title
کد خبر: 19974
00
تشخیص آلزایمر از طریق بزاق دهان

بزاق دهان در آینده تبدیل به ماده ای برای تعیین سلامت مغز خواهد شد.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان دانشگاه اوکلند میشیگان دریافته اند مولکول های کوچک موجود در بزاق دهان به زودی به شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند کمک خواهد کرد.

به گفته محققان، مولکول های بزاق دهان می توانند نشانگر زیستی نویدبخش و مطمئنی برای پیش بینی این مشکل نورولوژیکی باشند که به گفته محققان تا سال ۲۰۵۰ تبدیل به یک اپیدمی جهانی خواهد شد.

استوآرت گراهام، یکی از اعضای گروه تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه تیم ما اثبات می کند که احتمال استفاده از متابولومیک ها و بزاق دهان برای تشخیص اولیه بیماری آلزایمر وجود دارد.»

وی در ادامه می افزاید: «برخلاف خون یا مایع نخاعی، بزاق دهان یکی از غیرهجومی ترین وسایل دستیابی به نمونه های سلولی است و در عین حال ارزان هم هست.»

به گفته محققان، تشخیص این بیماری در مراحل اولیه قبل از آسیب به مغز و شروع زوال عقل برای داشتن یک درمان موثر بسیار مهم است.

گراهام عنوان می کند: «ما از متابولومیک ها به عنوان تکنیک جدیدی برای مطالعه مولکول های دخیل در متابولیسم استفاده کردیم. هدف ما یافتن الگوهای منحصربه فردی از مولکول های بزاق دهان شرکت کنندگانی بود که می توانست برای تشخیص بیماری آلزایمر در اولین مراحل بیماری استفاده شود.»

متابولومیک در پزشکی و بیولوژی برای اندازه گیری شمار زیادی از مولکول های کوچک موجود موسوم به متابولیت ها استفاده می شود که در خون، بزاق دهان و بافت ها وجود دارند.

 

منبع: مهر

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز