title
کد خبر: 23454
00
برای جلوگیری از گرما زدگی در تابستان  از این دو سوپ استفاده کنید+ روش تهیه

این 2غذای خنک‌کننده‌ تابستانی با طعم خوشمزه خود حرارت فصل تابستان را دفع می کنند و برای شما به منظور جلوگیری از گرمازدگی مفید هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، روزهای گرم از راه رسیده و دمای هوا به 30 تا 40 درجه سانتی گراد و یا حتی بیشتر هم می‌رسد که این موضوع باعث می شود رطوبت و گرمای هوا روی شانه‌هایمان سنگینی کند.

به همین جهت بسیاری از مردم  دنبال راهی برای خنک شدن و خلاصی از این گرمای بی‌امان هستند؛ یکی از مسائلی که با گرم شدن هوا مطرح می‌شود تغذیه است و اینکه چه بخوریم و چه نخوریم؟ فرقی نمی‌کند هوا گرم باشد یا سرد زیرا بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را در 30 درجه تنظیم و نگه دارد زیرا وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله‌ سیستم تعریق، خود را خنک نگه می‌دارد.

معمولا زمانی که هوا خیلی گرم است میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد اما در هر حال باید اصول تغذیه‌ صحیح را رعایت کرد.

با ما باشید تا مروری بر نحوه‌ تغذیه‌ صحیح در گرمای بی‌امان تابستان داشته باشیم.

آش آبغوره
مواد لازم

3 عدد پیاز متوسط
یک کیلوگرم سبزی آش
یک پیمانه بلغور گندم
یک پیمانه عدس
یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی
یک پیمانه برنج
2 پیمانه آب مرغ یا آب گوشت
4 پیمانه آب جوشیده
2 پیمانه آبغوره
نصف پیمانه غوره
2 قاشق سوپ خوری پودر نعنای خشک شده
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
4 قاشق سوپ خوری روغن مایع سرخ کردنی

سوپ مخصوص فصل گرما+طرز تهیه

 

طرز تهیه
1. همه حبوبات را به طور جداگانه از چند ساعت قبل در آب خیس کنید؛ سبزی آش که شامل تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر یا اسفناج است را بشویید و پس از خشک شدن خرد کنید.

2. پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و سپس داخل قابلمه بزرگی حاوی مقداری روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود سپس مقداری از پیاز داغ را بردارید و برای تزئین روی آش کنار بگذارید و 2 قاشق سوپ خوری پودر نعنا خشک را به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید.

3. آب مرغ یا آب گوشت را به مخلوط پیاز داغ اضافه و حرارت گاز را کمی زیادتر کنید تا آب مرغ یا گوشت به جوش آید.

4. با توجه به اینکه بلغور گندم در مقایسه با دیگر حبوبات موجود دیرتر می پزد، ابتدا بلغور گندم را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و بگذارید حدود یک ربع بجوشد، پس از آن لوبیا چشم بلبلی و عدسی را به طور همزمان اضافه و شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا حبوبات نیم پز شوند؛ در مرحله بعد برنج را اضافه کنید و هرازگاهی مواد داخل آش را هم بزنید تا آش ته نگیرد، در صورت نیاز می توانید مقداری آب جوشیده نیز به مواد بیفزایید پس از آنکه مطمئن شدید حبوبات کاملا پخته اند، سبزی آش را اضافه کنید.

5. در این مرحله نوبت به اضافه کردن سبزی خردشده آش است پس از اضافه کردن سبزی، دوباره در قابلمه را بگذارید تا سبزی پخته شده و آش کاملا جا بیفتد.

6. در پایان آبغوره و درصورت دلخواه غوره را هم به آش اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد پس از طی این مدت، آش را در ظرف مخصوص کشیده و با پیاز و نعنا داغ و در صورت دلخواه حبوبات پخته شده آش تزئین کنید.

آش دوغ
مواد لازم

2 لیتر دوغ آماده غیرگازدار
500 گرم سبزی آش (شامل گشنیز، کمی شوید و سیر تازه)
یک عدد تخم مرغ
یک و نیم پیمانه نخود
2 پیمانه برنج
250 گرم گوشت چرخ کرده
یک عدد متوسط پیاز
نعنا خشک، مقداری برای نعنا داغ
روغن، به میزان لازم
نمک، به میزان لازم

سوپ مخصوص فصل گرما+طرز تهیه

طرز تهیه
1. نخود را از شب قبل در آب خیس کنید، سپس در قابلمه کوچکی آن را بپزید.

2. دوغ آماده را داخل قابلمه بزرگی بریزید، سپس یک عدد تخم مرغ را به صورت خام داخل دوغ بشکنید، برنج را پس از شستن داخل مخلوط دوغ و تخم مرغ بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید، در طول این مدت مرتب آن را هم بزنید تا دوغ به جوش آید.

3. پس از اینکه نخود به طور کامل پخته شد آن را به همراه کمی نمک به مواد اضافه کنید، سبزی آش را هم به صورت درشت خرد کنید و به همراه سیر رنده شده به بقیه مواد بیفزایید.

4. پیاز را در گوشت چرخ کرده رنده کنید و پس از اضافه کردن اندکی نمک و زردچوبه و زعفران این مخلوط گوشتی را به صورت کوفته های ریز درآورید پس از آماده شدن کوفته ها، آنها را داخل آش بریزید و به مدت یک ساعت روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید.

در صورتی که برنج موجود در آش نرم شد و به طور کامل پخت، زمان طبخ این آش نیز کامل شده است، در پایان، هنگام سرو کردن، آش را در کاسه ای بریزید و روی آن را با مقداری نخود پخته و نعنای داغ تزئین کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز