title
کد خبر: 23794
00
چرا شبکه های اجتماعی اعتماد به نفس را از ما می گیرد

تا به حال براتون پیش اومده که بعد از کمی کنکاش در شبکه های اجتماعی نسبت به سبک زندگی خودتون احساس بدی پیدا کنید؟ مثل این میمونه که همه بهتر از شما زندگی میکنن و عکس هایی که از جشن ها و تفریحات دیگران در صفحه اینستاگرامشون میبینید حس حسادت شما رو برانگیخته میکنه و دیگه از زندگی خودتون رضایت ندارید.

به گزارش «بهداشت نیوز»

نشانه های حسادت شبکه های اجتماعی

واضح ترین نشانه حسادت در شبکه های اجتماعی از دست دادن روحیه است. ممکنه بعد از خوندن چند تا از پست های دیگران احساس پوچی بکنید. گاهی وسوسه میشید که همه پست هاشون رو بخونید و بعد از این که تمام آلبوم عکس هاشون رو دیدید حس حسادت تون برانگیخته میشه و با اون عکس ها به خودتون ضربه می زنید. کم کم احساس یاس و نا امیدی به سراغتون میاد و از همه مهم تر حس حسادت باعث میشه دیگه برای موفقیت های دیگران خوشحال نشید.

انسان ها ذاتا مقایسه گر هستند

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستن که دوست دارن با دیگران ارتباط برقرار کنن. اما علاوه بر این ما انسان ها موجوداتی مقایسه گر هم هستیم. بیشتر ما از خودنمایی لذت می بریم. در نتیجه یک جماعتی رو تشکیل میدیم که از هر فرصتی برای خودنمایی و نشون دادن موفقیت هامون استفاده می کنیم و دائما با هم در حال رقابت هستیم. متاسفانه زمانی که در شبکه های اجتماعی کنکاش می کنیم به این واقعیت ها فکر نمی کنیم و با مقایسه کردن حس حسادتمون برانگیخته میشه. وقتی که در دام مقایسه کردن خودتون با اون ها افتادید احساس حقارت و کم بینی می کنید.

درد حسادت مشابه درد جسمانی است

چرا حسادت یک مشکل است؟ حس حسادت روزانه شدیدا آزارتون میده و تاثیرات منفیش روی هم انباشته میشه. بر اساس تحقیقی که در یک مجله علمی به انتشار رسیده حسادت و درد جسمی یک نقطه از مغز را به کار می گیرن. پس حس حسادت به مغز آسیب میرسونه و به مرور زمان تبدیل به عادت میشه. بعد از مدتی تبدیل به فردی میشید که به جای زندگی کردن فقط به کمبودهای زندگی فکر می کنید.

چگونه با حسادت شبکه های اجتماعی مبارزه کنیم

افراد متظاهر را از لیست دوستان تان در شبکه های اجتماعی حذف کنید

اگر کسانی رو فالو کرید که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده میکنن اون ها رو آنفالو کنید. آدم های متظاهر به هیچ وجه دوستای خوبی نمیشن. اما اگه میخواید باهاشون د رتماس باشید فقط از طریق پیام یا مسنجر این کار رو انجام بدید.

از ذکر کردن چیزهای خوبی که در زندگی دارید نترسید

اگه خبرای خوبی برای به اشتراک گذاشتن دارید حتما این کار رو بکنید. بیان کردن موفقیت ها کار اشتباهی نیست. اما اگه در این کار اغراق کردید و باعث حسادت دیگران شدید باید در رفتارتون تجدید نظر کنید. می تونید یه صفحه خصوصی برای خودتون بسازید و تا جایی که میتونید در اون صفحه خودنمایی کنید. شاید این کار احمقانه به نظر برسه اما اعتماد به نفس رو بالا میبره.

زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی بگذرانید

ساده ترین راه برای مبارزه با حسادت اینه زمانی رو که با شبکه های اجتماعی میگذرونید رو محدودتر کنید.هیچوقت به خودتون اجازه ندید با تماشا کردن پست ها و عکس های دیگران وقت کشی کنید. هر روز زمانی خاصی رو برای چرخیدن در شبکه های اجتماعی اختصاص بدید.

از شبکه های اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن استفاده کنید نه برای حسادت کردن

شبکه های اجتماعی برای ایجاد روابط مثبت ساخته شدن نه برای مقایسه کردن های ناسالم و بی هدف. به جای این که با مقایسه کردن روحیه خودتون رو از دست بدید و نا امید بشید سعی کنید به زندگی دیگران و عقاید و فعالیت هاشون علاقه نشون بدید.

نیازی نیست کاملا شبکه های اجتماعی رو کنار بزارید چون بهترین ابزار برای ارتباط برقرار کردن با دیگران هستن. برای مبارزه با حسادت باید دیدگاه متعادلی داشته باشید و در صورت لزوم چند قدم به عقب برگردید.

 

منبع: بدونیم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز