title
کد خبر: 22089
00
 خطر ابتلا به بیماری های ویروسی از طریق انتقال خون وجود نخواهد داشت

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: افزایش صد درصدی آمار اهدا کنندگان مستمر، باعث می شود که تضمین کنیم خطر ابتلا به بیماری های ویروسی از طریق انتقال خون وجود نخواهد داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی اکبر پورفتح اله در مراسم روز جهانی اهدا کنندگان خون که در مرکز انتقال خون وصال برگزار شد، افزود: رمضان امسال بر خلاف سال های گذشته که با مشکل کمبود خون مواجه بودیم با یاری اهداکنندگان مستمر خون از طریق فراخوان موثر توانستیم با ۹ برابر مصرف روزانه کشور وارد ماه مبارک رمضان شویم و در طول این ایام نیز در تهران چیزی حدود ۱۰۰۰ واحد روزانه خون و فرآورده خونی تولید کنیم.

وی با تاکید بر شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، گفت: سال ها است محققین طب انتقال خون رویای به صفر رساندن خطر بیماری های انتقال خون را دارند که این آرزو می تواند با همراهی اهداکنندگان مستمر خون تحقق یابد.

پورفتح اله اضافه کرد: شانس اینکه هر فردی از خانه بیرون بیاید و برنگردد از ۲۰ هزار نفر یک نفر و شانس انتقال عفونت ها در انتقال خون از هر ۵۰ هزار نفر یک مورد است که رخداد نادری به شمار می آید.

وی افزود: ۲۵ درصد از گروه اهداکنندگان ما کسانی هستند که برای اولین بار به مراکز اهدای خون مراجعه می کنند و ۷۵ درصد موارد هپاتیت B ، C و ویروس ایدز نیز در این اهدا کنندگان مشاهده شده، اگر ما این اهداکنندگان را به سمت اهداکنندگان مستمر پیش ببریم سلامت خون ۱۰ برابر افزایش پیدا می کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران همچنین گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر داریم که ۵۲ درصد خون و فرآورده هایی خونی ما را تامین می کنند با افزایش این آمار به صد درصد می توانیم تضمین کنیم خطر ابتلا به بیماری های ویروسی از طریق انتقال خون وجود نخواهد داشت.

پورفتح اله اضافه کرد: با توجه به حمایت های همیشگی اهداکنندگان خون و پتانسیلی که در کشور داریم می توانیم ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون را به یک میلیون اهداکننده افزایش دهیم  و جمعیت اهداکنندگان خون را به همین یک میلیون نفر محدود کنیم.

وی در پایان گفت: باید تشکر ویژه ای کنم از ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر که سال گذشته بیش از یک میلیون واحد خون سالم و ۵۰ درصدخون و فرآورده های خونی کشور را تامین کردند.

مراسم روز جهانی اهداکنندگان با شعار «نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمر بمان»، در مرکز انتقال خون وصال برگزار شد.

 

منبع: مهر

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز