title
کد خبر: 22593
00
 خطراتی جدی‌تر از سقوط که جان شما را در سفرهای هوایی تهدید می‌کند

اکثر افراد جدیترین خطر در سفرهای هوایی را سقوط می‌دانند، اما کارشناسان و افراد متخصص عوامل خطرزای دیگری را هم در این دسته بندی نام می‌برند که برای سلامت انسان‌ها بسیار خطرناک است.

به گزارش «بهداشت نیوز» کارشناسان هشدار می‌دهند تمامی مسافران و کادر پروازی درحین پرواز در معرض کمی از تابش اشعه‌های کیهانی قرار می‌گیرند، این به دلیل رقیق بودن هوا درارتفاعی است که هواپیما پرواز می‌کند.

 
هر چه از سطح زمین به سمت لایه‌های بالایی جو هواپیما پرواز می‌کند به دلیل رقیق شدن هوا میزان منحرف شدن اشعه‌های کیهانی به ویژه از سوی خورشید کمترمی شود و بدن بیشتر در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد.
 
این وضعیت برای فضانوردان بسیار شدید‌تر است، زیرا آنها به طور کامل در معرض اشعه‌های کیهانی قرار دارند به همین دلیل از تجهیزات بسیار پیشرفته در لباس فضانوردی استفاده شده است تا میزان این آسیب را کاهش دهد.
 
بروز بیماری‌های خطرناک در نتیجه دریافت اشعه‌های کیهانی خود یکی از بزرگترین چالش‌ها برای ارسال فضانورد به سفرهای طولانی مدت از جمله سفربه سیاره مریخ است و دانشمندان امیدوار هستند با پیشرفت فناوری‌ها بتوانند راهکارهای جدیدی برای مراقبت از فضانوردان در مقابل اشعه‌های کیهانی پیدا کنند.
 
اقامت در فضا برای طولانی مدت می‌تواند فضانوردان را با مشکلاتی مانند آب مروارید، ابتلا به انواع سرطان و نیز بیماری‌های قلبی عروقی مواجه کند.
 
خلبانان بیشتر از سایرین در پروازهای هوایی در معرض دریافت اشعه‌های کیهانی هستند، براساس تحقیقات اشعه‌ای که به کابین خلبان برخورد می‌کند مانند قرار گرفتن برای طولانی مدت در تخت‌های برنزه کننده است.
 
کارشناسان دریافتند هر یک ساعت پروازی که خلبان در ارتفاع ۳۰ هزار فوتی انجام می‌دهد به اندازه بیست دقیقه قرارگرفتن در تخت‌های برنز کننده است به همین دلیل خلبانان باید مراقبت‌های بهداشتی دقیقی از پوست و چشمان خود انجام دهند.
 
با وجود استفاده از تکنیک‌های پیشرفته برای جلوگیری از انتقال اشعه‌های کیهانی به درون کابین خلبان و ساخت شیشه از جنس پلاستیک پلی کربنات یا شیشه کامپوزیت چند لایه، اما این شیشه‌ها به طور کامل اشعه UV-A را مسدود نمی‌کند.
 
کارشناسان احتمال ابتلا به سرطان ملانوما را در خلبانان و کادر پروازی بالا می‌دانند، زیرا اشعه‌های کیهانی باعث تخریب و آسیب به DNA سلول‌های پوستی می‌شود.
 
علاوه بر سرطان این اشعه‌ها می‌تواند باعث پیری پوست و از دست رفتن مایعات موجود در سلول‌های پوستی شود.
 
بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی درحال ساخت تجهیزات جدید برای حفاظت از جان خلبان ها، کادرپروازی و مسافران هستند تا مانع نفوذ اشعه‌های کیهانی به درون هواپیما شوند.
 
میزان اشعه دریافتی بدن خلبان در طول سال‌ها پرواز با میزان اشعه دریافتی بازماندگان جنگ‌های اتمی یکسان است و می‌تواند علاوه بر سرطان پوست باعث ابتلا به سایر بیماری‌ها نیز شود.
 
علاوه بر خلبان‌ها، کادر پزشکی که با دستگاه‌های پرتو زا کار می‌کنند نیز در معرض دریافت اشعه هستند و این می‌تواند باعث ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مرگبار شود.
 
براین اساس کارشناسان به افرادی که پوستی حساس دارند، سالمندان و نیز افرادی که توده‌های مشکوک به سرطان بر روی پوست بدن خود دارند توصیه می‌کنند تا حد امکان از سفرهای هوایی خودداری کنند، زیرا می‌تواند باعث تشدید شدن عارضه و احتمال بروز سرطان در بدن آنها شود.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز