title
کد خبر: 20148
00
با قلیان کشیدن چند پاکت سیگار دود وارد ریه‌ها مى شود؟

رئیس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در ١٠ سال گذشته مصرف قلیان بین دختران افزایش پیدا کرده و این موضوع نگرانى‌هاى زیادى را به دنبال دارد.

به گزارش «بهداشت نیوز» خسرو صادق نیت رئیس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت  با اشاره به استعمال سیگار و مضرات آن اظهار کرد: طى بررسى‌ها نشان داده شده که با توجه به فرهنگ سازى و اطلاع رسانى‌ها صورت گرفته در ٥ سال گذشته کشیدن سیگار کمى کاهش پیدا کرده است.

 
وى ادامه داد: باید بدانیم که به ازاى هر یک ریال که براى سیگار خرج مى‌کنیم، ٢ تا ٣ برابر هزینه براى درمان افراد سیگارى هزینه مى‌شود که این بار زیادى در زمینه اقتصادى و اجتماعى به جامعه و نظام سلامت تحمیل مى‌کند.  
 
صادق نیت با اشاره به هزینه میلیاردى مصرف سیگار در ایران گفت: گردش مالى سیگار در کشور سالانه ١٠ هزار میلیارد تومان است و ضررهاى مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت و اقتصاد کشور وارد مى‌کند.
 
وى با اشاره به دغدغه مهم روزهاى اخیر وزارت بهداشت در حوزه مواد دخانى تصریح کرد: متاسفانه طى ١٠ سال گذشته مصرف قلیان به خصوص بین نوجوانان و جوانان و در دختران رشده شتابنده‌اى داشته است.
 
رئیس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت شیوع مصرف سیگار در نوجوانان و دختران را نگران کننده عنوان کرد و افزود: مصرف قلیان بین جوانان و نوجوانان احتمال سیگارى شدن آن‌ها را در سال‌هاى آتى افزایش مى‌دهند.
 
وى با بیان اینکه مصرف قلیان معادل کشیدن ١٠٠ نخ یا ٥ پاکت سیگار است، یادآور شد: کسى که قلیان نمى‌کشد، اما در کنار فردى که در حال قلیان کشیدن است مى‌نشیند معادل ٦ تا ١٠ نخ سیگار دود وارد ریه‌هاى او مى‌شود؛ در واقع افرادى که کنار هم مى‌نشینند و قلیان مى‌کشند علاوه بر قلیان، دود نصف پاکت سیگار را نیز استشمام مى کنند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز