کد خبر: 22967
ف
 تغذیه سالم جهت کنترل فشار خون
اگر فشار خون شما خیلی بالا نیست می توانید آن را کاملا از طریق کاهش وزن، انجام منظم فعالیت بدنی و تغییر عادات غذاخوردن کنترل کنید ولی اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید یا اگر در محدوده طبیعی ولی نزدیک مرز پرفشاری خون قرار دارید ، نیازمند پیروی از برنامه غذایی خاصی به نام رژیم غذایی DASH هستید.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر فشار خون شما خیلی بالا نیست می توانید آن را کاملا از طریق کاهش وزن، انجام منظم فعالیت بدنی و تغییر عادات غذاخوردن کنترل کنید ولی اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید یا اگر در محدوده طبیعی ولی نزدیک مرز پرفشاری خون قرار دارید ، نیازمند پیروی از برنامه غذایی خاصی به نام رژیم غذایی DASH هستید.

رژیم DASH (تغذیه سالم جهت کنترل فشار خون)

رژیم DASH چیست ؟
اصطلاح DASHبه معنی « رویکردهای تغذیه ای جهت توقف فشارخون بالا » است.

رژیم DASHشامل موارد زیر است:

- مصرف پایین نمک ، چربی اشباع شده ، کلسترول و چربی
- تأکید در مصرف میوه جات ، سبزیجات و شیر بدون چربی یا کم چربی و محصولات لبنی
- مصرف تمامی حبوبات ، ماهی ، مرغ ( ماکیان ) و آجیل
- محدودیت در مصرف گوشت قرمز ، شیرینی جات ، نوشابه ، شکر اضافی و یا شیرین کننده در رژیم غذایی
- مصرف زیاد پتاسیم ، منیزیم و کلسیم و فیبر

چگونه رژیم DASH به سالم ماندمان کمک می کند ؟

مصرف بیش از حد سدیم ( نمک ) در رژیم غذایی به افزایش فشارخون دامن می زند . نمک بطور طبیعی در غذاها وجود دارد ، همچنین مقداری نمک در حین آماده کردن و پختن غذا به آن اضافه می شود . رژیم DASH ، با استفاده از کاهش مقدار سدیم در رژیم غذایی شما به کمتر از 2300 میلی گرم در روز ، کمک می کند فشارخونتان پائین بماند و یا از بالا رفتن فشارخونتان جلوگیری می کند.

میوجات ، سبزیجات و تمام حبوبات توصیه شده در رژیم DASH ، تمامی عناصر مورد نیاز در یک رژیم سالم غذایی مانند لیکوپن ، بتاکاروتن ، ایزوفلاوین را تأمین می کند . این موارد به شما کمک می کند تا بدنتان را در مقابل بیماریهای شایع مانند سرطان ، پوکی استخوان ، سکته مغزی و دیابت محافظت نمایند.

پس از شروع رژیم DASH ، بعلت کاهش لیپوپروتین با چگالی پایین LDL ) یا چربی بد ) و سطح کلسترول ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی کاهش می یابد.

اگر در ابتدا دنبال کردن رژیم DASH سخت بود ، اشتیاقتان را از دست ندهید . در ابتدا با اهداف کوچک و قابل دسترس شروع کنید . پیروی از این ایده به تغییراتی در روند سلامتی شما کمک می کند.

پیروی کردن از رژیم DASH ممکن است فشارخونتان را طی مدت زمان کوتاهی حدود 2 هفته تا چند درجه پایین آورد.

اما در هرصورت شما نباید بدون صحبت با پزشکتان داروهای فشارخون و یا سایر نسخه های دارویتان را قطع کنید.

چه نوع غذاهایی در رژیم DASH مصرف می شوند ؟

رژیم DASH یک روش تغذیه ای متعادل برای سلامتی است . پیروی کردن از رژیم DASH نیاز به خریدن غذاها، قرص های خاص ، و یا پختن غذابه روش طبخ خاصی ندارد . اگر شما از رژیم DASH پیروی کنید ، روزانه حدود 2000 کالری غذا مصرف می کنید . این کالری از غذاهای مختلفی حاصل می شود :

- تمامی حبوبات(6 تا 8 وعده در روز)
- سبزیجات ( 4 تا 5وعده درروز)
- میوه ها ( 4 تا 5 بار وعده درروز)
- شیرکم چرب یا بدون چربی و محصولات لبنی ( 2 تا 3 با در روز)
- گوشت های کم چرب و ماکیان و ماهی ( 6 وعده یا کمتر در روز)
- دانه ها ی خوراکی ( خشکبار ) ( 4 تا 5 وعده در هفته)
- چربی و روغن (2 تا 3وعده در روز)
- شیرینجات ، ترجیحاً کم چرب یا بدون چرب ( 5 وعده یا کمتر در هفته)
- سدیم  کمتر از 2300 میلی گرم در روز ( به طور مثال یک قاشق غذاخوری نمک، حاوی حدود 2300 میلی گرم سدیم است)

منبع: آوای سلامتی


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.