کد خبر: 22669
ف
مبارزه با ام اس با معجزه‌ای به نام ورزش
ورزش در آب سرد برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع از گرم شدن بدن می شود و این امکان را به آنها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که در محیط خشکی قادر به انجام آنها نیستند انجام دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، ورزش در آب سرد برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع از گرم شدن بدن می شود و این امکان را به آنها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که در محیط خشکی قادر به انجام آنها نیستند انجام دهند.

 در این که فعالیت بدنی منظم برای روح، جسم و ذهن مفید است هیچ شکی نیست. همانطور که در تحقیقات مختلف نشان داده شده است، ورزش سبب کمک به کنترل فشار خون، وزن، افزایش سطح کلسترول مفید یا HDL و بهبود خلق و خو می کند که نتیجه آن کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و افسردگی است.

به علاوه ورزش می تواند از بدن در برابر پوکی استخوان، سکته، از دست دادن حافظه و برخی از انواع سرطان محافظت کند. اما اهمیت ورزش در زندگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس چقدر است؟

با توجه به مطالعات انجام شده انجام ورزش های هوازی یا همان ایروبیک موجب افزایش توان عضلانی بیماران، بهبود عملکرد مثانه ها و روده ها، کاهش علائمی مانند خستگی و افسردگی، گرفتگی عضلات و عدم تعادل بیماران و در نهایت بهبود عملکرد مثانه ها و روده ها، کاهش علائمی مانند خستگی و افسردگی، گرفتگی عضلات و عدم تعادل بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می شود.

باید توجه داشت که برای دستیابی به مزایای ذکرشده ورزش باید به صورت منظم و مداوم و جزئی از برنامه روزانه فرد باشد، در غیر این صورت موثر نخواهدبود.

ورزش مناسب با خودتان را انتخاب کنید

ورزش احتیاج به ساعت معینی ندارد. ۲۰ دقیقه ورزش سبک در روز می تواند به اندازه ساعت ها ورزش سخت برای بدن مفید باشد. حتی می توانید ورزش را در چند مرحله کوچک تر و در طول روز تقسیم کنید. استفاده از یک برنامه ورزشی منظم و ثابت تنها راه حفظ اثرگذاری ورزش است. اگر احساس کردید قدرت بدنی سابق را ندارید و قادر به انجام کارهایی که در گذشته انجام می دادید، نیستید، تسلیم نشوید.

شما با کمک و راهنمایی افراد متخصص می توانید مناسب ترین ورزش را با توجه به شرایط بدنی تان انتخاب نمایید.

برخی افراد ترجیح می دهند در رشته هایی شرکت کنند که نیاز به کار گروهی و رقابت نداشته باشد. شنا و پیاده روی برای این افراد گزینه مناسبی است اما برخی افراد روحیه مبارزه و رقابت طلبی بالایی دارند، برای این افراد ورزش های تیمی و گروهی مناسب است. انجام حرکات ورزشی در منزل به اندازه شرکت در ورزش های گروهی و کلاس های ورزشی جذاب نیست اما برای برخی از افراد می تواند گزینه خوبی باشد.

اصولی ورزش کنید

برخی از بیماران ممکن است هنگام ورزش دچار علائمی مانند تاری دید، بی حسی یا احساس گزگز شوند که به خاطر افزایش دمای بدن است و با سرد کردن بدن علائم برطرف می شود. برای پیشگیری از بروز چنین علائمی توصیه می شود بیماران هنگام ورزش از نوشیدنی های خنک استفاده کنند و در محیطی ورزش کنند که دارای وسایل تهویه مناسبی باشد.

همچنین توصیه می شود به منظور رعایت احتیاط بهتر است فردی آشنا به اصول پزشکی در محل حضور داشته باشد.

از جمله توصیه های مرتبط با ورزش کردن برای بیماران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    از انجام ورزش های سنگین اجتناب کنید.

•    ضربان قلب و تنفس خود را در محدوده نرمال حفظ کنید.

•    نوع ورزش را با توجه به حالات و نوسانات بیماری تغییر دهید.

•    دیده شده است استفاده همزمان ورزش و دارو خصوصا در افرادی که از داروهای ضدگرفتگی عضلات استفاده می کنند، نتایج خوبی به همراه دارد.

•    ورزش های ایمن ار انتخاب کنید.

•    در ابتدا با ورزش های سبک و آهسته شروع کنید و کم کم مدت و شدت آن را افزایش دهید.

•    شب ها به اندازه کافی بخوابید.

•    چند ساعت قبل از ورزش نیز بخوابید.

•    هر زمان که احساس خستگی کردید، به اندازه یک ربع استراحت کنید.

•    بدن خود را سرد نگه دارید. توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون می تواند منجر به کاهش بروز علائمی مانند تاری دید شود.

اهداف واقع گرایانه داشته باشید

توجه داشته باشید حتی افراد سالم نیز سریعا بعد از آغاز یک دوره ورزشی نتایج مطلوبی نمی گیرند بنابراین برای مشاهده اثرات ورزش در توان و روحیه تان به خودتان فرصت دهید. اگر مدت کوتاهی ورزش نکردید، ممکن است حدود شش هفته طول بکشد تا قدرت عضلات به حالت اولیه برگردد. ناامید نشوید زیرا این امر یک حالت طبیعی است و برای همه این اتفاق می افتد.

بعد از تایید پزشک تان دوباره ورزش را شروع کنید. بعد از هر دوره عود و حمله بیماری، به صورت طبیعی توان عضلات کاهش می یابد، صبر پیشه کنید و تمرینات خود را آهسته و پیوسته انجام دهید تا بدن به حالت اولیه بازگردد.

گزینه های مناسب برای مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس

حوضچه آب سرد:

ورزش در آب سرد برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع از گرم شدن بدن می شود و این امکان را به آنها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که در محیط خشکی قادر به انجام آنها نیستند انجام دهند.

مثلا افرادی که نمی توانند پاهای خود را به صورت طبیعی حرکت دهند می توانند در آب پیاده روی کنند که تاثیرات روحی و جسمی خوبی برای بیماران به همراه دارد. به کار بردن جلیقه نجات و تخته شنا می تواند گزینه های کمکی مناسبی برای بیماران باشد.

تمرین با وزنه

تمرین با وزنه و دستگاه های بدنسازی می تواند جزء گزینه های پیشنهادی باشد. توصیه می شود در ابتدا تمرین را با وزنه های سبک تر و یا حتی بدون وزنه شروع شود. توصیه می شود تمرینات سنگین را که امکان انجام آن در یک روز نبود تقسیم نمایید مثلا روز اول فقط تمرینات عضلات بالاتنه و روز بعد تمرینات عضلات پایین تنه را انجام دهید.

حرکات کششی

ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی است می تواند سبب آرام کردن بدن شود.بسیاری از بیماران که دچار سفتی عضلانی و یا کاهش دامنه حرکاتی بودند، با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند.

پیلاتس

این ورزش نیز مانند یوگا دارای تمریناتی است که سبب تقویت جسمانی و روانی می شود و به تازگی در بین بیماران رواج پیدا کرده است. مبنای این ورزش افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلات با حرکات کنترل شده است. تاکید این ورزش تمرکز، دقت، کنترل تنفس و حرکات روان است.

ایروبیک یا ورزش های هوازی

در گدشته عقیده بر این بود که ورزش سبب تشدید خستگی و ضعف عضلات در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می شود اما تحقیقات اخیر نشان داده است که نه تنها چنین باوری درست نیست بلکه انجام ورزش های هوازی، سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش علائمی مانند خستگی و ضعف می شود.

تمام حرکات یا ورزش هایی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود هوازی محسوب می شود. انجام ۱۵ دقیقه ورزش هوازی در روز مطلوب است. توجه نمایید اگر با انجام ورزش های هوازی زود خسته می شوید می توانید حرکات را به سه بخش پنج دقیقه ای در طول روز تقسیم نمایید.

در نهایت همان طور که علائم و پیشرفت بیماری در افراد مختلف متفاوت است، میزان پاسخ دهی بدن نیز به ورزش هم در بین افراد متفاوت است.

به یاد داشته باشید که ورزش برای مبارزه و غلبه بر گرفتگی عضلانی، ضعف، خستگی و یا هر عارضه دیگری از بیماری نیست، بلکه فرصتی است برای داشتن بدنی سالم و لذت بردن از زندگی. شما باید تمام سعی خود را کنید تا فعال باشید. فعالیت های را انتخاب نمایید که از آنها نهایت لذت را می برید.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • خارج کردن آب از گوش با چند روش ساده
  • قد کوتاها سنگ پا یادشون نره!+فواید شگفت انگیز سنگ پا!
  • 21 روش برای سوزاندن 300 کالری! + اینفوگرافیک
  • خطری که در کمین زنان لاغر است
  • عکس/خانم های بازیگر در اکران یک فیلم
  • درمان شب‌ادراری با توصیه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا
  • علائم کم خونی فقر آهن در کودکان وبزرگسالان/اینفوگرافیک
  • مشکلی که در آینده برای این خانم ها بوجود می آید!
  • کاهش برخی درد های پس از جراحی با این نوشیدنی
  • اگر پایتان بوی بد می دهد، بخوانید + اینفوگرافیک
  • میوه‌ای که شیمی درمانی می‌کند!
  • بیماری خاموش یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی
  • عکس/ تیپ متفاوت یکتا ناصر در اکران یک فیلم
  • در مورد مشکلات مفاصل و ستون فقرات بیشتر بدانید
  • انتخاب رشته مجدد دانشگاه آزاد آغاز شد
  • افراد چاق در معرض کمبود این ویتامین هستند !
  • آنچه قبل از ورزش کردن باید بدانید
  • علل اصلی ایجاد کننده آسم
  • این بیماری به سرعت از حیوان به انسان منتقل می شود!
  • ترک سیگار باعث این مزیت در سالمندی می شود
  • جایگاه سیستم بازار خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور
  • تاثیر عفونت لثه در بروز این بیماری ها
  • نوزادانی که این شرایط را دارند ، در معرض کم شنوایی هستند !
  • گروه های غذایی که نباید هنگام سرگیجه مصرف کنید!
  • سوء‌استفاده به نام دین به زیان مردم
  • چگونه فرد گرما زده را بشناسیم و چگونه او را درمان کنیم ؟/اینفوگرافیک
  • چرا باید فشارخون را صبح‌ها کنترل کنیم؟
  • چگونه در نیمه های شب و بعد از پریدن از خواب دوباره بخوابیم؟
  • علت اصلی مرگ درحوادث رانندگی چیست؟
  • سن طلایی درمان اوتیسم ۳ تا ۵ سال
  • راه های پیشگیری از کم کاری تیروئید نوزادان
  • عوامل کمبود برخی موادمغذی ضروری
  • قوانین و راهکارهای مبارزه با خشونت در خانواده
  • مادرم با نگرانی‌هایش آرامشم را گرفته!
  • تشخیص وتایید مرگ مغزی در کدام مرکز صورت می پذیرد؟
  • تبلیغات ماهواره ای ترک اعتیاد وجاهت درمانی ندارد
  • هشدار نسبت به وقوع روزانه حداقل یک یا 2 مورد «کودک‌آزاری» درحاشیه شهرها
  • بهبود روند تشخیص بیماری با استفاده این دستگاه
  • طرز تهیه انواع آبگوشت
  • در صورت انفجار هسته ای؛ فرار یا قرار؟
  • دلایل روانشناختی مقاومت دختران در ازدواج
  • چند نوع مصرفی و گرایش زنان به مواد مخدر نگران کننده است
  • ۵ هدیه مناسب برای کودکان یکساله
  • 3 هزار تخت دیالیز نو در راه است
  • افزایش ابتلا به افسردگی در کودکان مبتلا به «تیک»
  • تربیت اجتماعی دانش آموزان اساس یادگیری است
  • مذاکره در خانواده را یاد بگیرید
  • تعرفه خدمات پس از فروش به 40 دستگاه تجهیزات پزشکی می رسد
  • نحوه ی تقویت اراده از کودکی
  • گفت‌وگو با دختر ۱۳ ساله قاتل «آتنا»
  • آخرین اخبار
  • مهاجرت مغزها این بار در دانش‌آموزان
  • گفت‌وگو با دختر ۱۳ ساله قاتل «آتنا»
  • سوالات قبل از ازدواج
  • ویلچر های خود راننده به زودی در بیمارستان ها و فرودگاه ها
  • پلنگ ایرانی یک قدم تا انقراض!
  • وزیر بهداشت :شرایط بهداشتی و درمانی در شهرهای اطراف تهران، مناسب نیست
  • چگونه در نیمه های شب و بعد از پریدن از خواب دوباره بخوابیم؟
  • مذاکره در خانواده را یاد بگیرید
  • مقابله با درمانگران زخم بدون مجوز
  • ۳ رفتار جایگزین قهر کردن برای متاهل‌ها
  • نحوه ی تقویت اراده از کودکی
  • این بیماری به سرعت از حیوان به انسان منتقل می شود!
  • تعرفه خدمات پس از فروش به 40 دستگاه تجهیزات پزشکی می رسد
  • اهدای ده دستگاه دیالیز به بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم
  • بهبود روند تشخیص بیماری با استفاده این دستگاه
  • تربیت اجتماعی دانش آموزان اساس یادگیری است
  • سن طلایی درمان اوتیسم ۳ تا ۵ سال
  • دلایل روانشناختی مقاومت دختران در ازدواج
  • ۵ هدیه مناسب برای کودکان یکساله
  • مادرم با نگرانی‌هایش آرامشم را گرفته!
  • هشدار نسبت به وقوع روزانه حداقل یک یا 2 مورد «کودک‌آزاری» درحاشیه شهرها
  • افزایش ابتلا به افسردگی در کودکان مبتلا به «تیک»
  • 3 هزار تخت دیالیز نو در راه است
  • عوامل کمبود برخی موادمغذی ضروری
  • تبلیغات ماهواره ای ترک اعتیاد وجاهت درمانی ندارد
  • چند نوع مصرفی و گرایش زنان به مواد مخدر نگران کننده است
  • آنچه قبل از ورزش کردن باید بدانید
  • بیماری خاموش یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی
  • انتخاب رشته مجدد دانشگاه آزاد آغاز شد
  • علت اصلی مرگ درحوادث رانندگی چیست؟
  • گروه های غذایی که نباید هنگام سرگیجه مصرف کنید!
  • در صورت انفجار هسته ای؛ فرار یا قرار؟
  • طرز تهیه انواع آبگوشت
  • افراد چاق در معرض کمبود این ویتامین هستند !
  • تاثیر عفونت لثه در بروز این بیماری ها
  • تشخیص وتایید مرگ مغزی در کدام مرکز صورت می پذیرد؟
  • راه های پیشگیری از کم کاری تیروئید نوزادان
  • علائم کم خونی فقر آهن در کودکان وبزرگسالان/اینفوگرافیک
  • چگونه فرد گرما زده را بشناسیم و چگونه او را درمان کنیم ؟/اینفوگرافیک
  • چرا باید فشارخون را صبح‌ها کنترل کنیم؟
  • عکس/ تیپ متفاوت یکتا ناصر در اکران یک فیلم
  • تیپ متفاوت بازیگر زن دورهمی در کنار سیاوش خیرابی + عکس
  • نوزادانی که این شرایط را دارند ، در معرض کم شنوایی هستند !
  • قوانین و راهکارهای مبارزه با خشونت در خانواده
  • علل اصلی ایجاد کننده آسم
  • ترک سیگار باعث این مزیت در سالمندی می شود
  • ژست جالب حامد بهداد با جایزه اش! + عکس
  • 21 روش برای سوزاندن 300 کالری! + اینفوگرافیک
  • قد کوتاها سنگ پا یادشون نره!+فواید شگفت انگیز سنگ پا!
  • تیپ متفاوت الهام پاوه نژاد در دومین بازار آثار هنری + عکس