title
کد خبر: 19997
00
آیا جراحی دیسک کمر ریسک بزرگی است؟

پس اگر جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید جراحی دیسک کمر به معنی بدتر شدن اوضاع و از کار افتادگی است، برای همیشه با این باور شایع اما نادرست خداحافظی کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، دیسک، غضروفی است که بین دو مهره قرار گرفته و مانند فنر از فشار مهره بالایی کمر به مهره پایینی جلوگیری می‌کند، اما گاهی به دنبال چاقی، ورزش یا مشاغل سنگین، مشکلات مادرزادی، آرتروز، تصادف، سبک زندگی نادرست و… دیسک دچار ضایعه شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

و محتویات داخل آن بیرون می‌زند و به اصطلاح دچار دیسک کمر می‌شویم. البته خیلی‌ها به اشتباه هر کمردردی را به عارضه دیسک نسبت می‌دهند و بر این باورند با صاف نشستن از بروز این مشکل پیشگیری می‌شود یا لااقل درد بهبود می‌یابد.

درست است که خمیده نشستن یا راه رفتن برای سلامت کمر بسیار مضر است اما اگر خیلی هم صاف و مستقیم بنشینید و در همان حالت مدت زیادی بمانید، فشار زیادی به کمر شما وارد می‌شود.

پس اگر شما برای مدت زمان طولانی می‌نشینید، سعی کنید براحتی روی صندلی خود قرار بگیرید، هر چند مدت یکبار پاهای خود را روی زمین بگذارید و کمر خود را کمی خم کنید و به ازای هر یک‌ساعت نشستن کمی هم بایستید یا راه بروید.

در این میان تصور غلطی در جامعه وجود دارد که بیرون‌زدگی دیسک کمر مساوی است با جراحی؛ در صورتی که جراحی فقط در موارد خاص و نادری از کمردردهای دیسکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای عموم کمردردها می‌توان از فیزیوتراپی، لیزر و گاهی اوقات تزریقات داخل نخاعی هم بهره برد.

به عبارتی متخصصان بر این باورند مواردی که جراحی دیسک را ضروری می‌کند، مقاومت برخی بیماران به درمان‌های دارویی پس از دو ماه است که بیماران را در معرض خطر جدی و پیش‌رونده آسیب اعصاب داخل نخاع قرار می‌دهد.

از طرفی بر خلاف باور عموم، با رعایت نکات لازم پس از جراحی دیسک کمر مثل فیزیوتراپی‌های اصولی، نشستن‌ و برخاستن و خوابیدن صحیح، انجام ورزش‌های توصیه شده توسط جراح و… نه تنها مشکلی نخواهند داشت بلکه مثل یک فرد عادی می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند.

پس اگر جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید جراحی دیسک کمر به معنی بدتر شدن اوضاع و از کار افتادگی است، برای همیشه با این باور شایع اما نادرست خداحافظی کنید. در عین حال، این باور که بلند کردن اجسام سنگین ابتلا به دیسک کمر را افزایش می‌دهد هم باید بیشتر بررسی شود.

یادتان باشد سنگینی بار به اندازه روش بلند کردن آن از زمین اهمیت ندارد. هر چند نباید بار سنگین بردارید، ولی اگر مجبور به این کار شدید از کمر خم نشوید، بلکه زانوهای خود را خم کنید، چمباتمه بزنید و نزدیک جسم بنشینید و آن را به آرامی بلند کنید. در این حالت باید پشت شما صاف باشد.

در مورد نحوه خوابیدن و ابتلا به کمردرد و حتی دیسک کمر هم شایعاتی مطرح است که بر اساس مهم‌ترین آنها تشک سفت برای کمر بهتر است. شاید برایتان عجیب باشد، اما این یک باور غلط است.

تحقیقاتی در دنیا انجام شده که نشان می‌دهد لزوما افرادی که روی تشک معمولی (نه سفت و نه شل) می‌خوابند در مقایسه با آنهایی که تشک سفت را برای خوابیدن انتخاب می‌کنند، بیشتر دچار کمردرد و دیسک می‌شوند؛ بنابراین بی دلیل خودتان را عذاب ندهید!

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز