title
کد خبر: 20319
00
سکته مغزی را خنثی کنید

سکته مغز می تواند هر زمانی و هر مکانی اتفاق بی افتد. ممکن است ناگهانی بوده و تاثیرات آن می تواند غیرقابل جبران باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر محسوب میشود و علت اصلی ناتوان کننده در بزرگسالان است. خبر خوب این است که می توان با اقدام سریع جلوی آسیبهایی که سکته به مغز می رساند را گرفت. به همین دلیل است که باید علائم هشدار دهنده آن را شناخته و اگر با آن مواجه شدید سریعا کمک بگیرید.

یک سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان طبیعی خون به مغز افت پیدا کند که اغلب علت آن انسداد رگهای خونی است. اگر مغز نتواند مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای مغز برساند، سلولها نمی توانند به درستی کار کرده و می میرند. سکته می تواند بسیار ناتوان کننده باشد. می تواند ماهیت شما را از شما بگیرد چون این مغز است که آنچه را که هستید ساخته است.

محققان تحقیقات بسیاری برای بهبود تشخیص، درمان و پیشگیری از سکته مغزی انجام داده اند. امروزه با درمان سریع، بسیاری از افرادی که دچارسکته میشوند آسیبهای کمتری دیده و دچار ناتوانایی های کمتری میشوند و یا بدون آسیب آن را پشت سر می گذارند. مهم است بدانید که چه کاری باید در این رابطه انجام دهید.

شما می توانید تا حد قابل ملاحظه ای ریسک خود را برای سکته مغزی با داشتن سبک سالم زندگی کاهش دهید. سبک سالم  یعنی ورزش کردن، داشتن وزن سالم و کنترل کردن فشار خون و سیگار نکشیدن. سکته دو نوع دارد. از هر ۵ سکته ۴ تا زمانی ایجاد میشود که رگهای خونی معمولا به علت وجود یک لخته بسته شده اند که سکته مغری ایسمیک نامیده میشود.

نوع دیگر، که سکته هموراژیک نامیده میشود به علت پاره شدن یا نشت رگهای خونی در مغز ایجاد میشود. درمانها برای هر یک از این دو نوع کاملا متفاوت هستند.

علائم سکته مغزی ایسمیک عبارتند از: ضعف یک طرف از بدن و مشکل در صحبت کردن، راه رفتن، دیدن و فکر کردن.

دانشمندان دریافته اند که آسیب رسیدن به مغز در نتیجه لخته های خون را می توان با درمان بیمار با داروهای ضدلخته در عرض چند ساعت بعداز شروع علائم متوقف کرد. این دارو که فعال کننده پلاسموژن بافت  (tPA) نامیده میشود اولین درمان تایید شده برای سکته است. متاسفانه فقط حدود ۲ درصد افرادی که دچار سکته مغزی ایسمیک میشوند درمان با tPA را دریافت می کنند چون کمک به آنها سریع نمی رسد.

اگر بیش از ۳ یا ۴ ساعت بعد از شروع علائم سکته از tPA استفاده شود در واقع بیشتر سبب آسیب رسیدن میشود.

به همین دلیل است که اقدام سریع در زمان مشاهده علائم هشدار دهنده مهم است. این علائم هشدار دهنده باید به موقع بررسی شوند. اگر سکته های مغزی ناقص، که با نام حمله های ایسمیک گذرا نیز نامیده میشوند، سریعا درمان نشوند شانس شما برای ابتلا به یک سکته مغزی اصلی در عرض چند ساعت یا چند روز بعد افزایش می یابد.

از هر ۵ سکته مغزی یکی به علت خونریزی در مغز ایجاد میشود. یک علامت رایج در برخی از انواع سکته های هموراژیک سردرد ناگهانی و بسیار شدید است. برای احیای یک رگ خونی که در مغز پاره شده ممکن است نیاز به یک جراحی اضطراری باشد. چون در سکته به مغز حمله میشود فرد مبتلا نخواهد توانست با اورژانس تماس بگیرد.

اگرکسی در نزدیکی قربانیان سکته مغزی متوجه علائم شده و تقاضای کمک پزشکی نماید آن فرد شانس بزرگی آورده است. درمان فوری می تواند جان یک فرد را نجات داده و شانس او را برای بهبود موفقیت آمیز افزایش دهد.

پیشنهادهای آگاهانه علائم سکته مغزی: اگر یک یا چند تا از علائم زیر را داشته و یا در اطرافیان خود مشاهده کردید حتما سریعا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

کرختی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازوها یا پاها، مخصوصا در یک طرف بدن.
گیجی ناگهانی، مشکل در صحبت کردن یا درک کردن.
مشکل ناگهانی در دید یک یا هر دو چشم.
مشکل ناگهانی در راه رفتن، سرگیجه یا نداشتن تعادل و هماهنگی.
سردرد شدید ناگهانی بدون دلیل شناخته شده.

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز