title
کد خبر: 21137
00
داروهای ممنوعه برای نوزاد یا نوپا

اگر شما هم در خانه خود یک نوزاد یا نوپا دارید، حتما باید این مقاله مهم ما را مطالعه کنید. داروها می توانند خطرات زیادی برای سلامتی کودکان داشته باشند که منجر به عواقب ناگوار و حتی مرگ نوزاد می شوند

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما هم در خانه خود یک نوزاد یا نوپا دارید، حتما باید این مقاله مهم ما را مطالعه کنید. داروها می توانند خطرات زیادی برای سلامتی کودکان داشته باشند که منجر به عواقب ناگوار و حتی مرگ نوزاد می شوند. بدن نوزاد یا نوپا هنوز توان لازم را برای عوارض جانبی دارو ندارد، بنابراین هرگونه دارویی را باید مطابق با نظر پزشک به نواد داد.
در اینجا فهرستی از داروهایی را برای شما آماده کرده ایم که داروهای خطرناکی محسوب می شوند و نباید به نوزاد با نوپا بدهید:

داروهای سرماخوردگی و گلوگرفتگی
بدن کودک در طی سه سال اول زندگی در برابر سرماخوردگی و گلوگرفتگی ضعیف است. ایمنی بدن آنها بسیار کمتر است و از این رو سرایت هر گونه آلودگی در طول تغییر فصل بسیار عادی است. با این وجود، بحث دقیقی در مورد این امر وجود دارد که به کودکان زیر سه سال چه دارویی داده شود. برخی داروها وجود دارند که می توانند برای کودکان بسیار خطرناک باشند. برخی از آنها ممکن است موجب خواب آلودگی، دردهای شکمی، خارش پوست و حتی عوارض جانبی شدیدتری مانند افزایش ضربان قلب و حتی مرگ شود. وقتی یک داروی سرماخوردگی یا گلوگرفتگی OTC به کودک زیر سه سال داده می شود، ممکن است منجر به عورض جانبی بسیار شدید در کودک شود. بنابراین، اگر کودک شما ب سرماخوردگی مبتلا شد، بهتر است از درمان های خانگی شروع کنید. اگر مجبور شدید هر گونه دارویی به او بدهید حتما نتحت نظر پزشک باشد.

آسپرین برای کودکان
شاید وقتی سردرد شدید دارید به سراغ آسپرین می روید، اما آسپرین داروی مناسبی برای کودکان محسوب نمی شود. اگر کودکتان تب یا هرگونه بیماری دیگری دارد به هیچ وجه به او آسپرین ندهید. مصرف آن در کودکان ممکن است موجب بروز سندرم ری در کودکان شود و حتی می تواند بر دیگر اندام بدن نیز آسیب برساند.
داروهای دیگری نیز وجود دارند که حاوی اسپرین می باشند و ممکن است از آنها مطلع نباشید مانند سالیسیلات یا استیل سالیسیلیک . بنابراین قبل از آنکه دارویی به کودک خود بدهید به محتویات آن نگاه کنید تا حاوی آسپرین نباشد.

داروهای مربوط به اسهال و استفراغ
در موارد معمول، کنترل اسهال و استفراغ راحت می باشد و تقریبا بیشتر از ساعت طول نمی کشد. با این وجود، اگر حالت تهوع و استفراغ ادامه پیدا کرده است و اگر کودک بعد از گذشت 12 ساعت هنوز حالت تهوع دارد و استفراغ می کند، قبل از دادن هر گونه دارویی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

داروی کودک دیگری را به او ندهید
اگر در خانه بیشتر از یک فرزند دارید و می خواهید دارویی را در شرایط مشابه به کودک بدهید، بدترین کار را با او می کنید. اگر دارویی فقط و فقط برای کودک شما تجویز نشده است به هیچ وجه به او ندهید.

داروهای تاریخ گذشته
داروهایی که تاریخ آنها گذشته است ممکن است اثر بخشی خود را از دست بدهند و تاثیر سمی داشته باشند. مصرف داروی تاریخ گذشته حتی می تواند برای بزرگسالان نیز خطرناک باشد. بنابراین حتی اگر دارویی برای کودک تجویز شده باشد، حتما قبل از مصرف به تاریخ انقضای آن دقت کنید.

قرص ها و داروهای جویدنی
برای کودکان زیر سه سال هرگز نباید از قرص ها و داروهای جویدنی استفاده کرد. مصرف قرص در مودکان زیر سه سال ممکن است موجب خفگی شود. در این گروه سنی فقط باید از داروهای مایع استفاده کرد. اما اگر به هر دلیلی پزشک متخصص قرص تجویز کرده است بهتر است آن را در اب رقیق کنید و به کودک بدهید.

داروهای بزرگسالان
خیلی از ماها فکر می کنیم که دارویی که برای بزرگسالان تجویز می شود تاثیر مشابهی برای کودکان دارد. اما این فکر اشتباه می تواند منجر به بروز مشکلاتی در کودک شود. هرگز دارویی را که برای یک فرد بزرگسال تجویز شده است به کودک ندهید. فقط به یاد داشته باشید دادن هر گونه دارویی به کودک بدون نظر پزشک می تواند موجب مشکلاتی شود که تا آخر عمر پشیمان شوید.

 

منبع: مجله اینترنتی نمونه ها

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز