title
کد خبر: 23824
00
 لق شدن دندان و ویتامین E

رژیم غذایی و موادمغذی نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت دندان ها دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، رژیم غذایی و موادمغذی نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت دندان ها دارند. براساس سازمان بهداشت جهانی، بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی، فرسایش دندان و نقایص رشد را می توان با پیروی از یک رژیم غذایی سالم غنی از ویتامین ها و موادمعدنی پیشگیری کرد. همچنین ویتامین C و ویتامین E آنتی اکسیدان های مهمی محسوب می شوند که از سلول ها و بافت ها در بیماری پریودنتال محافظت می کنند.


عملکرد

ویتامین E یک ماده مغذی بوده که در بسیاری از موادغذایی یافت می شود. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. ویتامین E از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند که می توانند باعث آسیب رسانی به بدن شوند. افراد از طرق مختلف در معرض رادیکال های آزاد قرار می گیرند. رادیکال های آزاد معمولا در زمان تبدیل غذا به انرژی در بدن تشکیل می شوند. همچنین براساس اداره مکمل های غذایی در ایالات متحده، رادیکال های آزاد در اثر اشعه فرابنفش خورشید، آلودگی هوا و دود سیگار نیز در محیط ایجاد خواهند شد.


اهمیت

ویتامین E نقش مهمی در افزایش توان سیستم ایمنی برای کمک به نابودی ویروس ها و باکتری ها دارد. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، پلاک دندان زمانی تشکیل می شود که موادغذایی، باکتری و مخاط بر روی دندان ها گسترش می یابند. درصورتیکه پلاک دندان از بین نرود، تبدیل به جرم خواهد شد و ایجاد آن، التهاب و سوزش لثه ها را به دنبال دارد که به آن ژنژیویت می گویند.


تاثیرات

در صورت عدم درمان ژنژیویت، بیماری پریودنتال روی می دهد. التهاب و عفونت از لثه ها به رباط ها و استخوان های حمایت کننده از دندان ها گسترش می یابد. بنابراین دندان به دلیل کمبود ساختار و عدم حمایت لق می شود که ممکن است نهایتا منجر به افتادن دندان شود. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مهم ترین عامل لق شدن دندان ها در بزرگسالان بیماری پریودنتال است.


تغذیه

ویتامین E در موادغذایی از جمله اسفناج، بروکلی، بادام، بادام زمینی، فندق، روغن دانه آفتابگردان، روغن ذرت، روغن لوبیا سویا و جوانه گندم وجود دارد. براساس اداره مکمل های رژیمی ایالات متحده، میزان توصیه شده ویتامین E برای بزرگسالان ۱۵ میلی گرم در روز است.


ملاحظات

از دیگر ویتامین های مرتبط با سلامتی دندان می توان به ویتامین C و ویتامین D اشاره کرد. کلسیم نیز یک ماده معدنی مورد نیاز برای بهبود سلامت دندان ها می باشد. براساس توصیه مدلاین پلاس، مسواک زدن با فلوراید به صورت دو بار در روز، استفاده منظم از نخ دندان، چکاپ مرتب دندان، حفظ پاکیزگی دندان و داشتن یک رژیم غذایی با میزان پایینی از قند می تواند به جلوگیری از بیماری های دهان و دندان کمک کند.

منبع: نسخه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز