title
کد خبر: 23922
00
 افزایش آب اقیانوس ها و موج پناهندگان

تیمی از پژوهشگران دانشگاه کرنل با بررسی شرایط فعلی و روند تغییرات آب و هوائی پیش بینی کردند تا سال 2100 میلادی و در پی افزایش سطح آب دریاهای جهان، بیش از 2 میلیارد نفر مجبور به ترک محل سکونت خود و پناهنده شدن به سایر مناطق خواهند بود.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس مطالعات جدید انجام شده در دانشگاه کرنل ؛ پیش بینی می شود تا سال 2100 میلادی بیش از 2 میلیارد نفر که حدود یک پنجم از جمعیت مردم جهان در آن زمان را تشکیل می دهد به دلیل اثرات ناشی از تغییرات آب و هوائی و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس های جهان مجبور به مهاجرت و پناهنده شدن به سایر نقاط شوند. بیشتر این افراد در مناطق ساحلی زندگی می کنند که تحت تاثیر تغییرات ناشی از افزایش سطح آب های جهان قرار گرفته و ناگزیر به مهاجرت به بخش های داخلی سرزمین  خود یا کشورهای دیگر خواهند شد.

 

پرفسور چارلز گیسلر (Charles Geisler) سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «ما به سمتی حرکت می کنیم که در آینده شاهد جمعیتی زیاد و زمین های کمتری برای سکونت خواهیم بود. این موضوع بسیار زودتر از آن چه تصور می کنیم رخ خواهد داد. افزایش سطح آب دریاها نشان دهنده این موضوع است که در آینده با افزایش تدریجی رو به رو نبوده و این موضوع سریعتر از تصور ما رخ خواهد داد و تنها تعداد کمی از سیاستمداران و سیاستگزاران  در این زمینه آماده بوده و تمهیداتی برای ورود این حجم عظیم از پناهندگان ساحلی اندیشیده اند. احتمالا در این زمینه نیز موانعی مانند موانع موجود بر راه سایر پناهندگان وجود خواهد داشت.»

بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل متحد، روند رشد جمعیت زمین به گونه ای است که پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی تعداد انسان ها به 9 میلیارد نفر بالغ شده و احتمال داده می شود این رقم تا سال 2100 به 11 میلیارد نیز برسد. تهیه غذا برای این جمعیت نیازمند زمین های قابل کشت بیشتری بوده و همزمان با این موضوع افزایش سطح آب های جهان سبب زیر آب رفتن مناطق حاصلخیز ساحلی، دلتای رودها و سایر بخش های مهمی می شود که باید برای آن ها جایگزینی پیدا کنیم.

 

بر اساس مقاله ای که توسط  پرفسور چارلز گیسلر منتشر شد پیش بینی می شود تا سال 2060 میلادی در حدود 1 میلیارد و 400 میلیون نفر از مردم دنیا به دلیل افزایش سطح آب های جهان مجبور به مهاجرت و پناهندگی شده و این رقم تا سال 2100 به 2 میلیارد نفر خواهد رسید. وی در این زمینه اعلام کرد: «روند سریع زاد و ولد انسان ها، غرق شدن مناطق ساحلی، عقب نشینی شهرها و مناطق مسکونی و اسکان مجدد افرادی که خانه هایشان را از دست داده اند همگی مشکلاتی بزرگ محسوب می شوند. ما توصیه می کنیم که از هم اکنون نسبت به تخمین زمین های مورد نیاز برای این موج پناهندگان، بیابان زائی و منابع و زمین های جدید کشاورزی اقدام شود.»

در این مقاله راهکارهای ملموس و تطبیق پذیری فعالانه در اماکنی مانند فلوریدا در ایالات متحده آمریکا، چین و ... در زمینه ایجاد تناسب بین سیاست های استفاده از زمین های ساحلی و غیر ساحلی و پیش بینی تغییرات الگوی جمعیتی که ناشی از تغییرات آب و هوائی هستند، ارائه شده است.

در خاتمه لازم به توضیح است که بانک جهانی پیش از این در هشداری اعلام کرده بود که در صورت عدم انجام اقداماتی مناسب جهت پیشگیری از این رویداد؛ برخی شهرهای مهم ساحلی در سراسر دنیا از قبیل بمبئی ، گوانگ ژو و نیویورک دچار آب گرفتگی شده و به زیرآب فرو خواهند رفت .

شرح کامل این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان  موانع اسکان دوباره در پی افزایش سطح دریاها (Impediments to inland resettlement under conditions of accelerated sea level rise) در شماره آینده  مجله تخصصی journal Land Use Policy منتشر  خواهد شد.

 

منبع: سینا پرس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز