title
کد خبر: 21699
00
چگونه کالری‌سوزی بیشتری داشته باشیم؟

بسیاری از افراد در تلاش هستند تا کالری سوزی بدنشان را بالا ببرند؛ به نظر شما چه راههایی برای بالا بردن و یا متعادل نگه داشتن سوخت و ساز بدن وجود دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، بسیاری از افراد در تلاش هستند تا کالری سوزی بدنشان را بالا ببرند؛ به نظر شما چه راههایی برای بالا بردن و یا متعادل نگه داشتن سوخت و ساز بدن وجود دارد؟

همه ورزشکاران می دانند که هیچ چیزی نمی‌ تواند جایگزین لذت آزاد شدن اندورفین پس از ورزش بشود، اما شما از لذت قدم زدن و پیاده روی نیز غافل نشوید. دیدن تعداد قدمهای برداشته شده روی ساعت یا برنامه قدم شمار مشوق خوبی است تا قدمهای تان را بیشتر و بیشتر کنید.

متابولیسم چیست؟

متابولیسم همان سوخت و ساز بدن است و شامل فرآیندهای بیوشیمیایی می شود که بدن انسان از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می کند. ثابت نگه داشتن متابولسیم دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ باید همان طور که همه به دنبال تعادل مالی هستیم؛ تعادل متابولیسمی را نیز در شیوه زندگی خود بگنجانیم.

تعداد قدمهای مان در پیاده روی چقدر باید باشد؟

پیشنهاد پزشکان ۱۰ هزار قدم یعنی حدود ۱ کیلومتر بوده است؛ اما مقاله ای که به تازگی در مورد اضافه وزن منتشر شده نشان می دهد که ۱۰ هزار قدم خیلی کمتر از میزان مورد نیاز است.

محققان دریافته اند که ۱۵ هزار قدم پیاده روی در روز می تواند متابولیسم را در حالت تعادل نگه دارد و از مشکلات احتمالی و آسیب رساندن به بدن جلوگیری کند.

به تازگی در یک پژوهش بین میزان سلامتی کارمندهایی که تمام روز پشت میز می نشینند و پستچی ها مقایسه انجام گرفت. می دانید که پستچی ها به سبب شرایط کاری خود زیاد راه می روند تا نامه و بسته را به دست گیرنده برسانند. نتیجه این مقایسه نشان می دهد افرادی که تمام روز پشت میز می نشینند نسبت به دیگران دارای سطح کلسترل و BMI شاخص توده بدنی بالاتر و متابولیسم کمتری هستند.

در حقیقت این بررسی بین ۵۵ کارمند و ۵۶ پستچی صورت گرفته است؛ در این مقایسه دو گروه از مردم با دو شیوه کار کاملاً متفاوت مورد ارزیابی قرارگرفته اند. هرچند نتایج به دست آمده از این تحقیق همه چیز را روشن می کند؛ اما بدون توجه به این نتایج، ۱۵ هزار قدم در روز فایده بسیار زیادی برای سلامتی خواهد داشت.

برای رسیدن به ۱۵ هزار قدم در روز باید هر بار تعداد قدمهای تان را بیشتر و تندتر کنید. شک نکنید که با نشستن طولانی مدت، متابولیسم بدن دچار اختلال خواهد شد. پس پیشنهاد ما را جدی بگیرید و برنامه ریزی ویژه ای برای شروع پیاده روی داشته باشید؛ به عنوان مثال می توانید قدم زدن را بین زمان استراحت، ناهار یا حتی پس از یک ساعت کار انجام دهید، یعنی بلند شده و کمی قدم بزنید.

پس از همین امروز تصمیم تان را بگیرید و با ساکن زندگی کردن و بی تحرکی خداحافظی کنید.

شاخص متابولیسم من چقدر است؟

راه های مختلفی برای تعیین سطح شاخص متابولیسم وجود دارد که بهترین آن، آزمایش دادن است. می توانید در ازای پرداخت مبلغ کمی به مراکز بهداشتی از شاخص متابولیسم خود آگاه شوید؛ اما خودتان هم می توانید به وسیله ماشین حساب، آن را محاسبه کنید.

در آقایان: شاخص متابولیسم = ۸۸٫۳۶۲ + (۱۳٫۳۹۷× وزن به کیلوگرم) + (۴٫۷۹۹ × قد به سانتی‌متر) – (۵٫۶۷۷ × سن به سال)

در خانم ها: شاخص متابولیسم پایه = ۴۴۷٫۵۹۳ + (۹٫۲۴۷× وزن به کیلوگرم) + (۳٫۰۹۸ × قد به سانتی‌متر) – (۴٫۳۳۰ × سن به سال)

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که متابولیسم هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. دلایل بسیاری در میزان سوخت و ساز بدن دخیل هستند؛ مانند سن، که با بالا رفتن سن متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند، یا جنسیت فرد، زیرا سوخت و ساز بدن در مردان بیشتر از زنان است؛ همچنین بارداری، سطح هورمون ها، شکل بدن، میزان مصرف کافئین و شدت فعالیت را فراموش نکنید.

مصرف غذاهای تند نیز متابولیسم بدنتان را بالا خواهند برد؛ برای مثال خوردن فلفل که حاوی کپسایسین است، گرمازا بوده و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

داشتن اندامی عضلانی و لاغر یعنی میزان متابولیسم بدنتان بالا است. پس هرچقدر عضلات بیشتر باشد میزان متابولیسم نیز بیشتر می شود؛ برعکس، افراد چاق متابولیسم بدنشان پایین است.

 

منبع: فیتامین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز