title
کد خبر: 23026
00
رازهای کنترل گازهای روده‌ای

باکتری‌های موجود در دل‌وروده‌های ما به هضم غذاهایی کمک می‌کنند که بدن ما در تجزیه آن‌ها دچار مشکل است

یک شخص معمولی روزانه بین 14 تا 23 بار گازهای روده‌ای<Intestinal gas> را از بدن خود خارج می‌کند. اگر این را بدانید که خارج شدن گازهای روده‌ای یک‌چیز سالم و نرمال است، دیگر به دلیل خارج شدن گازهای روده‌ای احساس شرمندگی به شما دست نمی‌دهد. به‌هرحال با استفاده از چند توصیه ساده می‌توانید کنترل گازهای روده‌ای را در دست بگیرید.

به گزارش بهداشت نیوز، مراقب غذاهای مصرفی خود باشید: باکتری‌های موجود در دل‌وروده‌های ما به هضم غذاهایی کمک می‌کنند که بدن ما در تجزیه آن‌ها دچار مشکل است. این باکتری‌ها معمولا به هنگام هضم غذاهای موجود در روده بزرگ گازهایی را نیز تولید می‌کنند. غذاهایی که با گازهای رودی در ارتباط هستند شامل موارد زیر هستند:
لوبیاها و عدس‌ها
مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ و دیگر سبزی‌ها
فروکتوز، یک قند طبیعی موجود در کنگر فرنگی، پیاز، گلابی، گردو و نوشیدنی‌های گازدار
لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر
میوه‌ها، سبوس جو و دیگر غذاهای سرشار از فیبر قابل‌حل که در روده بزرگ هضم می‌شوند.
ذرت، پاستا، سیب‌زمینی و دیگر غذاهای سرشار از نشاسته
سوربیتول، شیرین‌کننده مصنوعی
غلات سبوس‌دار، مانند برنج قهوه‌ای، بلغور جو دو سر و گندم کامل
لیست غذاهای بیان‌شده در بالا دربرگیرنده غذاهای سالمی است، اما مجبور نیستید که رژیم غذایی خود را محدود به این غذاها کنید. حتی مقدار کمی از این غذاها نیز می‌تواند منجر به گازهای روده‌ای شود. دکتر لارنس کوسینسکی، سخنگوی انجمن معده و روده آمریکا می‌گوید: «بعضی از افراد در هضم شیر دچار مشکل هستند و حساسیت غذایی آن‌ها با بالا رفتن سن تغیر می‌کند. برای مثال، بعضی از افراد با بالا رفتن سنشان در هضم محصولات شیری دچار مشکل می‌شوند.» حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان از مشکلات غذایی خود آگاه شد. با استفاده از دو گام ساده زیر می‌توان مشکلات غذایی خود را کشف کرد.
1. یک دفترچه غذایی برای خود تهیه کنید. وقتی‌که با نفخ شکم یا گاز روده‌ای مواجه شدید، فورا به سراغ دفترچه غذایی خود بروید و ببینید که در طی چند ساعت گذشته چه غذایی خورده‌اید تا از تاثیر این غذا در ایجاد گازهای روده‌ای آگاه شوید.
2. غذاهای مشکوک را یک‌به‌یک امتحان کنید. اگر گمان می‌کنید که غذایی باعث گازهای روده‌ای در شما می‌شود، آن را امتحان کنید تا از تاثیر آن آگاه شوید. اما اگر این غذا باعث گازهای روده‌ای نشد، یک روز صبر کنید و به سراغ یک غذای مشکوک دیگر بروید. این کار را با دیگر غذاها نیز انجام دهید تا درنهایت دریابید که چه غذاهایی باعث تولید گازهای روده‌ای در شما می‌شوند.
رژیم غذایی خود را تنظیم کنید: بهترین راه برای کاهش گازهای روده‌ای این است که از خوردن غذاهای تولیدکننده گازهای روده‌ای خودداری کنید. اگر یک غذای سالمی همچون غلات سبوس‌دار و سبزی‌ها باعث تولید گازهای روده‌ای در شما می‌شود، مصرف آن را کم کنید. سپس به‌تدریج و در طول چند هفته و کم‌کم میزان مصرف این غذاها را بیشتر کنید تا به دستگاه گوارش خود فرصت و زمان تنظیم دهید.
یک مکمل را در نظر بگیرید: بعضی از مکمل‌ها حاوی آنزیم‌های هاضمه‌ای هستند که غذاهای دیرهضم را تجزیه می‌کنند. اگر محصولات لبنی باعث گازهای روده‌ای در شما می‌شوند، می‌توانید آنزیم لاکتاز را از داروخانه‌ها تهیه کنید. یک محصولی به اسم Beano نیز در بازار وجود دارد که به تجزیه قندهای تولیدکننده گاز در لوبیاها کمک می‌کند.
از بلعیدن هوا خودداری کنید: همه ما میزان کمی از هوا را می‌بلعیم و این یک چیز طبیعی است. وقتی‌که هوای زیادی را می‌بلعیم موجب نفخ شکمی، گاز روده‌ای یا آروغ زدن می‌شویم. مراقب عواملی باشید که موجب بلعیدن هوای زیاد می‌شوند. از میان عواملی که باعث بلعیدن هوای زیاد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 جویدن آدامس
 نوشیدن نوشیدنی‌های کربوهیدراتی
 خوردن سریع غذاها
 سیگار کشیدن
 دندان‌های مصنوعی شل
استرس نیز می‌تواند باعث بلعیدن هوای بسیار زیاد شود. دکتر کوسینسکی می‌گوید: «غالبا افراد از این موضوع آگاهی ندارند که در حال بلعیدن هوای زیادی به درون بدن خود هستند، یعنی افراد نسبت به وقوع این اتفاق هیچ آگاهی‌ای ندارند. اگر احساس اضطراب می‌کنید یا اگر تحت استرس یا فشار روانی زیاد هستید، به دنبال راه‌هایی برای تسکین خود باشید یا با پزشک خود صحبت کنید تا تکنیک‌های کاهش استرس را به شما یاد دهد.»
حرکت کنید: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و دیگر تمرین‌های بدنی می‌توانند به حرکت کردن گازهای روده‌ای از دستگاه گوارش شما کمک کنند و نفخ شما را تسکین می‌دهد.
اگر نگران گازهای روده‌ای هستید به پزشک خود مراجعه کنید: اگر تغییرات سبک زندگی کمکی در کاهش نفخ شکم و تولید گازهای روده‌ای نمی‌کنند، به پزشک خود مراجعه کنید. دکتر کوسینسکی می‌گوید: «نفخ معده و تولید بیش‌ازحد گازهای روده‌ای می‌توانند نشانه‌ای از بیماری سلیاک، سندروم روده تحریک‌پذیر، رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها یا مشکلات مربوط به پانکراس باشند.» او ادامه می‌دهد: «بعضی از داروها نیز می‌توانند منجر به تولید گاز روده‌ای شوند. بنابراین، اگر نگران گازهای روده‌ای هستید در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید.»
پزشک شما می‌تواند آزمایش‌هایی را تجویز کند تا دلیل اساسی مشکل شما را دریابد. اگر دلیل تولید گازهای روده‌ای در شما فقط خوردن غذاهای خاصی باشد، پزشک شما می‌تواند داورهایی (یک محرک معده و روده‌ای) را تجویز کند که باعث حرکت سریع گازها در روده‌های شما می‌شوند. سپید

 

منبع: شفا آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز