کد خبر: 22923
ف
کاهش وزن، با تغذیه یا ورزش؟ مسئله این است!
شاید قصد این را نداشته باشید که در ابتدا زیاد به خودتان فشار بیاورید؛ شاید نخواهید به یک باره برنامه غذایی و ورزشی تان را با هم شروع کنید. اگر شما هم نمی دانید برنامه تان را با کدام یک شروع کنید و از خودتان می پرسید باید اول رژیم بگیرم یا باید ورزش کنم؟ تصمیم گیری در این مورد می تواند بسیار سخت باشد.

وقتی می خواهید لاغر شوید، کدام یک مهم تر است؛ ورزش یا تغذیه؟

به گزارش بهداشت نیوز، شاید به دنبال شروع برنامه ورزشی و تغذیه جدیدی باشید. شاید بخواهید برنامه تغذیه ای سالم تری را دنبال کنید. شاید هم می خواهید به جای اینکه دائماً به ورزش کردن فکر کنید، به دنبالش بروید و ساعت ورزش کردنتان را افزایش دهید.

«بله، می توانید بدون برنامه تغذیه ای وزنتان را کم کنید، اما ورزش خیلی مهم است. بخشی از کاهش وزن، از چربی های موجود در بدن و بقیه کاهش وزن با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن عضلات، همراه خواهد بود.

شاید قصد این را نداشته باشید که در ابتدا زیاد به خودتان فشار بیاورید؛ شاید نخواهید به یک باره برنامه غذایی و ورزشی تان را با هم شروع کنید. اگر شما هم نمی دانید برنامه تان را با کدام یک شروع کنید و از خودتان می پرسید باید اول رژیم بگیرم یا باید ورزش کنم؟ تصمیم گیری در این مورد می تواند بسیار سخت باشد.

در یکی از مقالاتی که به تازگی در مجله ای مطرح منتشر شده است، شاخص توده بدنی ارتباط تنگاتنگی با خطر ابتلای فرد به دیابت دارد، تا اینکه به میزان تحرک فرد در روز بستگی داشته باشد.

در مقاله ای دیگر نیز نشان داده شده که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان، بیشتر به میزان سطح فعالیت شخص بستگی دارد تا اینکه به شاخص توده بدنی او بستگی داشته باشد.

پس برنامه ورزشی و رژیم را از کجا شروع کنیم؟

این داده های به دست آمده، با اطلاعاتی که از قبل داشته ایم متناقض نیستند، بلکه به این اشاره دارند که وزن تأثیر بیشتری در مقایسه با کم تحرکی دارد. این عدم توافق، چیزی است که منجر به همان بحث قدیمی
« چاقی یا تناسب اندام» می شود. آیا می شود در عین چاقی، سالم بود؟

حقیقت این است که اگر دارای اضافه وزن هستید، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت در شما بالاست. البته فاکتورهای دیگری مانند جنسیت، افزایش سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک، قومیت و نژاد را فراموش نکنید.

البته عده ای هستند که چربی اضافه دارند، اما اگر آزمایش خون بدهند بدنشان در سلامتی کامل است و دارای اندام متناسبی نیز هستند. در این قضیه کسانی که چاق و در عین حال متناسبند، استثناء محسوب می شوند. جمعیت زیادی در ایران، زندگی ساکن و کم تحرکی دارند و از اضافه وزن رنج می برند. تجربیات به دست آمده نشان داده که داشتن یکی از این شرایط در زندگیتان، به مورد دوم ختم می شود. یعنی اگر زندگی ساکنی داشته باشید دچار اضافه وزن می شوید و بالعکس آن نیز صادق است.

اگر می خواهید وزنتان را کم کنید، طبق تحقیقات پاسخ روشنی برای این کار وجود ندارد. چون اگر بخواهید بدون ورزش فقط برنامه غذایی تان را تغییر دهید، وزنتان کم می شود ولی سلامتی تان بهبود قابل توجهی نخواهد داشت. حال آیا بدون ورزش کردن، می توانیم وزنمان را به همان میزان قبلی حفظ کنیم؟ برطبق آمار به دست آمده، اگر ورزش را شروع نکنید، به وضعیت اولیه باز خواهید گشت.

اگر بدون تغییر در رژیم غذایی تان شروع به ورزش کردن کنید، بهبود قابل توجهی در سلامتی تان مشاهده خواهید کرد، اما وزنتان کمتر نخواهد شد. بسیاری از مردم همین رویه را انجام می دهند. درست است که قدرت بدنی شان افزایش می یابد اما بیشتر افراد بعد از مدتی به خاطر اینکه از نظر ظاهری به خواسته شان نرسیده اند، ورزش کردن را رها می کنند.

پس کدام یک مهم تر است، ورزش یا رژیم غذایی؟ جواب این است که همه چیز بستگی دارد!
اما جواب بهتر این است که به عنوان یک قانون، کاهش وزن 75 درصد به رژیم غذایی و 25 درصد به ورزش کردن بستگی دارد.

طبق تحقیقی که بر روی 700 نفر که اضافه وزن داشتند صورت گرفت، افرادی که برنامه غذایی خود را تغییر داده و رژیمی کرده بودند، در کوتاه مدت نتیجه بهتری نسبت به دیگر افراد گرفتند و زودتر وزن کم کردند.

به خاطر داشته باشید که تحرک بدنی همراه با رژیم متناسب، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهد و در حقیقت این دو مکمل یکدیگر هستند. از جایتان بلند شوید، ورزش کنید. بیرون بروید و یخچال منزل را با غذاهای مفید پر کنید. این دو کار را انجام داده و زندگی تان را متحول کنید.

منبع: سایت دکتر کرمانی


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • اعضای بدن یک بانوی مرگ مغزی به 5 نفر زندگی بخشید
  • 10 روش بکارگیری عسل برای درمان سرماخوردگی
  • چگونه در زمان سرماخوردگی خواب راحت تری داشته باشیم؟
  • مهمترین دلایلی که مانع بچه دار شدن شما می شود
  • کلیدی ترین نکات تغذیه ای برای تمرینات قدرتی
  • روشی موثر برای تقویت عضلات شکم در دوران حاملگی
  • تسلط نیرو های مورد حمایت آمریکا بر گنج سوریه+عکس
  • تشخیص زودهنگام آندومتریوز با این کیت خانگی
  • یک ورزش ترکیبی مفید برای مبتلایان به بیماری قلبی
  • عواملی که زمینه ساز شیوع سرطان در کشور است
  • در این عروسی در عربستان مهمانان آیفون 8 کادو گرفتند! + عکس
  • اتفاقی عجیب در لیگ عربستان! + عکس
  • بدل ایرانی مسی در بازی دیشب بارسلونا جنجال ساز شد! + عکس
  • جایگاه نخست ایران در فرسایش خاک، پوشش گیاهی و هدر رفت انرژی
  • ترمیم استخوان آسیب دیده با یک روش جدید
  • لزوم همکاری چند تخصصی برای درمان درد های مزمن وسرطانی
  • تجمیع آزمایشگاه ها به نفع مردم است
  • ۷۰ درصد تشخیص های پزشکی از کانال آزمایشگاه می‌گذرد
  • اضافه شدن ۹۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید به اورژانس کشور
  • بانک ملی HLA در کشورباید راه اندازی شود
  • پزشکانی که بدون تخصص وارد حوزه زیبایی می شوند
  • دومین قربانی بازی نهنگ آبی در اصفهان
  • روشی جدید برای پیش بینی آلزایمر
  • این افراد بیشتر در معرض بیماری ریوی قرار دارند
  • روحانیت وارد کسب و کار و تجارت امور پزشکی نشود
  • چرا پاهایتان همیشه خشک، پوسته پوسته و ترک خورده است؟
  • راز اخراج علیرضا منصوریان فاش شد+عکس
  • معجونی فوق العاده برای درمان سریع کم خونی+دستور العمل
  • طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی پاییزی+تصاویر
  • آیا می توان با خوردن پیتزا وزن کم کرد؟
  • چرا نباید در شب به‌صورت ایستاده آب نوشید؟
  • عدم دریافت چربی های سالم و ۶ هشدار برای بدن!
  • در آرایشگاههای مختلط چه می گذرد
  • هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
  • نهنگ آبی، علت سقوط مرگبار دو دانش آموز دختر در اصفهان
  • 10 روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید
  • چرا در فصول سرد سال افسرده می شویم؟
  • رابطه والدین با دختران نوجوان بر نقش مادری آن‌ها چه تاثیری می‌گذارد؟
  • تیپ متفاوت گوهر خیراندیش در لس آنجلس! + عکس
  • چند درصد کسانی که قلیان می‌کشند معتاد می‌شوند ؟
  • تیپ مهتاب کرامتی در کنار دریا! + عکس
  • 11 توصیه مهم برای تقویت استخوا‌ن‌ها
  • ۸ گزینه غذایی برای پیشگیری از عارضه سلولیت
  • با مصرف زیاد این ماده غذایی سرطان در انتظارتان است
  • چند ورزش ساده برای آب کردن چربی شکم و پهلو+تصاویر
  • خطر مسمومیت ها را جدی بگیرید!
  • نیازهای غذایی زنان سالمند
  • روش 5 دقیقه‌ای برای تشخیص آلرژی
  • چرا هنوز مجرد هستید؟! با دلایل تنها بودن خود آشنا شوید!
  • اوضاع سلامت روانی در جامعه چگونه است؟
  • تا پایان قرن 21 چه اتفاقاتی در دنیا خواهد افتاد؟
  • راهنمای ست کردن رنگ شلوار با کفش
  • دلیل برتری نشان حلال ایران نسبت به سایر کشورها
  • چرا کودکان افسرده می‌شوند
  • این آبلیموها طبیعی نیستند
  • یک تکنیک جدید برای درمان بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان
  • افزایش تاثیر واکسن در بدن با مصرف این مکمل
  • ساخت نانو دارویی که فقط سلول های سرطانی را هدف می گیرد
  • زمان مرگ انسان ها چه چیزهایی مشاهده می کنند؟
  • بعد از اهدای خون در بدن چه اتفاقی رخ می دهد؟
  • در روابطه عاشقانه تان به دنبال تایید دیگرانید؟
  • طلاق های عاطفی و نقش شبکه های اجتماعی در شکل‌گیری آن
  • این اختلال بینایی ناشی از ازدواج فامیلی است
  • چاقی و روغن زیتون!
  • درخواست رییس انجمن داروسازان از دولت و مجلس
  • علاقه مند کردن کودک به هویج
  • وقتی ورزش می‌کنید واقعاً به چه مقدار آب نیاز دارید؟
  • سفیده تخم مرغ برای زیباییتان غوغا می کند
  • بهترین غذاها و نوشیدنی ها برای مبتلایان به هپاتیت سی
  • چگونه به کودکان خود کمک کنیم تا کارآفرین باشند؟