title
کد خبر: 23148
00
همه چیز درباره  بلیچینگ دندان

مهمترین نکته در مورد دندان ها تمیز و سفید بودن سطح آن است که در سال های اخیر محصولات زیادی برای سفید کردن دندان ها در داروخانه ها و سوپرمارکت ها ارائه می شود اما استفاده از آنها ممکن است برای خیلی از افراد جای تردید داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، دندان‌ها بخش بسیار مهم و حساس دربدن هستند تا آنجاکه یکی از مهمترین جنبه‌های زیبایی صورت به شمار می‌آیند. مهمترین نکته در مورد دندان‌ها تمیز بودن میان آن‌ها و سفید بودن سطح دندان است.

پودر‌های شیمیایی بسیاری تا به حال وارد بازار شده اند که توانایی سفید کردن دندان‌ها را دارند، اما باید عواقب آن‌ها را نیز پذیرفت.

در سال‌های اخیر هم محصولات زیادی برای بلیچینگ (سفیدکردن) دندان‌ها در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ها ارائه می‌شود که غلظتی کمتر از ده درصد دارند و به علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

نوید ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه بطور کلى یکى از نارضایتى هاى مردم و بیماران از رنگ دندانهایشان است، بیان کرد: علی رغم تصور اغلب مردم از رنگ طبیعى دندان که سفید قلمداد مى شود، باید گفت طیف رنگ طبیعى دندان از سفید شروع شده و تا قهوه اى را در بر مى گیرد و ترکیبى از رنگهاى سفید، زرد، نارنجى، خاکسترى و قهوه اى است.

وی افزود:رنگ دندان به عوامل ژنتیکى، محیط رشد و نمو کودکان و آب آشامیدنى منطقه محل زندگى از نوزادى تا سنین ٨ تا ٩ سالگى بستگی دارد.

وی با بیان اینکه یک سرى از نیازهاى درمانى که در حیطه دندانپزشکى مورد پرسش مراجعه کنندگان قرار مى گیرد، درخواست سفید کردن دندانهایشان است؛ تصریح کرد: این نیاز با بررسى و معاینه و لحاظ برخى ملاحظات تشخیصى-درمانى، در موارد بسیاری قابلیت اجرا دارد.

 

 سفید کردن دندان مشروط بر نداشتن مشکلات پاتولوژیک

براى سفید کردن دندان‌ها که در اصطلاح پزشکى به بلیچینگ معروف است از یک ماده مؤثر سفید کننده که بر روى میناى دندان عوارض سوء و مخرب نداشته باشد استفاده مى شود و روشهاى مصرف این ماده بر روى دندان باعث تغییراتى در روشهاى درمانى آن شده است.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی در خصوص علاقه اکثر مردم به سفید کردن دندان‌های خود عنوان کرد: فقط مواردى از زردى دندان‌ها را مى توان سفید کرد که دندان‌ها مشکلات پاتولوژیک یا تکاملى نداشته باشند.

وی افزود: در برخى از نقاط یا نواحى رنگ پریده بر روى سطح دندان که به دلیل مشکلات ساختارى در مراحل تشکیل دندان بوجود آمده است یا نشان دهنده مراحل اولیه پوسیدگى دندانى است  یا نواحى رنگى به دلایل مشکلات و شرایط حین رشد بیمار،  از این روش درمانى نمى توان بهره برد.

ناصری با اشاره به اینکه دو روش کلی برای سفید کردن دندان وجود دارد اظهار کرد: در روش اول بیمار می‌تواند در منزل بعد از قالب گیرى توسط دندانپزشک و درست کردن قالبهایى متناسب با قوس فکى و آموزش نحوه استفاده آن، ماده مؤثر را درون قالب قرار داده و بر روى دندان‌ها به مدت معینى در طول روز قرار دهد.

وی ادامه داد: این روش بین یک تا چهار هفته و بطور میانگین سه هفته طول مى کشد و پس از طى این مدت، دندان‌ها درجاتى سفیدتر مى شوند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی سفید کردن دندان‌ها در مطب را به عنوان روش دوم معرفی کرد و گفت:: در مطب دانپزشک با انواع دستگاههاى تاباننده نور بر روى ماده مؤثر سفید کننده که حاوى گیرنده هاى نورى است عمل سفید کردن دندان‌ها را انجام مى دهد.

به گفته وی این گیرنده هاى نورى که فعالیت ماده مؤثر سفید کننده را تسریع مى کنند، یا در طول موج حدود ٤٧٠ نانومتر هستند که با دستگاههاى مولد نور آبى رنگ انجام مى شود که در حدود یک تا دو ساعت طول مى کشد یا با استفاده از نور لیزر و در طول موج ٩٤٠ یا ٩٨٠ نانومتر انجام مى شود که زمانى در حدود ٣٠ دقیقه به طول مى انجامد و پس از اتمام درمان، دندان‌ها درجاتى سفیدتر مى شوند.

ناصری تصریح کرد: نوع دیگر سفید کردن دندان‌ها در مطب، بدون کاربرد دستگاههاى مولد نور یا لیزر است که صرفاً ماده مؤثر سفید کننده پس از آماده سازى، بر روى دندان‌ها قرار گرفته و در مدت زمان کمتر از یک ساعت، اثر سفیدکنندگى خود را اعمال مى نماید.

وی اظهار کرد: در روشهاى سفید کردن دندان‌ها در مطب، ممکن است نیازبه تکرار درمان در یک یا چند جلسه دیگر باشد و در همان جلسه اول نتیجه مطلوب حاصل نشود.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: در روش سفید کردن دندان‌ها در مطب، حتماًتمامى بافتهاى نرم دهانى مانند لثه ها، زبان، مخاط لب و گونه باید توسط مواد خاصى پوشانده شود تا از بروز سوختگى شیمیایى آنها جلوگیرى به عمل آید.

 

معایب و مزایای سفید کردن دندان‌ها را بشناسید

شاید مهم‌ترین مزیت استفاده از این نوع درمان‌ها ارتقای زیبایى فرد در هنگام لبخند و در برخى افراد افزایش اعتماد به نفس آنها در روابط اجتماعى است، اما جالب است بدانید که سفید کردن دندان‌ها با معایب و عوارض جانبی نیز می‌تواند همراه باشد.

ناصری با اشاره به اینکه سفید شدن و تغییر رنگ دندان ماندگار نیست، بیان کرد: بعد از مدتى، رنگ دندان به رنگ اولیه آن نزدیک مى شود که مى تواند باعث بروز تحریکات عصب دندان و افزایش حساسیت در دندان‌ها شود.

به گفته وی عادات غذایى بیمار از جمله مصرف مواد غذایى رنگى نظیر چاى، قهوه، نوشابه هاى رنگى، استعمال دخانیات و عدم رعایت دقیق بهداشت دهانى مى تواند عامل زودتر از دست دادن نتایج درمان سفید کردن دندان‌ها باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز