title
کد خبر: 23540
00
 19 خوراکی سرشار از ید برای کم کاری تیروئید

ید یکی از املاح معدنی چشمگیر محسوب می شود و نقش مهمی در سلامتی انسان بازی می کند. همانطور که می دانیم ید ترکیب اصلی هورمون هایی محسوب می شود که در غده تیروئید تولید می شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، ید یکی از املاح معدنی چشمگیر محسوب می شود و نقش مهمی در سلامتی انسان بازی می کند. همانطور که می دانیم ید ترکیب اصلی هورمون هایی محسوب می شود که در غده تیروئید تولید می شوند. این هورمون ها برای کنترل تولید انرژی و همچنین به کارگیری در اکثر سلول های بدن ضروری می باشند. اما حفظ تعادل یونی در تیروئید آسان نیست و ید خیلی کم در تیروئید می تواند باعث کاهش تولید هورمون ها شود و منجر به کم کاری تیروئید شود.
یک رژیم بدون ید می تواند منجر به افسردگی، اضطراب، کاهش وزن، اوتیسم، متابولیسم پایین، ضعف سیستم ایمنی بدن، خستگی، بی حالی، یا حتی بزرگ شدن غده تیروئید شود. بنابراین باید به اندازه کافی ید مصرف کنید. در اینجا فهرست خوراکی های سرشار از ید را برای شما فراهم کرده ایم. شاید به دنبال این خوراکی ها بوده اید:

1-سبزیجات دریایی:
foods-high-in-iodine-sea-vegetables
سبزیجات دریایی جزو خوراکی هایی محسوب می شوند که فقط یک قاشق غذاخوری از آن تقریبا 500 درصد نیاز روزانه به ید را برآورده می کند.

2-قره قاط
این میوه اغلب به خاطر ویتامین ث و آنتی اکسیدان بالایی که دارد بسیار معروف است. اما تعداد کمی از مردم از این امر خبر دارند که قره قاط دارای ید نیز می باشد. تخمین زده می شود که هر 4 اونس قره قاط حاوی 400 میکروگرم ید می باشد که 27 درصد نیاز روزانه است.

3-نمک خوراکی هیمالیا
foods-high-in-iodine-himalayan-crystal-salt
تنها نیم گرم از این نمک دارای 250 میکرو گرم ید می باشد که 167 درصد نیاز روزانه را برطرف می کند.

4-خرچنگ دریایی
یکی از غذاهای دریایی که دارای ید بالایی می باشد خرچنگ دریایی است. هر 100 گرم آن تقریبا 100 میکروگرم ید دارد که 67 درصد نیاز روزانه را برطرف می کند.

5- ماهی کاد
foods-high-in-iodine-cod
گوشت این ماهی کم کالری، کم چرب و بسیار خوشمزه می باشد. سه اونس از این ماهی با داشتن تنها 89 کالری دارای 99 میکروگرم ید می باشد که برابر با 66 درصد نیاز روزانه می باشد.

6- ماست ارگانیک
یک فنجان ماست ارگانیک حاوی 154 میکرو گرم ید می باشد که تقریبا نیمی از نیاز روزانه شما را به ید برطرف می کند و تنها 154 کالری دارد.

7-سیب زمینی ارگانیک
فقط تعداد کمی از مردم می دانند که سیب زمینی منبع عالی ید محسوب می شود. یک عدد سیب زمینی متوسط می تواند بیش از 60 میکروگرم ید داشته باشد .

8- آجیل سویا
foods-high-in-iodine-soy-nuts
آجیل سویا سرشار از ید می باشد و یک چهارم فنجان آجیل سویا دارای 60 میکروگرم ید می باشد.

9- شیر
شیر یکی از مشهورترین نوشیدنی ها در جهان است. یک فنجان شیر تقریبا دارای 56 میکروگرم ید می باشد که 37 درصد نیاز روزانه را تشکیل می دهد.

10- نان سفید
شاید نان سفید گزینه خوبی برای خیلی از افراد نباشد، اما افراد مبتلا به کم کاری تیروئید میتوانند در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنند. دو برش از آن به اندازه کف دست دارای 45 میکروگرم ید می باشد و 30 درصد نیاز روزانه را تشکیل می دهد. این مقدار نان سفید 132 کالری دارد.

11- کوکتل میوه
foods-high-in-iodine-fruit-cocktail
نصف فنجان کوکتل میوه حاوی 42 میکروگرم ید می باشد که 28 درصد نیاز روزانه شما را شکل می دهد.

12- میگو
همه خوراکی هایی که در اقیانوس یافت می شوند سرشار از ید هستند. سه اونس میگو با داشتن 84 کالری دارای 53 میکروگرم ید می باشد و تقریبا 23 درصد نیاز روزانه را برطرف می کند.

13- سینه بوقلمون
foods-high-in-iodine-baked-turkey-breast
هر سه اونس از سینه بوقلمون پخته شده دارای 34 میکرو گرم ید و 78 کالری می باشد که 23 درصد از نیاز روزانه را تشکیل می دهد.

14- بستنی شکلاتی
بستنی شکلاتی یکی از مطلوب ترین دسرها برای بسیاری از افراد است. همچنین یک منبع خوبی از ید محسوب می شود. تخمین زده می شود که نصف فنجان بستنی شکلاتی بیش از 30 میکروگرم ید دارد و 20 درصد از نیاز روزانه را تشکیل می دهد.

15-ماهی تن کنسروی
foods-high-in-iodine-canned-tuna
هر سه اونس ماهی کنسروی دارای 17 میکروگرم ید و 99 کالر می باشد که 11 درصد نیاز روزانه را شکل می دهد.

16- ذرت کنسروی
ذرت نه تنها یک غذای مغذی محسوب می شود بلکه سرشار از ید نیز می باشد. اما فقط تعداد کمی از مردم می دانند که ذرت دارای ید است. 1/4 فنجان ذرت کنسروی دارای 14 میکروگرم ید و 67 کالری می باشد و 9 درصد نیاز روزانه را تشکیل می دهد.

17- توت فرنگی ارگانیک
همه ما میدانیم که توت فرنگی ها منبع خوبی از ویتامین ها و املاح معدنی محسوب می شوند. یک فنجان توت فرنگی تازه دارای 13 میکروگرم ید و 46 کالری می باشد و 10 درصد از نیاز روزانه شما برطرف می شود.

18- تخم مرغ آب پز
یک عدد تخم مرغ آب پز سفت دارای 12 میکروگرم ید و 78 کالری می باشد و 9 درصد از نیاز روزانه شما را برطرف می کند.

19- آلوی خشک شده
آلوی خشک شده غنی از ویتامین ها، املاح معدنی و مواد مغذی می باشد از جمله ویتامین A و K و فیبر. با این وجود، هر 5 عدد آلوی خشک دارای 120 کالری و 13 میکروگرم ید می باشد و 9 درصد از نیاز روزانه را برطرف می کند.

اگر چه ید برای همه ما خوب است، به ویژه برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ، یک رژیم دارای ید بالا میتواند برای سلامتی افرادی که ید درمانی رادیواکتیوی می شوند ضرر داشته باشد. اینگونه افراد برای گرفتن نتایج بهتر باید از مصرف ید پرهیز کنند.

 

منبع: مجله اینترنتی نمونه ها

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
عصمت
1398/10/12 - 00:400 0
خیلی عالی تشکر
اینستاگرام بهداشت نیوز