نزدیک‌بینی است .

سه روش برای فهمیدن علت تاری دید

۱ – برخی مواقع به علت اختلال در هماهنگی دو چشم ، فرد دو بینی دارد اما فکر می‌کند که تار می‌بیند.  در این حالت، بیمار با بستن یک چشم و دیدن با چشم دیگر می‌تواند متوجه این مشکل بشود . اگر با دو چشم تار می‌بیند و با یک چشم درست می‌بیند مشخص می‌شود که دو چشم وی هماهنگی دید ندارد و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند .

۲ – مورد دوم مربوط به عیوب انکساری چشم است . وقتی بیمار چشمش تار می‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه‌ای که تار می‌دید شفاف شد او مشکل عیوب انکساری دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می‌شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌پزشک است.

۳ – دسته سوم کسانی هستند که در عصب بینایی‌شان مشکل دارند . این مشکل ممکن است ناشی از ضربه، التهاب، مسائل تغذیه‌ای و یا فشار باشد . مهم‌ترین نکته این است که این افراد بدانند به صورت ناگهانی دچار مشکل تاری چشم شده‌اند یا بتدریج؟ در این مواقع فرد بیمار باید به متخصص نوروافتالمولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا مشکلش بررسی و حل شود.

 مشکلات و بیماری های تاری دید به همراه سرگیجه 

احتمال سکته

تاری دید در حمله های ایسکمیک ، شایع است . در سکته خفیف (mini-stroke) ، انسداد موقت جریان خون ایجاد می شود  .

سکته های خفیف، هشدار می دهد که یک سکته کامل در راه است. علایم سکته های خفیف می تواند خیلی سریع ظاهر شود و خیلی نمی ماند این علایم شامل تاری دید، دیدن نورهای درخشان یا سیاه شدن کامل بینایی است . گاهی برای چند ثانیه، فرد دچار دید خاکستری یا تیره می شود . علایم دیگر شامل تغییر در حس های شنوایی و چشایی، سردرگمی و مشکل گفتاری است.

قند خون بالا

تاری دید گاه می تواند نشانه مشکل در تمامی بدن باشد . در برخی موارد نیز می تواند علامت خطر اولیه دیابت باشد . هنگامی که قند خون بالاست، مایعات در چشم جابه جا می شود و اندازه عدسی ها تغییر می کند .

با تغییر یافتن عدسی، چشم ها به طور جداگانه روی اشیاء متمرکز می شود اما خبر خوش این است که در اغلب موارد با کنترل کردن قند خون، دید به حالت طبیعی برمی گردد اما اگر به آن توجه نشود و قند خون بالا برود، احتمال آسیب دیدگی شبکیه چشم وجود دارد.

احتمال آب مروارید

اگر چه خطر بروز آب مروارید با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند، اما امکان بروز آب مروارید در هر سنی وجود دارد. حتی در مواردی فرد با این بیماری به دنیا می آید . آب مروارید در مبتلایان به دیابت، افرادی که داروهایی مانند کورتیکواستروئید مصرف می کنند و افراد سیگاری شایع تر است. برای پیش گیری از آب مروارید ورزش کنید. هرچه ورزش شدیدتر باشد، تأثیر آن نیز بیشتر است .

میگرن

میگرن می تواند سبب از دست دادن موقتی بینایی شود معمولا بیماران اختلال یا عدم دید یک طرفه را تجربه می کنند که هر دو چشم در همان طرف را تحت تاثیر قرار می دهد . علائم بینایی در میگرن اغلب بیش از یک ساعت به طول نمی انجامند . بیماران ممکن است خطوط موجدار یا رنگهای محود مشاهده نمایند و سردرد یک طرفه ممکن است به دنبال علائم بینایی اتفاق افتد .

بیمارانی اغلب این مشکل را تجربه می کنند که قبلا میگرن داشته اند چون میگرن مشکلی عود کننده است  . بدون شک میگرن درناک است. با این وجود از دست دادن بینایی در نتیجه میگرن قبل از شروع سردرد اتفاق می افتد. اما زمانی که سردرد شروع میشود افت بینایی از بین رفته است .

تومور مغزی یا چشم

تورمورهای مغز یا چشم به ندرت سبب از دست دادن بینایی میشوند . از دست دادن تدریجی دید می تواند یکی از علائم تومور در حال رشد باشد اما مهم است که حس قیاس حفظ شود و به خاطر داشته باشید که از دست دادن تدریجی بینایی بسیار رایج است اما تومورهای مغز و چشم بسیار بسیار به ندرت سبب آن میشوند.

خشکی چشم

یکی از شایع ترین علت های تاری دید ، خشکی چشم است. اگر با پلک زدن مشکل تاری چشم رفع می شود، بدانید که مشکلی وجود دارد. برای این که بتوانید به وضوح ببینید لازم است که قرنیه چشم خیس باشد.

در صورتی که اشک کافی تولید نشود سلول های قرنیه از بین می رود و خشک می شود. علت دیگر خشکی چشم مصرف دارو و حتی برخی عادت هاست از جمله مطالعه، انجام بازی های ویدئویی، تماشای برنامه تلویزیونی یا کار با رایانه، همه این فعالیت ها میزان پلک زدن را کاهش می دهد.

آب سیاه

آب سیاه حاد سبب از بین رفتن دردناک و ناگهانی بینایی میشود. آب سیاه مزمن که بسیار متداول تر است متفاوت است و تا زمانی که دید آسیب می بیند بدون علامت و خاموش باقی می ماند. آب سیاه مزمن از افزایش تدریجی در فشار مایع داخل چشم به وجود می آید و اغلب مادرزادی است.

آب سیاه مزمن سبب آسیب تدریجی به عصب بینایی شده و از دست دادن تدریجی دید در طول زمان اتفاق می افتد. در ابتدا بیماران خیلی کم متوجه آن میشوند چون دید مرکزی در وهله اول تحت تاثیر قرار نمی گیرد. ولی در زمانی که دید مرکزی از بین رفت دیگر برای درمان بسیار دیر شده است.

اپتومتریستها فشار چشم افراد بالای ۴۰ سال را مرتبا چک می کنند مخصوصا در کسانی که اقوامشان مبتلا به این بیماری بوده اند. اگر در فردی آب سیاه شناسایی شد باید در تمام طول زندگی از قطره استفاده نماید.

هدف از استفاده از این قطره ها کم کردن فشار چشم است. عجیب این جا است که یک عارضه جانبی داروهای رایج تر این است که سبب بلندتر شدم مژه ها و تار شدن مردمک میشوند. با این وجود همه نمی توانند آنها را تحمل کنند و می توانند سبب خارش و سوزش چشم شوند.

جمع بندی

چشم یک اندام بسیار جالب است . یک ابزار بزرگ کننده هوشمند است که نور را میگیرد و بر روی غشائی حساس به نور تصویری ایجاد می کند که سپس به مغز فرستاده میشود. چشم همانند یک دوربین و عدسی ها فیلم آن هستند  و آنچه که پشت آن انجام میشود مثل ظاهر کردن فیلم است.

هرگونه انقطاعی در این پورسه- هر گونه آسیبی به اجزای تشکیل دهنده یا مسدود شدن مسیر نور- می تواند بر دید تاثیر بگذارد . از دست دادن بینایی همیشه باید جدی گرفته شود – سبب ترس شده و نیاز به تشخیص دارد-  اما علت آن به ندرت منحوس است. هر چه زودتر با پزشک یا بینایی سنج خود صحبت کنید شانس این که بتوان کاری انجام داد بیشتر است.

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
کاوه
1396/12/20 - 13:4511 36
سلام ببخشید من چربی خونم 264وسرگیجگی به همراه سردرد نسبتا شدید دارم وتاری چشم به نظرتون مشکل از چربی است
احمد
1398/12/02 - 16:212 20
باسلام،مدت دو هفته س که وقتی بلند میشم چشم راستم کاملا نابینا میشه و در حدود سه چهار ثانیه چیزی نمیبینم به مرور بعد ده ثانیه دیدم باز میشه،دلیلش چیه؟
۵۵
1399/09/23 - 10:2111 19
سلام خسته نباشید من گاهی اوغات اکثرا وقتی پامیشم دچار ازدست دادن تعادل سرگیجه تاری دید که خاکستری میبینم یا بعضی وقتا سیاهی چشم میشم
اینستاگرام بهداشت نیوز