title
کد خبر: 23248
00
 خواص سنجد و مزایای درمانی آن

کاهش تب، کمک به درمان عفونتهای گوارشی، آرتروز و پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان و کاهش عوارض شیمی درمانی از خواص سنجد (Russian Olive) است.

به گزارش «بهداشت نیوز» سنجد درختی است از خانواده سنجدیان که بیشتر در آب و هوای معتدل میروید. امروزه میوه و چوب درخت سنجد در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، صنایع چوب و عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برگهای این درخت باریک و مخملی شکل، میوههای آن قهوهای رنگ و خوراکی است. میوه سنجد دارای خواص مهمی مانند خاصیت ضد التهاب، ضد میکروب و تب بر است. از هسته سنجد نیز در طب سنتی برای تهیه برخی داروها استفاده میشود و برگ و گل این درخت نیز از خواص درمانی برخوردار است و در طب کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با ارزش غذایی، خواص سنجد و مزیتهای درمانی آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مواد موثر و ارزش غذایی سنجد

میوه سنجد حاوی پروتئین، فیبر، انواع آنتی اکسیدانها، ویتامینهای (آ)، (ث)، (ای)، (ب1)، (ب2)، (ب6)، بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است.

جالب است بدانید این میوه کوچک دارای میزان ویتامین (ث) بیشتر از یک عدد پرتقال متوسط است، همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است و میتواند مانند مصرف ماهی نیاز بدن به تأمین روغن های ضروری را تامین کند و مانع از بروز التهاب و انواع بیماری شود.

 

خواص سنجد (طبیعت و خواص درمانی)

میوه سنجد دارای طبعی سرد و خشک است. خواص سنجد در تمام قسمتهای این گیاه منتشر شده به طوریکه چوب، ریشه، میوه و پوست آن دارای خواص دارویی و صنعتی متفاوتی است. برخی از مهمترین خواص سنجد عبارتند از:

  • درمان پوکی استخوان

یکی از مهمترین فواید درمانی سنجد افزایش سلامت و استحکام استخوانها، پیشگیری و درمان آرتروز، نرمی و پوکی استخوان است. سنجد غنی از کلسیم است و مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید میباشد.

  • کمک به کاهش وزن

سنجد از فیبر بالایی برخوردار است، به همین دلیل مصرف آن باعث احساس سیری در فرد شده و از اینرو برای کسانی که رژیم لاغری دارند و به دنبال کاهش وزن هستند، میوه ای مفید است.

  • تقویت دستگاه گوارش

از دیگر خواص سنجد، تقویت دستگاه گوارش، درمان عفونت و برطرف کننده زخمهای دستگاه گوارش است. همچنین مصرف سنجد باعث جذب بیشتر انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از طریق دستگاه گوارش می شود.

  • مفید برای سلامت پوست و مو

مصرف سنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین C می تواند برای درمان مشکلات پوستی و جوانسازی آن، تقویت و افزایش رشد موها مورد استفاده قرار گیرد. این میوه کوچک و پرفایده از پیر شدن پوست و تولید رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و به این ترتیب افرادی که خواهان داشتن پوستی جوان و زیبا هستند، می توانند از آن استفاده کنند. همچنین برای تقویت موی سر و افزایش رشد موها، می توان از جوشانده برگ درخت سنجد در روغن زیتون و ماساژ آن به پوست سر استفاده کرد.

  • درمان اسهال

میوه سنجد خاصیت قابض دارد و از این ور برای درمان اسهال نیز مفید است.

  • کاهش عوارض شیمی درمانی

افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می کنند در صورت مصرف سنجد با عوارض کمتری به نسبت سایرین مواجه می شوند و حال عمومی بهتری بدست می آورند. از بین بردن و کاهش سمی بودن داروهای شیمی درمانی بر روی سایر اندام سالم فرد از مهمترین مزایا و مفیدترین خواص سنجد است و به این طریق فرد مبتلا به سرطان کمتر با مشکلات و عوارض جسمانی مواجه می شود.

  • کاهش تب

در طب سنتی از شیره‌ گل سنجد برای قطع تب‌های مهلک و خطرناک استفاده می‌شود.

 

مضرات سنجد (موارد احتیاطی و منع مصرف)

سنجد در بهبود اسهال بسیار موثر است ولی در عین حال مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود. به همین جهت، نحوه استفاده از سنجد بسیار مهم است و افراد میانسال و پیر برای جلوگیری از ییوست باید آن را به همراه شیر مصرف کنند. به این منظور تعدادی سنجد تازه را بهمراه پوست، گوشت و هسته آن بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید. یک تا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و با یک قاشق غذا خوری عسل آنرا شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید.

 

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز