title
کد خبر: 19994
00
فیلم های خشونت آمیز و آثار مخرب روحی روانی در کودکان

ما در وضعیتی زندگی می کنیم که دنیای پیرامون مان به سرعت در حال پیشرفت و ترقی است و به سمت کمال در حرکت است.

به گزارش بهداشت نیوز، ما در وضعیتی زندگی می کنیم که دنیای پیرامون مان به سرعت در حال پیشرفت و ترقی است و به سمت کمال در حرکت است.

انسان ها در روز با هزاران اختراع جدید روبرو می شوند و بعد از مدتی برخی از آنها را وارد زندگی خود می کنند تا در نهایت زندگی راحت تری داشته باشند.

شاید بتوان گفت، یکی از مهمترین اختراعات بشر، تلویزیون بوده است. چندین سال است که تلویزیون وارد زندگی انسان ها شده است و با برنامه های جذاب خود  به سرعت در همه شهر ها و کشورها نفوذ پیدا کرد و در حال حاضر ما شاهد دیدن تلویزیون در تک تک منازل هستیم.

سبک زندگی ما انسان ها به شکلی است که تلویزیون و دیدن فیلم های آن یکی از مهم ترین برنامه هایی است که انسان در طول شبانه روز با آن سروکار دارد واگر فقط چند خانواده را زیر نظر بگیرید به این نتیجه می رسید که در روز چندین ساعت از زمان خود را صرف تلویزیون و تماشای برنامه های آن می کنند.

تلویزیون بد یا خوب

ما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که تلویزیون صرفا خوب یا بد است. ممکن است تلویزیون برای برخی از انسان ها دریک  شرایطی کاملا سودمند باشد و برای برخی دیگر در همان شرایط زیان بخش باشد.

همانطور که می دانیم مخاطبان اصلی برنامه های تلویزیونی را سالمندان، کودکان و خانم های خانه دار تشکیل می دهند که در بین این گروه، کودکان بیشتر از سایرین تحت تاثیر برنامه های تلویزیون قرار می گیرند زیرا می توان گفت که تلویزیون برای آنها معلم بسیار قدرتمندی است که اکثریت کودکان را جذب خود می کند.

اولین تجربه دیدن تلویزیون

معمولا یک کودک در دو سالگی اولین تجربه خود را با تلویریون آغاز می کند و این رابطه در سن شش سالگی بسیار پررنگ می شود یعنی کودک قبل از اینکه به مدرسه برود با تلویزیون آشنا شده و به تبع بعد از رفتن به مدرسه و انجام تکالیف خود ، بخشی از وقت خود را به تلویزیون اختصاص می دهد.

کودکان تلویزیون تماشا می کنند زیرا قسمتی از اوقات فراغت خود را با برنامه ها و کارتون های جذاب تلویزیونی پر می کنند. کودکان با دیدن برخی از برنامه های تلویزیونی رابطه اجتماعی را یاد می گیرند و در مورد خود و زندگی خود بسیار اطلاعات کسب می کنند.همچنین می توانند راه حل برخی از مشکلات را با دیدن بعضی از کارتون ها بدست آورند.

ولی دیدن برنامه ها و فیلم های تلویزیونی همیشه مثبت نیست و ممکن است آسیب های جدی به خانواده ها وارد کند.

نقش والدین در برنامه تلویزیونی

والدین باید قوانینی ترتیب دهند که فرزندان حق داشته باشند بعضی از فیلم هایی که برای آنها مناسب است را تماشا کنند و یا ساعت هایی را در روز وضع کنند که فرزندان بتوانند تلویزیون ببینند و یا به تعبیر دیگر زمان تماشای برنامه هارا برای آنها محدود کنند.

والدین باید توجه داشته باشند که تلویزیون را در اتاق خواب بچه قرار ندهند زیرا اثرات مخربی بر او وارد می کند و ساعت خواب و بیداری کودک را مختل می کند. ما در بعضی از فیلم ها شاهد دیدن جمله ای  مانند این فیلم برای کودکان زیر دوازده سال توصیه نمی شود، هستیم.خانواده ها باید به این نکات خیلی توجه داشته باشند و با حساسیت کم  این مطلب را به فرزند خود بگویند.

تقلید از شخصیتها

کودکان بسیار از فیلم ها و کارتون های تلویزیونی تقلید می کنند و معمولا از شخصیت های مهم فیلم برای خود قهرمان می سازند و آن را به عنوان الگوی خود در زندگی قرار می دهند.فیلم و کارتون های خشن یکی از مهمترین برنامه هایی است  که از تلویزیون پخش می شود که متاسفانه اثرات زیان باری بر افراد به ویژه کودکان می گذارد.

فیلم های تند و خشن کمتر به بزرگسالان آسیب وارد می کنند زیرا می توانند بین واقعیت و خیال پردازی ها تفاوت برقرار کنند ولی کودکان نمی توانند بین آن چیزی که در واقعیت حضور دارد با آن چیزی که خیال محسوب می شود فرق بگذارند، بیشترزیان می بینند.

فرزندانی که فیلم خشن تماشا می کنند خیلی بیشتر و حتی به همان شکل در بازی های خود از خشونت استفاده می کنند.وقتی که کودک صحنه هایی از فیلم که شامل قتل، خون ریزی، طلاق و…را نگاه می کند تمامی آنها بر روح و روان او تاثیر می گذارند و باعث تغییر رفتار و شخصیت کودک می شوند.

دیدن خشونت در فیلم ها سبب می شود که کودکان رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان دهند و حتی اثرات مخرب آن تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند.حتی کودکانی که فیلم های خشن و ترسناک تماشا می کنند،در نقاشی های خود همان شخصیت ها را به تصویر می کشند.

کودکانی که بیشتر اوقات خود را صرف فیلم های خشن می کنند، دچار اضطراب و نگرانی می شوند و ممکن است حتی نتوانند به تنهایی به مدرسه بروند و در مدرسه با هم کلاسی های خود رفتار خشونت آمیز دارند  و به دیگران توهین می کنند. دیدن فیلم های خشونت بار باعث می شود که کودک دیر تر از حد طبیعی رشد کند یا به اصطلاح سبب تاخیر در رشد می شود زیرا دچار بی خوابی شده و یا ساعت خواب و بیداری کودک بی نظم می شود.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز