title
کد خبر: 20152
00
چه کسانی در معرض کم‌کاری تیروئید هستند؟

کم‌کاری تیروئید از نوع اول، به‌علت وجود مشکل در خود غده تیروئید شکل می‌گیرد. نوع دوم نیز زمانی اتفاق می‌افتد که مشکل دیگری در بدن با توانایی غده تیروئید برای تولید هورمون مورد نظر تداخل پیدا می‌کند. گاهی اوقات هم کم‌کاری تیروئید به‌علت وجود مشکل در هیپوتالاموس شکل می‌گیرد که متخصصان به آن کم‌کاری تیروئید از نوع سوم می‌گویند.

به گزارش «بهداشت نیوز» کم‌کاری تیروئید از نوع اول، به‌علت وجود مشکل در خود غده تیروئید شکل می‌گیرد. نوع دوم نیز زمانی اتفاق می‌افتد که مشکل دیگری در بدن با توانایی غده تیروئید برای تولید هورمون مورد نظر تداخل پیدا می‌کند. گاهی اوقات هم کم‌کاری تیروئید به‌علت وجود مشکل در هیپوتالاموس شکل می‌گیرد که متخصصان به آن کم‌کاری تیروئید از نوع سوم می‌گویند. زنان، خصوصا زنان مسن‌تر، بیشتر از مردان با احتمال ابتلا به کم‌کاری تیروئید مواجه هستند. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده هم به بیماری‌های خودایمنی مبتلا باشند، شانس ابتلا به کم‌کاری تیروئید افزایش پیدا می‌کند. عوامل خطر دیگر عبارت‌اند از: نژاد (سفید پوستان و آسیایی‌ها) سن (افراد مسن‌تر) سفید شدن زودهنگام موها اختلالات خودایمنی مانند دیابت نوع ۱، ام‌اس، آرتریت روماتوئید، بیماری سلیاک، بیماری آدیسون، کم‌خونی شدید و ویتیلیگو اختلال دوقطبی سندرم داون سندرم ترنر علائم ابتلا به کم‌کاری تیروئید علائم ابتلا به کم‌کاری تیروئید می‌توانند مبهم باشند و حتی به علائم بیماری‌های دیگر شباهت داشته باشند. با این‌حال،‌ این علائم عبارت‌اند از: تغییر در چرخه قاعدگی یبوست افسردگی خشکی موها و ریزش مو خشکی پوست خستگی حساسیت بیشتر نسبت به سرما ضربان قلب آهسته تورم غده تیروئید (گواتر) افزایش وزن بی‌دلیل یا مشکل داشتن در کاهش وزن سندرم تونل کارپ این احتمال وجود دارد که نوزادان مبتلا به کم‌کاری تیروئید، هیچ علائمی مبتنی بر وجود این بیماری نداشته باشند. با این‌حال، علائم کم‌کاری تیروئید در آنان به ترتیب زیر هستند: سردی دست‌ها و پاها یبوست خواب‌آلودگی شدید گریه با صدای گرفته رشد ناچیز یا عدم رشد مناسب ضعیف بودن توده‌های عضلانی زردی مداوم (زردی پوست و سفیدی چشم‌ها) عادات غذایی نامطلوب پف‌کردی صورت نفخ معده تورم زبان اگر خودتان یا نوزادتان به هر کدام از علائم بالا مبتلا هستید، حتما نزد پزشک بروید. البته مهم است بدانید که این علائم می‌توانند به‌علت مشکلات دیگری هم به‌وجود بیایند. کم‌کاری تیروئید چطور تشخیص داده می‌شود؟ پزشکان برای فردی که به علائم کم‌کاری تیروئید مبتلا است، آزمایش خون ویژه برای بررسی سطح هورمون‌ها را در نظر می‌گیرند. این هورمون‌ها عبارت‌اند از: هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) T۴ (تیروکسین) پایین بودن سطح T۴ معمولا به این معنا است که فرد مورد نظر به کم‌کاری تیروئید مبتلا است. با این‌حال، بعضی از افراد با بالا بودن سطح TSH مواجه هستند، اما سطح T۴ در بدن آنان غیرعادی نیست. متخصصان به این موارد، کم‌کاری تیروئید خفیف می‌گویند که نشان‌دهنده این بیماری در مراحل اولیه‌اش است. اگر نتایج آزمایش یا معاینه تیروئید فرد غیرعادی باشد، پزشک می‌تواند سونوگرافی تیروئید یا اسکن تیروئید را برای فرد در نظر بگیرید.

 

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز