کد خبر: 22906
ف
 اهمیت ورزش های هوازی بعد از 40 سالگی
اگر بالای 40 سال سن دارید و می‌خواهید ورزش کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید تا به قلب‌تان آسیب وارد نشود. برای دستیابی به سلامتی بیشتر، به ورزش‌های هوازی بی‌تفاوت نباشید.

به گزارش بهداشت نیوز، حفظ تناسب اندام در بالای چهل سالگی، به معنای سخت کار کردن برای به حداکثر رساندن کارایی است؛ تا جایی که بدن شروع به تعرق کند.

راز آن یک قرص یا یک نوشیدنی جادویی نیست. پا به سن گذاشتن به صورت عالی یک فرآیند مصنوعی نیست.

البته خوب دیده شدن، برای همه مهم است؛ اما ما واقعاً وقتی احساس اعتماد به نفس می‌کنیم که «همه آن چیزی که می‌توانیم باشیم» بشویم و در خیابان راه برویم.

این به آن دلیل است که خوب به نظر می‌رسیم و احساس قوی بودن از درون مان به بیرون می‌آید.

با تمرینات منظم تبدیل به یک ورزشکار ممتاز نمی‌شویم بلکه در گروه متناسب قرار می‌گیریم و فقط سعی مان این است که کارایی خود را به حداکثر برسانیم و مانند خیلی از افراد تناسب اندام داشته باشیم.

اینها کار می‌برند، اما همانگونه که بعضی آن را انجام می دهند، شما نیز می‌توانید آن را انجام دهید.

آیا شما فکر می‌کنید که چون سال‌های عمر خود را بر اساس عدد پشت سر می‌گذارید، باید به صورت اتوماتیک کند شوید یا فعالیت خود را متوقف کنید؟

اجازه ندهید حتی کسی این جمله را به شما بگوید! حقیقت این است که شما برای حرکت کردن طراحی شده‌اید!

او دارای دست‌های کوتاه، شکم گرد بزرگ و دهانی بود که بیشتر صورتش را پوشانده بود و هیچ پایی نداشت.

در گوش‌های بی‌حرکت بود و انگار برای حرکت طراحی نشده بود! برعکس، تحرک و فعالیت در ژن‌های شما است!

شما با دست‌ها و پاهای قوی ساخته شده‌اید که بدون در نظر گرفتن سن، به فعالیت پاسخ می‌دهند.

فقط باید بدانید که چگونه با بیست سالگی خود فرق دارید. به این فکر کنید که وقتی به سن سی یا چهل سالگی فعالیت خود می‌رسید «بامهارت» باشید.

اکسیژن را به درون بیاورید

در مقوله انعطاف‌پذیر ماندن، باید قلب خود را از طریق تمرین‌های هوازی وارد میدان کنید که به معنای وارد کردن اکسیژن به صحنه است.

همان طور که کل بدن می‌تواند چربی اضافه کند، قلب نیز اگر به آن اهمیت ندهید، بی‌اغراق با یک لفاف نرم از چربی احاطه و مانند یک کیسه نرم می‌شود.

اگر شما برای تناسب فیزیکی خود شروع به سرمایه‌گذاری کنید، به‌راحتی قلب‌تان را وارد میدان کرده‌اید.

به این معنا که راحت‌طلبی را کنار گذاشته‌اید و به جای اینکه از پله‌برقی یا آسانسور استفاده کنید، از پله‌ها استفاده می‌کنید. 

ضربه هایی را که در قفسه سینه خود احساس می‌کنید، به این دلیل است که قلب شروع به انجام وظایفش کرده است.

اگر شما هم‌اکنون چندین مرتبه در هفته ورزش می‌کنید، این سؤال پیش می‌آید که آیا این کار را برای قلب‌تان انجام می‌دهید یا انجام آن برای شما خیلی ساده شده است.

ورزش هوازی چیست؟

هوازی به معنی «همراه با اکسیژن» است. ورزش هوازی ورزشی است که در آن اکسیژن درگیر باشد.

بیایید یک قدم به عقب برگردیم و ببینیم که طی ورزش هوازی چه اتفاقی می‌افتد.

وقتی شما سطح فعالیت‌تان را افزایش می‌دهید و گروه‌های عضلانی بزرگ شروع به کار می‌کنند، عضلات به سوخت بیشتری نیاز دارند.

اکسیژن ماده خام یا سوختی است که برای ساخت غذای عضلات، یعنی ماده‌ای به نام ATP (آدنوزین- تری فسفات یا آدنوزین- 5- تری فسفات) استفاده می‌شود.

وقتی شما ورزش می‌کنید، عضلاتتان به‌سرعت اکسیژن را از خون خارج می‌کنند.

مغز سطوح پایین اکسیژن را احساس کرده و برای پاسخگویی سریع به آن، بدن را تحریک می‌کند که سریع‌تر و عمیق‌تر تنفس کند.

این کار باعث به حداکثر رسیدن مقدار اکسیژن در ریه‌ها می‌شود. اکسیژن (که 21 درصد هوایی را که ما تنفس می‌کنیم، تشکیل می‌دهد) از ریه‌ها وارد خون می‌شود و به مولکول‌های هموگلوبین می‌پیوندد.

سپس آماده است که به گروه‌های عضلانی‌ای برده شود که برای سوخت بیشتر فریاد می‌زنند! اینجا مکانی است که قلب وارد می‌شود.

خونی که اکنون پر از اکسیژن است (و بنابراین قرمزرنگ دیده می‌شود) از ریه‌ها وارد قسمت چپ قلب می‌شود.

قلب یک عضله است و مانند هر عضله‌ای، قدرت بیشتر باعث افزایش کارایی در انجام وظایف می‌گردد.

کار قلب حرکت دادن خون غنی از اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌های بدن است.

سمت چپ قلب پر از خون می‌شود و سپس در یک انقباض بزرگ، خون را به داخل سرخرگ‌ها می‌فرستد که از طریق آنها به بافت‌های بدن حمل می‌شوند. (یادآوری: سرخرگ‌ها خون را از قلب خارج می‌کنند).

وقتی اکسیژن به سلول‌های عضلانی رسید، جایگزین ماده دفعی سلول‌ها، مانند دی‌اکسیدکربن و لاکتیک اسید می‌شود.

وقتی اکسیژن وارد سلول‌ها شد، یکی از اجزای سیستم پیچیده و معجزه‌آسای تولید انرژی می‌شود که چرخه کربن نام دارد (و اتفاقاً بیشتر ما در دانشکده پزشکی از حفظ کردن آن متنفر بودیم).

این چرخه کارآمد انرژی را به صورت ATP آزاد می‌کند (اگر اکسیژن نفت خام باشد، پس ATP بنزین بدون شربت است که وارد مخازن ما می‌شود).

عضلات ما ATP را به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

اگر عضلات سوخت را سریع‌تر از آن چیزی که قلب می‌تواند اکسیژن‌رسانی کند (یا سیستم کربن آن را به سوخت تبدیل کند) ببلعند، سلول‌ها به یک سیستم سوختی سریع‌تر ولی بسیار ناکارآمدتر به نام سیستم بی‌هوازی روی می‌آورند.

سیستم بی‌هوازی (به معنی بدون اکسیژن)، 16 مرتبه نسبت به چرخه کربن ناکارآمدتر است و باعث تولید لاکتیک اسید می‌شود با تولید این ماده، عضلات بعد از ورزش دردناک می‌شوند.

هر چقدر بدن متناسب‌تر و قلب کارآمدتر باشد، کار بیشتری به ازای مقدار اکسیژن دریافتی می‌توان انجام داد.

به بیان دیگر، اگر شما یک ماشین باشید، هر چقدر موتورتان (قلب) کارآمدتر باشد، مسافتی که با هر گالن بنزین می‌پیمایید، بیشتر می‌شود.

چرا ورزش هوازی برای شما مهم است؟

اگر این سؤال از شما پرسیده شود، احتمالاً می‌توانید برای من 10 دلیل خوب یا بیشتر از آن برای انجام ورزش هوازی بیاورید.

مشکل این نیست که افراد نمی‌دانند ورزش هوازی کلید افزایش سن با کیفیت عالی است، بلکه مشکل این است که فقط یک سوم از ما در روز 30 دقیقه ورزش هوازی انجام می‌دهیم!

متأسفانه، بیشتر افراد راحت‌طلبی را 30 دقیقه در روز کنار نمی‌گذارند و برای بهبود کیفیت افزایش سن خود آن‌چنان که باید وقت صرف نمی‌کنند.

دوست من، شما نباید نسبت به سلامتی خود بی‌تفاوت باشید و 30 دقیقه در روز را صرف سلامتی‌تان نکنید!

به قول یک ضرب‌المثل قدیمی 1893: «کسانی که فکر می‌کنند هیچ زمانی برای تمرینات بدنی ندارند، دیر یا زود زمانی برای بیماری پیدا خواهند کرد.»

ما در مورد متناسب ماندن به مدت طولانی صحبت کرده‌ایم.

من بدون یک دقیقه تعلل، بعضی از دلایل مهم در مورد شروع یا افزایش ورزش هوازی را به طور مختصر بیان خواهم کرد.

همه این روش‌ها به دلیل اینکه باعث می‌شود قلب خون را پمپ کند و عضلات گرم شود، بسیار عالی هستند.

شما هچنین ممکن است در مورد مرتب کردن لوازم به هم ریخته‌تان مثل تردمیل یا الیپیتیکال و استفاده از آنها فکر کنید.

امیدوار نباشید که  فقط با نشستن و گوش دادن، نتیجه بگیرید؛ این‌طور نیست.

نتیجه واقعی وقتی به دست می‌آید که شما وارد جاده شوید و عرق کنید.

ابتدا برای شما بسیار سخت بود، زیرا سال‌ها خود را درگیر تمرین نکرده‌اید، اما در انتهای تمرینات، به پیشرفت‌تان بسیار افتخار خواهید کرد.

از شما هم می‌خواهیم که هم‌اکنون ورزش را شروع کنید.

 

منبع: زندگی آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • خوشگذرانی بازیگر معروف ترکیه با سری بی‌ حجا‌ب در ایران! + عکس
  • تیپ سحر قریشی دیشب در یک مراسم شبانه! + عکس
  • مورچه‌ها نوزاد دختر را زنده زنده خوردند! + تصاویر
  • این دانه معجزه می کند
  • کدام مردان همسرشان را کتک می‌زنند؟
  • تیپ متفاوت الناز شاکردوست دیشب در یک مراسم! + عکس
  • شربت دیفین هیدرامین چه عوارضی دارد؟
  • روشی جدید برای کنترل بهتر فشار خون
  • با عوارض قرص آنتی هیستامین آشنا شوید!
  • تیپ سینا رازانی در آغوش همسرش! + عکس
  • تصاویر شیر صحرا و فرمانده نیروهای نافذ اسدالله که دیروز به شهادت رسید
  • آیا می دانید درون گوشت فست‌فودها چیست؟
  • تیپ عجیب و غریب آزاده صمدی در قشم! + عکس
  • همسر رامبد جوان عزادار شد + عکس
  • همسری که ترامپ برای دخترش ایوانکا می‌پسندید! + عکس
  • تیپ خانم های حاضر در جشن تولد دیشب سمانه پاکدل! + عکس
  • تیپ بازیگر دختر دنیای شیرین دریا پس از 20 سال! + عکس
  • خواص شگفت انگیزی که در دانه های مفید نمک نهفته است
  • مهم ترین عامل مرگ ایرانیان!
  • بلندقد ترین کودک جهان+عکس
  • ۸ ترفند صبحگاهی برای کاهش موثر وزن!
  • رژیم غذایی موز صبح!
  • راز اسم حک‌شده بر اتیکت لباس نظامی شهید حججی چه بود؟ + تصاویر
  • بویی آزاردهنده اما مفید!
  • مجردان روان سالم‌تری دارند یا متأهلان؟
  • تیپ محسن کیایی و همسرش در سالگرد ازدواجشان! + عکس
  • درمان کم خونی در طب سنتی
  • کشف روشی جدید برای تشخیص بیماری دیابت
  • بدبخت ترین نخست وزیر کیست؟+عکس
  • پوستر تبلیغاتی داعش برای تهدید جام جهانی 2018 + عکس
  • 5 راه جلوگیری از سرماخوردگی در کودکان
  • یک شیوه جدید برای مقابله با سرطان
  • آقا شفر از تنهایی در آمد!+عکس
  • کی نباید ورزش کنیم؟
  • اعتراف سعودی ها به ناداوری+عکس
  • نوشیدنی معجزه‌آسای خانگی برای کاهش وزن و سم‌زدایی کبد
  • آشنایی با طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی مخصوص فصل پاییز
  • چگونه چربی اطراف صورت را بسوزانید؟
  • با این لوازم آرایشی خود را به مرگ نزدیک تر می کنید!
  • قرص ضداسهال لوپرامید را بیشتر بشناسید
  • تلفن همراه وخطرات باور نکردنی که برای سلامت انسان ایجاد می کند!
  • عادت‌های دخترانه‌ای که خوشایند مرد‌ها نیست!
  • این مردان دچار تپش قلب خواهند شد!
  • نکاتی که در پیشگیری از سرطان مهم است!
  • ببینید/آتش خشم پرسپولیسی ها از قضاوت ناجوانمردانه
  • مهمترین رکن در پیشگیری از بیماری ایدز!
  • قوی‌ترین دمنوش‌هایی که به بدنتان گرما می‌بخشند
  • افزایش احتمال گرفتگی عروق مردان میانسال با این نوع ورزش
  • اینگونه از پوستتان در فصل سرما مراقبت کنید
  • چالش های فیسبوکی، تهدیدی برای سلامت کودکان
  • آخرین اخبار
  • عکس/ این روستاهای ایران پول برق نمی دهند
  • 26 علت شایع درد زیر دل در زنان+روش درمان
  • این بیماری آرام و بی صدا اعضای بدن را نابود می کند!
  • عواملی که در افزایش خطر سکته مغزی در خانم ها موثراست!
  • علل اصلی طلاق در بین خانواده‌های ایرانی
  • حریق در بیمارستان خیریه سیدالشهدا + عکس
  • همسر رامبد جوان عزادار شد + عکس
  • سرانجام طرح تنفس جنگل ها چه خواهد شد؟
  • قرص ضداسهال لوپرامید را بیشتر بشناسید
  • خواص گیاه شیرتیغک در طب سنتی
  • قائم مقام وزیر بهداشت به اتریش رفت
  • بویی آزاردهنده اما مفید!
  • یکی از عمده ترین مشکلات سلامتی در دنیا!
  • 5 راه جلوگیری از سرماخوردگی در کودکان
  • بلندقد ترین کودک جهان+عکس
  • چرا کلم بروکلی به شکل کنسرو عرضه نمی شود؟
  • اولین عکس جهان
  • در مرکز گامانایف ۹ هزار بیمار سرطانی درمان شده اند
  • نکاتی که در پیشگیری از سرطان مهم است!
  • شربت دیفین هیدرامین چه عوارضی دارد؟
  • رژیم غذایی موز صبح!
  • این ماده معدنی را حتما در رژیم غذایی کودک بگنجانید
  • توصیه های مراقبتی از پوست و مو در هوای سرد
  • ورزش از گرفتگی عروق پیشگیری می کند؟
  • کشف روشی جدید برای تشخیص بیماری دیابت
  • تزریق شادی به زندگی‌ زناشویی
  • با 20 دقیقه چرت زدن در محل کار سطح بهره وری را بالا ببریم
  • نقش مهم فعالیت‌های ورزشی در ارتقای سلامت روانی زنان
  • چشم امید پزشکان «سهمیه زنان» به وزیر بهداشت برای رفع تبعیض‌ها
  • مهم ترین عامل مرگ ایرانیان!
  • اینگونه از پوستتان در فصل سرما مراقبت کنید
  • تیپ عجیب و غریب آزاده صمدی در قشم! + عکس
  • چه کسانی نیازمند پیوند سلول های بنیادی از طریق خون بند ناف هستند؟
  • تیپ محسن کیایی و همسرش در سالگرد ازدواجشان! + عکس
  • چگونه دویدن را شروع کنیم؟
  • 7 هزار میلیارد تومان، هزینه سالانه درمان سرطان در کشور
  • تیپ سحر قریشی دیشب در یک مراسم شبانه! + عکس
  • پاستا به همراه اسفناج و گوجه فرنگی
  • حرکات کششی برای جلوی ران‌ها
  • ۸ ترفند صبحگاهی برای کاهش موثر وزن!
  • چرا نوشته های تلگرام را باور می کنیم؟
  • اینترنت شما را فراموش نمی‌کند!
  • بیماران دیابتی مراقب افسردگی باشند
  • سلامت روان در پستوی نهان جامعه
  • آخرین وضعیت آب و هوا در کشور
  • پرستاری در حال غارت شدن و بیگاری است!
  • واگذاری 10 درصد فعالیت های وزارت بهداشت به بخش غیر دولتی
  • استقرار یک بیمارستان CBRNE به منظور مقابله با تهدیدات بیوتروریستی در مرز
  • درمان کم خونی در طب سنتی
  • تاثیر خواب بر افزایش سلامت نطفه انسان
  • سلامتـی چیزهایی که در فصل سرماخوردگی باید تمیزشان کنید
  • ۷ گزینه غذایی سالم برای افزایش پلاکت های خون
  • قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد/ اتلاف وقت پای نی قلیان
  • کدام کودکان در معرض بلوغ زودرس اند؟
  • با سیاست مداری زندگی کنید!
  • چگونه یک عضو محبوب در خانواده همسرتان باشید
  • بررسی تربیت جنسی کودکان در شهرداری تهران
  • سن طلایی درمان اختلال بیش‌فعالی/ مناسب‌ترین موادغذایی برای کودکان بیش‌فعال
  • مبتلایان به این بیماری ها از واکسن آنفلوآنزا غافل نشوند/واکسن‌های ضروری برای بیماران دیابتی
  • ۹ نوع کربوهیدارت را هیچگاه از رژیم تان حذف نکنید!
  • بزرگ‌ترین مشغله مردم دنیا چیست؟
  • فریب بسته‌بندی شیک محصولات آرایشی را نخورید
  • لجبازی کودکان حاصل رفتار والدین
  • چرا بعد از یک روز پر استرس، شب خوابمان نمی‌برد؟
  • از استرس دوری کنید تا روده‌هایتان سالم بماند
  • مهم ترین معیار های انتخاب همسر برای زن ها کدامند؟
  • هنردرمانی؛ درمان اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی
  • اختلال خود زشت پنداری! مهربان‌تر به آینه زل بزن
  • چگونه بدون آسیب رساندن به رابطه بحث کنیم؟
  • چرا قیمت برخی لوازم آرایش ارزان است؟