title
کد خبر: 23883
00
 پربارش و کم بارش ترین استان‌ها تا پایان اردیبهشت +جدول

طبق اعلام مرکز ملی مقابله با خشکسالی و مدیریت بحران کشور، در سال آبی 95-96 ، ( این سال آبی از مهر 95 شروع شده و شهریور 96 پایان می یابد) 9 استان بارش های فراتر از میانگین درازمدت داشته اند.

به گزارش «بهداشت نیوز» میانگین دراز مدت یعنی میانگین بارش چند دهه گذشته استان ها که البته گاهی این عدد 30 ساله، گاهی 40 ساله و در برخی پژوهشها 50 ساله میانگین گیری می شود. این میانگین به معنای روند ثابت بارش در کشور است، اما بارش بیشتر و کمتر یک ساله نسبت به این میانگین نشان دهنده موضوع و روندی نیست. اما اگر در یک بازه زمانی بلندتر مانند 10 سال میانگین بارش‌ها از میانگین بارش‌های بلند مدت بیشتر و یا کمتر باشد نشان دهنده یک روند است.

 اما در سال آبی جاری که مهر ماه به پایان می‌رسد، بیشترین افزایش بارش نسبت به میانگین درازمدت مربوط به استان جنوبی هرمزگان است با 34 درصد افزایش. اما در کمال تعجب دومین استان پربارش سال آبی جاری، استان کویری قم است با 33 درصد افزایش بارش نسبت به میانگین درازمدت.  سومین استان پربارش هم استانی کویری است؛ استان کرمان با 29.3  درصد افزایش نسبت به میانگین درازمدت در مقام سوم پربارشها است.  در مقام های بعدی، فارس، مرکزی، همدان، بوشهر، گیلان و تهران هستند. افرایش بارش تهران نسبت به میانگین نرمال بسیار قابل توجه است.

استان تهران سال‌ها است میانگین بارش کمی نسبت به میانگین بلند مدت داشته است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز