title
کد خبر: 22378
00
توصیه‌های تغذیه‌ای به مبتلایان به بزرگی خوش‌خیم پروستات

اگر مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات هستید، بهتر است از مصرف همه مواد غذایی تهیه‌شده از قندها و آردهای تصفیه‌شده مانند نان سفید و دسرها پرهیز و در مصرف مرغ و تخم‌مرغ هم احتیاط کنید.

به گزارش «بهداشت نیوز»  بزرگی خوش‌خیم پروستات، بزرگ شدن پروستات از نوع غیرسرطانی است. این افزایش اندازه، جریان ادرار را مسدود می‌کند و باعث شکل‌گیری علائم مختلفی می‌شود، ازجمله جریان ادرار متناوب و ضعیف، فشار موقع ادرار، تخلیه ناقص مثانه، میل غیرقابل کنترل و ناگهانی به ادرار کردن و تکرر ادرار. براساس گزارش دانشگاه مریلند، بسیاری از مردان در ۶۰ سالگی به درجات مختلفی از هایپرپلازی یا بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) مبتلا می‌شوند. با این‌حال، تغییرات خاص در رژیم غذایی می‌توانند در این زمینه موثر باشند. مواد غذایی تصفیه‌شده بزرگی خوش‌خیم پروستات می‌تواند به‌واسطه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن شکل بگیرد. خوش‌بختانه، تغییرات غذایی می‌توانند به مقابله با این مشکلات هورمونی کمک کنند. متخصصان به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌کنند که از مصرف همه مواد غذایی تهیه‌شده از قندها و آردهای تصفیه‌شده مانند نان سفید و دسرها پرهیز کنند. علاوه بر این، آنان باید این مواد غذایی را هم از رژیم غذایی خودشان کنار بگذارند: روغن‌های هیدروژنه، غذاهای سرخ‌کردنی، مواد غذایی فرآوری‌شده و انواع هله‌هوله‌ها. حساسیت‌های غذایی روش دیگر برای حل مشکلات هورمونی، پرهیز از مصرف غذاهایی است که علائم حساسیت ایجاد می‌کنند. مردان می‌توانند از رژیم غذایی حذفی برای شناسایی این حساسیت‌های غذایی کمک بگیرند. در این روش، همه مواد غذایی حساسیت‌برانگیز و آلرژی‌زا حذف می‌شوند و هرگونه بهبود در علائم هم با دقت تحت نظارت قرار می‌گیرد. با پیشروی در وضعیت بهبودی هم مواد غذایی حذف‌شده یک به یک، به رژیم غذایی برمی‌گردند. شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا در مردان عبارت‌اند از ذرت، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، مغزهای خام و غذاهای دریایی. به‌علاوه، بسیاری از افراد هم به گلوتن گندم حساسیت دارند. غلات، تخم‌مرغ و مرغ یکی از مطالعات منتشرشده در Urology نشان می‌دهد که علائم بزرگی خوش‌خیم پروستات با مصرف بعضی از مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند. این مواد غذایی عبارت‌اند از غلات صبحانه و نان‌ها، اما ماکارونی‌ها در این گروه قرار نمی‌گیرند. خوردن تخم‌مرغ و مرغ هم علائم BPH را افزایش می‌دهد. اگرچه Urology Channel به مردان سالمند مبتلا به BPH توصیه می‌کند که از محصولات لبنی پرهیز کنند، ‌اما مطالعه ذکرشده هیچ ارتباطی بین این بیماری و مصرف شیر، ماست و پنیر نشان نمی‌دهد. ملاحظات دیگر متخصصان Mayo Clinic به مردان مبتلا به BPH توصیه می‌کند که از نوشیدن مایعات به‌مقدار زیاد خودداری کنند و حدود ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب شبانه، اصلا مایعات ننوشند. علاوه بر این،‌ پرهیز از کافئین می‌تواند علائم BPH را در آنان کاهش بدهد، چون این عنصر باعث افزایش ادرار و تحریک مثانه می‌شود.

 

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز