title
کد خبر: 20522
00
درمان خستگی در زمان شیمی درمانی

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است،

به گزارش بهداشت نیوز، سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است،و تعداد موارد جدید سرطان  تا ۲۲ میلیون نفر در دو دهه آینده،تخمین زده شده است با توجه به موسسه ملی سرطان ایالات متحده آمریکا ۸.۸ میلیون مرگ و میر  در اثر سرطان در سال ۲۰۱۵ گزارش شده است که  به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سطح جهان  تقریبا ۶ برابر بوده است  شیوه های  درمانی  انواع سرطان شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی است.

البته نوع  درمان بسته به نوع و مرحله سرطان،  دارد شیمی درمانی به طور گسترده ای استفاده می شود و اغلب در ترکیب با دیگر درمانها استفاده می شود.شیمی درمانی   سلولها تقسیم شده را هدف قرار میدهد  سلول های سرطانی را از بین میبرد  اما در طول این روند، سلول های طبیعی هم میتواند آسیب ببیند و عوارض ایجاد کند.

سلول های طبیعی که به احتمال زیاد  در اثر شیمی درمانی آسیب دیده می شود شامل سلول های تشکیل دهنده خون در مغز استخوان، فولیکول های مو و سلولهای دهان، دستگاه گوارش و سیستم تولید مثل. داروهای شیمی درمانی  نیز می تواند به قلب، کلیه ها، مثانه، ریه ها و سیستم عصبی آسیب برساند.

البته عوارض جانبی شیمی درمانی در طول زمان  کاهش میابد، بطور کلی بیماران مبتلا به سرطان، اثرات جانبی متفاوتی را تجربه،میکنند که این  بسته به نوع شیمی درمانی، مقدار دارو، طول مدت درمان و سلامت عمومی دارد.بیشتر عوارض جانبی  پس از شیمی درمانی متفاوت است  و بسته به مدت استفاده آن دارد در برخی ممکن است چند ماه طول بکشد تا کامل درمان شود.

توجه: همیشه دکتر و  پرستار خود در مورد هر گونه عارضه ای که  ممکن است در اثر شیمی درمانی بوجود آید مطلع کنید.

هنگامی که شیمی درمانی شروع می شود، بسیاری از بیماران از خستگی و ضعف عمومی شکایت دارند.خستگی مداوم و ضعف بقدری شدید است که شخص نمیتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد در برخی بیماران، شیمی درمانی می تواند به کم خونی و کاهش سلولهای قرمز خون منجر شود که همین می تواند خستگی را بدتر کند.

همچنین، جنبه های عاطفی مقابله با سرطان و درد  می تواند به کاهش خستگی کمک  کند.

برای مقابله با خستگی:

استراحت و حتی چند چرت کوتاه در طول روز
انرژی را بیهوده هدر ندهید.
برای کمک از خانواده، دوستان و همسایگان بپرسید و اطلاعات لازم را بدست اورید.
ورزش کوچک مانند  پیاده روی کوتاه یا یوگا باعث افزایش سطح انرژی می شود.
از رژیم غذایی توصیه شده توسط دکتر پیروی کنید.

استفاده  از پروتئین های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی و کالری می تواند  به مبارزه با خستگی کمک کند.
پیشنهادات پزشک را اجرا کنید.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز