title
کد خبر: 22387
00
 مرزهای دریایی عامل انتقال بیماری‌های واگیر در کشور

معاون وزیر بهداشت گفت: برای جلوگیری از بروز بیماری و اپیدمی از طریق مرزهای دریایی تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر منعقد شد.

به گزارش «بهداشت نیوز» علی اکبر سیّار‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم امضاء تفاهمنامه‌ بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی‌ کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: مرزهای دریایی و کشتی‌ها می‌توانند عامل انتقال بیماری و اپیدمی به یک کشور باشند، کشتی‌ها می‌توانند حشرات، جوندگان و موادغذایی را با خود حمل کنند که همه اینها به عنوان یک عامل بیماری‌زا شناخته می‌شوند.


وی ادامه داد: علاوه بر کالا‌ها و انتقال عوامل بیماری‌زا از طریق حشرات انسان‌ها نیز که یا خدمه کشتی یا مسافران آن هستند بر روی کشتی‌ها سفر کرده و عامل انتقال بیماری محسوب می‌شوند ما باید عوامل بیماری‌زا مانند دام، موادغذایی و نیروی انسانی را با مراقبت‌های لازم کنترل کنیم علاوه بر این کل کشتی نیز به عنوان یک شهر می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

سیّاری افزود: کشتی مانند یک شهر همه امکانات را در دل خود جای داده و بنابراین همچون یک شهر باید موازین بهداشتی در آن رعایت شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کشورهایی که بیماری و اپیدمی وجود ندارد با سفر کشتی‌ها امکان خطر بیماری در آن‌ها وجود دارد گفت: این تفاهمنامه با سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه اجرای مقرّرات بین‌المللی بهداشتی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها و اپیدمی منعقد شده و سازمان بنادر به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در این زمینه شناخته شده است.

وی افزود: تفاهمنامه منعقد شده حاصل ۲ سال جلسه و کار کارشناسی با کارشناسان و سازمان بنادر و دریانوردی است و امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه شاهد ورود بیماری از مرزهای دریایی به کشور نباشیم.

سیّاری اظهار کرد: در ۱۸۴ کشور دنیا مقررات بین‌المللی بهداشتی رعایت می‌شود که ایران یکی از این ۱۸۴ کشور بوده و انعقاد تفاهمنامه با سازمان بنادر و دریانوردی نشان‌دهنده اجرای این مقررات در کشور ایران است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهداف تفاهمنامه انعقادی بین سازمان بنادر و وزارت بهداشت گفت: این تفاهمنامه به منظور تحکیم همکاری‌های مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت از طریق استفاده متقابل از دانش، تجربیات و امکانات در اختیار ۲ دستگاه اجرایی در جهت بسترسازی و اجرایی نمودن مقررات بین‌المللی بهداشتی در عرصه بنادر و دریانوردی ایران است.

وی ادامه داد: توسعه همکاری‌های مشترک بهداشتی، بهره‌مند شدن طرفین از توانمندی‌های علمی، فنی و اجرایی در راستای مقررات بین‌المللی بهداشتی، همکاری در برگزاری مشترک همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های کارشناسی بازدید‌های محیطی و مانورها، همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و برقراری نظام مراقبت سندرومیک یا هشدار سریع و پاسخ فوری بهداشتی، همکاری در تألیف و تدوین مواد آموزشی از قبیل کتب، نشریات و جزوات، تعیین و اجرای اولویت‌های تحقیقاتی در زمینه مقررات بین‌المللی بهداشتی و تأثیر آن در بحث دریانوردی، توانمندسازی و ایجاد بسترهای مناسب به منظور اجرای این مقررات در بنادر و تدوین ضوابط و مقررات موجود بندری و دریایی به منظور همسویی و هماهنگی قوانین و مقررات ملی از مفاد تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی کشور است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به منظور پیشبرد اجرای مفاد این تفاهمنامه کارگروهی متشکل از کارشناسان خبره منتخب از طرفین تشکیل می‌گرد گفت: نمایندگان سازمان بنادر و معاونت بهداشت با برگزاری جلسات فنی مستمر، اجرای صحیح بندهای تفاهمنامه و انجام تعهدات را پیگیری می‌کنند، همچنین جلساتی راهبردی با حضور مدیران ارشد یا کارشناسان طرفین در موضوعات تخصصی برگزار می‌شود و یک تیم نظارتی بر نحوه اجرای مصوبات نظارت می‌کند و هر ۶ ماه گزارشات مستند به مقامات ارائه می‌شوند.

وی با اشاره به تعهدات معاونت بهداشت در این تفاهمنامه عنوان کرد: همکاری لازم در برگزاری جلسات کارگروه و آموزشی مورد نیاز و برگزاری بازدید‌های میدانی و عملیاتی و استفاده از توانمندی‌های معاونت بهداشت جهت اجرایی شدن مقررات بین‌المللی بهداشتی، مبادله داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز به منظور اجرای این مقررات در عرصه بنادر و دریانوردی و فعال سازی و تقویت ساختارهای اجرایی و تجهیزا‌تی پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی در بنادر کشور از تعهدات معاونت بهداشت وزارت بهداشت در این تفاهمنامه است.

گفتنی است؛ این تفاهمنا‌مه از امروز تا ۵ سال ادامه خواهد داشت و تمدید و ادامه این تفا‌همنامه با توافق نمایندگان طرفین و موافقت سازمان بنادر و معاونت بهداشت وزارت بهداشت تمدید خواهد شد.

آمادگی وزارت بهداشت و سازمان بنادر به منظور پیشگیری از بروز همه‌گیری و اپیدمی در کشور

گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مراسم امضاء تفاهمنامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت که در این وزارتخانه برگزار شد گفت: مقررات بین‌المللی بهداشتی درباره پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از طریق مرز‌ها از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران نیز به این مقررات پایبند است.

وی ادامه داد: این مقررات به این منظور تدوین شده که هر جا خطری برای سلامت مردم از طریق مرز‌ها وجود داشته باشد از آن‌ها پیشگیری شود و اگر اتفاقی رخ داد ببینیم چطور می‌توان با آن برخورد کرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: ۲۱۴ کشور این مقررات بین‌المللی بهداشتی را امضاء کرده‌اند و کشورهای متعهد در داخل سرزمین خود باید به صورت همکاری بین بخشی در راستای اجرای این مقررات اقدامات لازم را انجام داده و ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند.

گویا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کرده و متولی اجرای آن وزارت بهداشت است که موظف شده با سازمان‌های ذی‌نفع همکاری لازم را انجام داده و این مقررات را اجرایی کنند.

وی با اشاره به خطراتی که از طریق مرز‌ها سلامتی مردم کشور را تهدید می‌کند گفت: هر بیماری که توان ایجاد همه‌گیری داشته باشد و بتواند از طریق انسان، دام، گیاه یا کالا از کشوری به کشور دیگر منتقل شده و باعث ایجاد همه‌گیری شود در راستای اجرای مقررات بین‌المللی بهداشتی برنامه‌هایی برای آن باید تعیین شود.

وی ادامه داد: امروز بین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت تفاهمنامه‌ای برای پیشگیری، پیش‌بینی، آمادگی، مواجهه و پاسخ‌دهی و واکنش فوری و در صورت لزوم پاکسازی بیماری‌ها بین دو سازمان منعقد شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: بیماری‌هایی که می‌توانند از طریق غذا یا آب منتقل می‌شوند مانند وبا، بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا که از طریق دستگاه تنفسی می‌تواند انسان را درگیر کرده و از طریق مرز‌ها منتقل شوند برخی از خطراتی هستند که سلامت مردم را ممکن است از طریق مرزهای آبی به خطر بیاندازند، علاوه بر این بیماری‌هایی وجود دارند که از طریق آب موجود در کشتی‌ها ممکن است انتقال پیدا کنند کشتی‌ها وقتی به بنادر رسیده و لنگر می‌اندازند ذخیره آبی همراه خود دارند که به آن آب توازن گفته می‌شود اگر کشتی وارد یکی از بنادر کشور ما شود به دلیل امکان انتقال بیماری از طریق این آب امکان تخلیه آب بدون اجازه سازمان بنادر و دریانوردی کشور و مسئولان حوزه دریایی وجود ندارد.

گویا تصریح کرد: آب موجود در کشتی‌ها می‌تواند بطور بالقوه عامل بیماری‌زایی داشته باشد و منجر به همه‌گیری در یک کشور شود به عنوان مثال سال‌ها قبل یک کشتی از هندوستان در پرو لنگر انداخت و آب موجود در کشتی تخلیه و منجر به همه‌گیری وبا در این کشور شد.

وی افزود: از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حساسیت‌های لازم به منظور کنترل و پیشگیری از همه‌گیری بیماری در کشور صورت می‌گیرد و وزارت بهداشت با همکاری سازمان بنادر اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری‌ها و خطرات تهدید‌کننده سلامتی در مرزهای آبی شمالی و جنوبی کشور متفاوت است گفت: در مناطق جغرافیایی مختلف تهدیدات متفاوتی وجود دارند که این موضوع بستگی به شرایط محیطی و دریای مشترک بین کشورها دارد به همین دلیل هر کدام از مرزهای دریایی نیازمند تمهیدات خاصی به منظور پیشگیری از بروز بیماری و همه‌گیری است.

گویا عنوان کرد: ضمن امضای این تفاهمنامه دستورالعمل‌هایی ارائه شده که حاصل ۲ سال کار کارشناسی با همکاری نیروی دریایی کشور است و این دستورالعمل‌ها برای راهنمای کار در تمام بنادر ایران بوده که علاوه بر این دستورالعمل‌ها به کارشناسان ارائه شده و افزون در دوره‌های بین‌المللی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر امکان انتقال بیوتروریست از طریق مرزهای آبی کشور گفت: مقررات بین‌المللی بهداشتی در مورد هر خطر بهداشتی فارغ از عمدی و غیر‌عمدی بودن آن بوده و هیچ تفاوتی بین خطرات احتمالی وجود نداشته و یک راهنمای فراگیر برای همه مخاطرات در زمینه سلامتی مردم محسوب می‌شود.
 
 
تاکنون عامل بیماری زا از مرزهای آب وارد کشور نشده است
در ادامه این مراسم محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: بنادر باید با دقت کافی از نظر وجود بیماری‌های واگیردار تحت کنترل باشند تا این بیماری‌ها از طریق انسان، دام و یا کالا به کشور وارد نشوند، البته تا امروز چنین اتفاقی در بنادر کشور رخ نداده است.

 سعیدنژاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر دو عضو سازمان جهانی هستند که در ارتباط با کنترل عوامل بیماری‌زا و بیماری‌های واگیردار و ... دقت کافی دارند.

معاون راه و شهرسازی گفت: کشتی‌ها در بنادر ایران بدون اجازه سازمان بنادر، مجوز تخلیه آب توازن را ندارند و بنادر به‌عنوان مبادی ورودی امن کشور لازم استبه طورمستمر از نظر بهداشتی مورد بررسی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: کشتی‌ها و دریانوردانی که وارد بنادر ما می‌شوند، قبل از پهلوگیری قرنطینه و بازرسی می‌شوند البته از سال ۹۰ مصوبه‌ای در زمینه ارتقای سطح بهداشتی و قرنطینه در بنادر کشور داریم.

سعیدنژاد گفت: امن کردن واردات کالا و نیروی انسانی از نظر بهداشتی و سرعت عمل دادن به عملیات تخلیه و بارگیری، پهلوگیری و جلوگیری از تأخیر را از اهداف تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت است علاوه بر این تشکیل کمیسیون‌های مشترک دائمی بین طرفین برای پیگیری نکات جدید نیز مدنظر است و تلاش می‌کنیم در قالب این تفاهم‌نامه بنادر کشور از نظر بهداشتی هرچه بیشتر امن‌تر شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه امضا تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به آمادگی بنادر جنوبی ایران در زمینه تبادل کالا به کشور قطر به دنبال بسته شدن مرزهای کشور عربستان گفت: تمام بنادر جنوبی ایران از امکانات خوبی در زمینه حمل و نقل برخوردارند و آمادگی کامل برای تبادل کالا و پذیرش مسافر داریم و تردد بیشتری از این بنادر کشورمان به بنادر و کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌شود.
 
وی در ادامه عنوان کرد: ترددهای زیادی از بنادر جنوبی کشور به مقصد قطر، امارات و کویت انجام می‌شود وافزایش تردد به قطر کار جدیدی نیست و، زیرا تردد‌ها از کشور ما به قطر از گذشته زیاد بوده و این روند ادامه خواهد داشت
 
 سعیدنژاد ادامه داد: آمادگی داریم هر کشوری مثل قطر بتواند از بنادر کشور ما کالای ترانزیتی خود را عبور دهد یا بنادر کشور ما را به‌عنوان مقصد انتقال کالا انتخاب کند علاوه بر این بنادر ما فاصله ۷ تا ۸ ساعتی با قطر دارند و امکان ارائه خدمات به کشتی‌های قطری در بنادر بوشهر، دیر، کنگان و لنگه وجود دارد و اکنون نیز این خدمات روزانه انجام می‌شود و به نظرمی رسد هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.
 
وی با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد با هندی در زمینه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار افزود: با هند دو قرارداد منعقد کرده‌ایم که یک قرارداد مربوط به تامین منابع مالی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است و یک فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری داریم و در حال انتخاب پیمانکار سازنده و مشخصات فنی هستیم و تلاش می‌کنیم از صنایع داخلی استفاده کنیم و محدودیتی برای اجرای این قرارداد وجود ندارد.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: از ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس ۸۰ میلیون دلار آن گشایش اعتبار شده است، قرارداد دوم ما با هندی‌ها قرارداد سرمایه‌گذاری است و هندی‌ها باید تجهیزات مورد نیاز توسعه بندر چابهار را خریداری کنند.
 
وی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته قرارداد هندی‌ها سختگیری‌های ما در مورد مشخصات فنی بود، افزود: به خاطرسخت‌گیر‌های ایران برای تنظیم مشخصات قراردادهای فنی، نمایندگان سازمان بنادر در تمام قراردادهای فنی و مناقصه‌های مشارکت حضور دارند.
 
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوری ادامه داد: فرآیند انعقاد قرارداد خرید تجهیزات انجام شد و هندی‌ها پیمانکار پروژه را انتخاب کرده‌اند که به خاطر سخت‌گیر‌های طرف ایران برای تنظیم مشخصات قراردادهای فنی نمایندگان سازمان بنادر در تمام قراردادهای فنی و مناقصه‌های مشارکت حضور دارند.
 
سعیدنژاد گفت: در چند وقت اخیر کشتی‌ها مستقیم از هند به بندر چابهار آمده‌اند و خط مستقیم راه‌اندازی شد، گفت: قبلاً کالای هندی از طریق بنادر جنوبی خلیج‌فارس به ایران می‌آمد.
 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما برای جذب هندی‌ها به بندر چابهار این است که خط مستقیم بین بنادر ایران و هند برقرار شود، گفت: امروز با افزایش ارتباطمان با هندی‌ها خط مستقیم بین بندر چابهار و هند ایجاد شده و دومین کشتی کانتینری از هند وارد بندر چابهار شد که این در تاریخ عملکرد بندر چابهار بی‌نظیر بوده، زیرا پیش از این کشتی‌ها از بندر هند به بنادر جنوبی حوزه خلیج فارس تردد می‌کردند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز