title
کد خبر: 19950
00
میوه ها و سبزیجات دوستدار کلیه

متاسفانه اکثر مردم اهمیت کلیه ها را فراموش می‌کنند و یادشان می رود که مراقبت از سلامت آن ها بسیار مهم است.

به گزارش بهداشت نیوز، باید بدانید که بیشتر بیماری ها به دلیل مشکلات موجود در دستگاه ادراری به ویژه مشکل در سلامت کلیه ها بروز می‌کنند ؛ چون عمل دفع مواد زاید از بدن از اهمیت بالایی برخوردار است .

اگر فشارتان بیش از اندازه بالا یا پایین است ، در قسمت زیر و پشت شکم احساس درد دارید، رنگ ادرارتان تیره و کدر است ، زیاد تشنه می‌شوید، در قسمت پایین کمر احساس درد می‌کنید یا اینکه شب ها مدام به دستشویی می‌روید احتمال اینکه سیستم ادراری دچار اختلالی شده باشد زیاد است.

ادرار روزانه کمتر از نیم لیتر، احساس پری مداوم مثانه، درد در حین دفع ادرار، ورم قوزک پا در طول شب، چشم‌های پف کرده بعد از بیدار شدن، کبودی و خون مردگی در بدن بدون هیچ ضربه ای نیز می‌تواند زنگ خطری برای سلامت کلیه ها باشد. مهم تر اینکه وجود سنگ کیسه ی صفرا یا در ناحیه ی کلیه و مثانه نیز دلیلی کافی برای نیاز به پاکسازی این عضو حیاتی است.

روش‌های پیشگیری از اختلال در کلیه ها

• کنترل تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از افزایش تجمع سموم در بدن دارد.

• پیشگیری از تشکیل سنگ یا نارسایی کلیوی که به واسطه ی مصرف زیاد نمک و مواد غذایی آماده بروز می‌کند.

• پرهیز از افراط در مصرف محصولات لبنی به خصوص لبنیات پرچرب.

• پرهیز از زیاده روی در مصرف پروتئین های حیوانی مانند گوشت های قرمز یا تخم مرغ.

• پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا نوشیدنی‌های بسیار شیرین چون باعث ممانعت از دفع سریع کلسیم می‌شوند.

• مصرف سبزیجات فراوان و مواد غذایی طبیعی. توصیه می‌شود از مصرف آب سبزیجات و آب میوه ها غافل نشوید.

• مصرف مواد غذایی حاوی خواص دیورتیک(ادرارآور) مانند پرتقال، انگور، لیموترش، هلو، کرفس، هویج، خیار، سیب، هندوانه، طالبی، کاهو و گریپ فروت را افزایش دهید.

• مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوبروفن و یا داروهای مشابه را کاهش دهید.

• افزایش مصرف آب تا اندازه ای که رنگ ادرار شفاف و زرد روشن شود. البته نیازی به افراط نیست؛ چون زیاده روی در مصرف آب نیز کلیه ها را وادار به فعالیت بیشتر می‌سازد.

سبزیجات و میوه های دوستدار کلیه

جعفری

جعفری کمک زیادی به عملکرد صحیح کلیه ها می‌کند و باعث از بین رفتن سنگ و پیشگیری از بروز عفونت‌های مداوم می‌شود. این سبزی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به پاکسازی کلیه‌ها و دفع توکسین‌ها یا همان سموم بدن کمک می‌کنند .

هندوانه

هندوانه برای تمیز کردن کلیه ها فوق العاده است. هندوانه را با تخمه‌های آن استفاده کنید.

چغندر

چغندر برای پاکسازی و سم زدایی از بدن فوق العاده است.

هویج

آب هویج باعث پاکسازی بدن و به ویژه کاهش خطر تشکیل سنگ‌های کلیه می‌شود.

خیار

خیار یک میوه ی ادرارآور طبیعی که باعث دفع اسید اوریک و حل کردن سنگ‌ها می‌شود.

لیمو ترش

لیموترش یکی از بهترین درمان های طبیعی موجود است. احتمالاً شما نیز از فواید نوشیدن آب حاوی لیموترش (به صورت ناشتا) زیاد شنیده اید. اما آیا می دانید که لیموترش برای مراقبت از کبد و کلیه هایتان نیز مفید است؟ باید بدانید که لیموترش تصفیه کننده ی طبیعی بدن است و با هر عامل عفونت زایی مقابله می کند.

اگر دچار کبد چرب شده اید به این میوه ی ترش اعتماد کنید. لیموترش سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث تقویت کلیه ها و کبد می شوند. علاوه بر این لیموترش می تواند به تجزیه ی مواد غذایی در معده کمک کرده و به این ترتیب به هضم راحت غذا نیز کمک کند.

سیب

سیب قرمز و سبز خواص چشمگیری برای حفظ سلامت کبد، کلیه ها و همچنین قلب دارد. همیشه توصیه می شود که خوردن روزانه یک عدد سیب همراه با پوست برای بهره مندی از خواص آن عالی است. سیب علاوه بر اینکه کلسترول بد خون را کاهش می دهد و تری گلیسرید بدن را تنظیم می کند، موجب تحریک عملکرد کلیه و تصفیه کبد نیز می شود.

انگور قرمز

انگور قرمز نسبت به انگور زرد خواص درمانی بیشتری دارد. هر چه رنگ قرمز آن تیره تر باشد حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.

انگور مدر است و به تمیز کلیه ها و تحریک فعالیت کبد کمک می کند. این میوه تابستانی حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی است. این ترکیبات برای دفع همه مواد مضر بدن مفید هستند. همچنین انگور نزدیک به ۸۰% آب دارد توصیه می شود هر روز میل گردد. پوست انگور نیز مانند پوست سیب و گلابی حاوی بسیاری از ترکیبات مفید میوه است.

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز