title
کد خبر: 22397
00
 اسکیزوفزنی چه نوع بیماری است

در بیشتر موارد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در کنار خانواده زندگی می کنند . گاهی نیز رفتارهایی از اعضای خانواده یا مراقبین سر می زند که باعث هیجانی شدن زیاد در بیمار گشته و منجر به عود بیماری و بستری شدن مجدد می گردد .

به گزارش «بهداشت نیوز» یکی از بیماری های روانی<mental illnesses> بسیار خطرناک بوده که از زمان های قدیم نیز گزارش هایی در رابطه با بروز این بیماری در افراد داده شده است.
در اینباره با دکتر بهمن دیه جی ، روانپزشک به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید.
وی در ابتدا گفت: اسکیزوفرنی یک بیماری عمده روانپزشکی محسوب می شود که شیوعی در حدود یک درصد در جمعیت عمومی دارد . بررسی های میدانی در ایران نیز شیوعی نزدیک به یک درصد را نشان داده است ، یعنی حداقل پانصد هزار بیمار مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی در کشور وجود دارد .

دکتر دیه جی در ادامه بیان کرد : در بیشتر موارد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در کنار خانواده زندگی می کنند . گاهی نیز رفتارهایی از اعضای خانواده یا مراقبین سر می زند که باعث هیجانی شدن زیاد در بیمار گشته و منجر به عود بیماری و بستری شدن مجدد می گردد .
این روانپزشک در پاسخ به این پرسش که اعضای خانواده یا مراقبین بیماران اسکیزوفرنی باید از انجام چه رفتارهایی پرهیز کنند، گفت : افرادی که با بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی زندگی می کنند ، ازانجام شش رفتار زیر بپرهیزید :

1- همه کارهای روزمره بیمار را تمام و کمال انجام ندهید بلکه قسمت هایی از آن را به خود بیمار واگذار نمایید.

2- در جمع خانواده یا دوستان ، انحصاری روی بیمار تمرکز نکنید .

3- وقتی بیمار در حال صحبت کردن است سرزده و ناخواسته وسط مکالمه وی نپرید.

4- رفتارهایی که نشان می دهد که مراقب حتی حاضر است برای بیمار خود را قربانی نماید مناسب نیست به عبارت ساده تر ، فداکاری بی مورد نکنید .

5- از گفتن انگیزه ها و احساسات آرمان گرایانه برای بیماران بپرهیزید.

6- وقتی بیمار از احساسات خود می گوید با گریه گردن وارد هیجان بیمار نشوی

 

منبع: آفتاب نیوز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز