title
کد خبر: 22835
00
خشکی دهان و چشم شایع‌ترین علامت سندرم شوگرن است

دکتر احمدرضا جمشیدی درباره بیماری سندرم شوگرن گفت: سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که با خشکی دهان، چشم و سایر مخاط‌ بدن همراه است و می‌تواند به دو صورت اولیه و ثانویه بروز پیدا کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر احمدرضا جمشیدی درباره بیماری سندرم شوگرن گفت: سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که با خشکی دهان، چشم و سایر مخاط‌ بدن همراه است و می‌تواند به دو صورت اولیه و ثانویه بروز پیدا کند.

وی افزود: نوع اولیه این بیماری هیچ علامت و علت زمینه‌ای ندارد و کاملا یک بیماری خودایمنی است به صورتی که سلول‌های دفاعی بدن علیه بافت‌ها و مخاط‌ از جمله مخاط دهان و چشم عمل می‌کند و فرد احساس خشکی دهان و چشم می‌کند.به گفته این فوق تخصص روماتولوژی، خشکی چشم در این بیماران خطر بروز زخم قرنیه را افزایش می‌دهد.

جمشیدی در ادامه یادآور شد: افراد بالای ۵۰ سال به طور طبیعی دچار خشکی مخاط دهان می‌شوند که این مساله به خشکی دهان به علت سندرم شوگرن ارتباط ندارد و نحوه درمان آن نیز بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه نوع ثانویه این بیماری معمولا با بروز سایر بیماری‌های روماتیسمی همراه است گفت: نوع ثانویه بیماری سندرم شوگرن ممکن است با بیماری‌هایی از قبیل آرتریت روماتوئید، لوپوس، روماتیسم عضلانی و … همراه باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مساله مهم در این بیماری این است که احتمال دارد سندرم شوگرن، غدد بناگوشی را درگیر کند و یا گاهی ممکن است به بیماری‌های دیگری تبدیل شود که این افراد باید تحت نظر متخصص روماتولوژی قرار بگیرند.

وی درباره نحوه درمان این بیماری گفت: درمان این بیماران به دو دسته تقسیم می‌شود که در مرحله اول باید علامت درمانی شوند به عنوان مثال برای درمان خشکی چشم به این افراد اشک مصنوعی تجویز می‌شود و یا برای درمان خشکی دهان و افزایش بزاق توصیه می‌شود آدامس‌های بدون قند را مورد استفاده قرار دهند و همچنین گفته می‌شود باید همراه با غذا آب مصرف کنند.

جمشیدی افزود: بیماران مبتلا به سندرم شوگرن در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند بنابراین به آنها  توصیه می‌شود از مسواک و خمیر‌ دندان‌های مخصوصی استفاده کنند.این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: مرحله دوم درمان این بیماران شامل درمان‌های سیستمیک است که طی آن باید بیماری‌های زمینه‌ای مورد درمان قرار بگیرند.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز