title
کد خبر: 22543
00
 درمان آفت دهانی

. در تمام موارد درمانی ابتدا باید عوامل شناخته شده تشدیدکننده یا ایجادکننده ضایعات را قطع و بهداشت دهانی را کاملا رعایت کرد.

به گزارش «بهداشت نیوز» کوتاه کردن مدت زمان لازم برای بهبود ضایعات قبلی و جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید است.آفت درمان قطعیای ندارد. درمان آفت راجعه (برگشت پذیر)، برطرفکردن عواملی است که باعث صدمه و تحریک مخاط دهان میشوند. در تمام موارد درمانی ابتدا باید عوامل شناخته شده تشدیدکننده یا ایجادکننده ضایعات را قطع و بهداشت دهانی را کاملا رعایت کرد.

به گزارش شفا آنلاین:اگر در یک فرد بالغ آفت شروع یا تشدید شود، باید به وجود یک عامل زمینهای شک کرد.
اگر به ارتباطی میان بروز آفت و مصرف یک ماده غذایی مشکوک هستید، باید از رژیم غذایی بیمار حذف شود.

آنتی سپتیکها :
مواد آنتی سپتیک به صورت دهانشویه مایع یا ژل در کاهش موقت عفونت ثانویه مفیدند و گزارشات زیادی از اثرات مفید دهانشویه در درمان آفت وجود دارد. کلرهگزیدین می تواند دوره زخمها را کوتاه و فواصل بین آفتهای عودکننده را زیاد کند اما نمی تواند مانع عود زخمها شود.

داروهای بی حس کننده :
استفاده از شربت دیفن هیدرامین و شربت آنتی اسید یا هیدروکسیدآلومینیوم به نسبت مساوی قبل از غذا درد بیماران را کاهش میدهد. همچنین نگه داشتن یک قاشق چایخوری محلول زایلوکائین 2 درصد برای چند دقیقه در دهان از شدت درد میکاهد.

استروییدهای موضعی و سیستمیک :
این گروه داروها با اعمال اثر ضدالتهابی و بلوک لنفوسیتها نقش خود را در درمان آفتهای دهانی ایفا میکنند. شایعترین داروهای استروییدی که به صورت موضعی در دهان استفاده میشوند، هیدروکورتیرون هموسوکسینات و تریامسینولون استوناید هستند.استفاده از استروییدها به صورت سیستمیک در درمان آفت های کوچک اندیکاسیون ندارد و فقط در درمان آفتهای ماژور و در موارد شدید و برای دوره محدود تجویز میشود.

آنتی بیوتیکها :
استفاده از آنتی بیوتیکها روشی موثر در تسکین علایم ایجاد شده توسط عفونت ثانوی است. دهانشویه های حاوی تتراسیکلین یا کلرتتراسیکلین اغلب درد را کاهش می دهند و به دنبال کولونیزاسیون کمتر محیط، زخمها سریعتر بهبود می یابند، ولی این درمان در عود زخم ها بیتاثیر است.

داروهای تنظیم کننده ایمنی :
لوامیزول :
این دارو مشتق ایمیدازوتیازول صناعی و محرک دستگاه ایمنی است. در ضایعات آفتی نیز اثرات مثبت به اثبات رسیده اند.

سوکرالفیت (Sucralfate) :
مقایسه اثر سوسپانسیون دهانی سوکرالفیت و دارونما، دوره درد کوتاهتر و زمان لازم برای بهبود کمتری را در گروه استفاده کننده از سوکرالفیت نشان داده است.

کولشیسین:
این دارو میتواند از عود ضایعات جلوگیریکند یا از شدت آنها بکاهد.
آزاتیوپرین
گاماگلوبولین

درمانهای متفرقه :
تجویز داروهایی نظیر دیکروموگلیکات، پنتوکسیفیلین، سولفاتروی و تاکرولیموس موضعی در درمان آفتهای دهانی موثر گزارش شدهاند. البته اثبات اثربخشی آنها هنوز به بررسی نیاز دارد.

پزشک آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پیمان
1396/03/26 - 11:150 0
بهترین روش برای درمان سریع آفت های دهانی که قدیمی ها استفاده می کردند مالیدن مقداری رب انار به محل آفت به تعداد سه چهار دفعه می باشد که واقعا آفت را در مدت کمتر از نصف روز درمان میکند.
رضا
1396/03/26 - 14:220 0
برا من که فقط خمیر تریامسیلیون دهانی یا همون تریادنت جواب میده فقط
اینستاگرام بهداشت نیوز