title
کد خبر: 23871
00
10هزار معلول و سالمند تحت پوشش طرح مراقبین خانگی

با اجرای طرح مراقبین خانگی از چند سال پیش تاکنون منجر به تحت پوشش قرار گرفتن 10 هزار نفر معلول و سالمند شده است

به گزارش بهداشت نیوز، حسین نحوی نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به طرح مراقبین خانگی اشاره و اظهار کرد: با اجرای طرح مراقبین خانگی از چند سال پیش تاکنون منجر به تحت پوشش قرار گرفتن 10 هزار نفر معلول و سالمند شده است، براساس این طرح افراد از کانون گرم خانواده فاصله نمی‌گیرند و از تعداد متقاضیان برای نگهداری در مراکز شبانه روزی بهزیستی کاسته می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را مراقب سالمند و معلول از سوی نزدیکان و بستگان در محل زندگی آنها دانست و گفت: در مرحله اول مراقب خانگی از بین اعضای خانواده انتخاب می‌شود و در صورت نداشتن خانواده تعیین مراقب از خارج از خانواده صورت می‌گیرد البته از سوی سازمان بهزیستی کشور مبالغی به عنوان کمک هزینه نگهداری به مراقبان تعلق می‌گیرد.

نحوی نژاد این طرح را یکی از پیشرفته ترین طرح‌های اجرا شده برای معلولان و سالمندان کشور عنوان کرد و افزود: در این طرح به همه وسایل مورد نیاز معلول نیز توجه شده است به طوری که اگر برای نگهداری معلول در منزل به تهیه تجهیزات ویژه و خاص از جمله تخت مخصوص و مناسب سازی محیط نیاز باشد از سوی بهزیستی تامین می‌شود.

وی در پاسخ به این که چگونه مراقبان خانگی با نحوه نگهداری از سالمندان و معلولان آشنا می‌شوند، گفت: پیش از آغاز به کار مراقبان خانگی در دوره‌های آموزشی سازمان بهزیستی شرکت می‌کنند که در این دوره با نحوه مراقبت از سالمندان و معلولان آشنا می‌شوند و 2 نوع مراقب برای معلولان و سالمندان در این طرح پیش بینی شده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نسبت به کمبود اعتبارات سازمان در مورد اجرای این طرح ابراز ناراحتی کرد و گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در نظر داشتیم طرح مراقبین خانگی برای حدود 250 هزار معلول در کشور اجرا شود در حالی که به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلات موجود در این طرح تنها 10هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها مایل به نگهداری عضو سالمند و معلول خود در خانواده هستند اما به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در تامین تجهیزات ناچارند که عزیزان خود را به مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان و معلولان منتقل کنند.

وی در مورد کمک ‌هزینه‌های نگهداری از معلولان و سالمندان در منزل یادآور شد: قبل از تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه سال 96 کمک هزینه نگهداری از معلولان برای یک نفر 53 هزار تومان و برای خانواده 5 نفره 100هزار تومان بود که به نوعی حداکثر پرداختی به خانواده محسوب می‌شد، اما پس از تصویب قانون جدید و اجرای آن از فروردین ماه امسال به ازای هر نفر مبلغ 148 هزار تومان و برای هر خانواده 5 نفره مبلغ 465 هزار تومان پرداخت می‌شود.

نحوی نژاد ادامه داد: متاسفانه سازمان بهزیستی با کمبود اعتبارات برای این طرح مواجه است در صورتی که اگر منابع مالی این طرح تامین شود با طراحی و تدوین مناسب زیر ساخت‌های این طرح بسیاری از خانواده‌ها برای نگهداری از معلولان و سالمندان استقبال کرده و حتی مشکلات عدیده این قشر نیز مرتفع می‌شود.

 

منبع: آنا

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز